השר להשכלה גבוהה זאב אלקין (הליכוד) התייחס הבוקר (שלישי) בריאיון לאולפן ynet למחלוקת התקציב ואמר: "אנחנו מוכנים לקרב את המועד, אפשר לפתור את כל המשברים".
שר התרבות חילי טרופר (כחול לבן) אמר אחריו במשדר: "ברור לכולם שהתנאי הראשון הוא לדחות את המועד, בכל מקרה אי אפשר להעביר את התקציב באוגוסט". עוד קרא טרופר "להוריד את הבחירות מסדר היום".
3 צפייה בגלריה
 מימין: השר זאב אלקין והשר חילי טרופר
 מימין: השר זאב אלקין והשר חילי טרופר
מימין: השר זאב אלקין והשר חילי טרופר
(צילום: יואב דודקביץ', אבי מועלם)
על המתיחות בתוך הממשלה אמר השר אלקין: "אנחנו לא מחפשים לשבור את הכלים, אבל אי אפשר להתנהל כמו ממשלה בתוך ממשלה. לא זכור לי אירוע שבו בוטלה ישיבת ממשלה בגלל וטו על סדר היום". בהתייחס לעמדתו של ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ על התקציב הדו-שנתי, הוא אמר: "אני לא מבין למה גנץ מסלים את המצב, כחול לבן תתרסק בבחירות עכשיו".

- אנחנו הולכים לבחירות? "אני מאוד מקווה שלא. בניגוד לכל ההשערות שלפיהן הליכוד ונתניהו רוצים בחירות, שלשום בערב היינו הראשונים להיענות בחיוב להצעה של סיעת דרך ארץ, הצעה שלפיה אנחנו מתקדמים במקביל. הם גם לקחו על עצמם לנסות ולגבש פשרה".
- התחייבתם לקריאה טרומית וראשונה, זה תרגיל שמאפשר להפיל את הממשלה. "אני אסביר מה האוזר הציע ומה סוכם, ואנחנו עומדים בסיכום הזה באופן מלא: האוזר אמר שהוא מבין שאין טעם לדחות את ההחלטה על התקציב בחודשיים או שלושה בלי פשרה ופתרון, כי אנחנו נישאר באותו מקום לא נתקדם. לכן, יש טעם בדחייה רק אם מגיעים בסוף לפשרה. מה שהציעה לנו סיעת דרך ארץ זה להתקדם בינתיים עם החוק עד לקריאה האחרונה. אם עד 24 באוגוסט הגענו לפתרון - מעבירים את החוק בקריאה אחרונה. אם לא, אין שום טעם בדחייה הזאת".
על הדרישה של גנץ אתמול לאשר דחייה לתקציב תוך 24 שעות אמר אלקין: "זה אולטימטום מוזר שאי אפשר לקיים אותו אפילו פרלמנטרית. הוא לא כל כך מכיר את הפרלמנט, אי אפשר לקחת חוק פרטי בקריאה טרומית ולהביא אותו תוך 24 שעות. הוא לא יוכל להגיע לפני יום רביעי להצבעה, אפילו בטרומית".

- אתם תהיו מוכנים להתפשר בעניין אותו תקציב לרבעון אחד? "15 אלף בני אדם עומדים בפני פיטורים אם אין תקציב לספטמבר-אוקטובר. אם לא נאשר בדחיפות את התקציב של שנת 2020 אז כל העסק נתקע. התקציב לא מוכן, לא משנה אם הוא חד-שנתי או דו-שנתי, אי אפשר לאשר אותו לפני סוף דצמבר השנה".
- על מה אתם כן מתפשרים? "אם מה שמטריד את גנץ זה העניין שאם הולכים לשני תקציבים אז בסוף מרץ יש עוד נקודת יציאה, ואם הולכים לדו-שנתי זה יכול להיות רק בדצמבר, אנחנו מוכנים לקרב בין התאריכים האלה". עם זאת, אלקין הוסיף: "אנחנו לא מחפשים לשבור את הכלים".
- אתם מוכנים להתחייב לכך שהרוטציה תתקיים? שרה"מ לא יכריז על בחירות במרץ? "יש חוק והסדר מאוד ברורים, שאם הממשלה נופלת שלא דרך התקציב - גנץ אוטומטית הופך לראש הממשלה. לגבי התקציב, אתה אף פעם לא יודע להגיד מי אשם. תמיד במחלוקות הקשורות בתקציב שני הצדדים צודקים, ככה זה נוסח בחוק. אם רוצים לקרב את מועד אישור התקציב של 2021 מסוף מרץ, אנחנו מוכנים לדבר על זה.
"יש הרבה נושאים שצריך להסדיר אותם בהתנהלות בינינו לבין כחול לבן", המשיך אלקין, "ברור שזה לא יכול להתנהל כמו בשבועות האחרונים - ממשלה בתוך ממשלה, כל דבר נתקע, ביטול ישיבות ממשלה".
- הם שמו וטו היות שבמשך שישה שבועות תקנון הממשלה לא מובא לאישור. "לא נכון. גם לגבי תקנון הממשלה, לפני חודש היה נוסח מוסכם על שני הצדדים להעלאה לסדר יום בממשלה. הוא ירד בגלל כחול לבן, שרצו לחזור בהם מסעיף מסוים ולהגיע לנוסח אחר, וכמובן שאפשרנו להם את זה אף שכבר הכול היה מוסכם. במוצאי שבת, בלילה, הגיעה מהם בקשה להסיר את התקנון מסדר יום הממשלה. הסרנו לפי בקשתם ומאז אנחנו בדיונים על הנוסח הזה, כולל אתמול בלילה.
"ישבתי עם שר המשפטים אבי ניסנקורן וחיפשנו פתרונות, ואנו קרובים למצוא פתרונות", הוסיף אלקין, "אנחנו לא מחפשים בחירות, אבל בשביל זה צריך גם שותף מהצד השני. אני לא מבין למה גנץ מסלים את המצב, אני לא מבין את ההיגיון הפוליטי - אם הולכים היום לבחירות כחול לבן מרוסקת. למה פתאום כשנפתחת הדלת למו"מ הוא רוצה לסגור את הדלת על האצבעות שלו עצמו? זה נשגב מבינתי".
3 צפייה בגלריה
אבי ניסנקורן
אבי ניסנקורן
"ישבתי עם ניסנקורן, קרובים לפתרון"
(צילום: יריב כץ)
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
על הצעת החוק של יש עתיד: "עמדתנו לא השתנתה"
(צילום: אבי מועלם )
-בפגישה עם ניסנקורן עלתה תמיכה מרומזת של כחול לבן בהצעת החוק של יש עתיד לגבי אי אישור התמודדות לרה"מ עם כתבי אישום. "לא. זה מאוד פשוט, הרי אם רוצים לקיים יחד את הממשלה - כללי המשחק ברורים. אי אפשר ששרי ממשלה יצביעו הפוך מעמדת הממשלה בכנסת. כבר היינו במחזה ההזוי הזה פעם אחת, כשחצי משרי הממשלה הצביעו נגד עמדת הממשלה".
אלקין ציין שהוא "לא מודאג מהחוק הזה", והסביר: "מי שלא יכול לנצח את נתניהו בקלפי, מנסה לנצח אותו תוך שינוי כללים. זה ברור שחוק צפון-קוריאני כזה לא יעבור, אלו איומי סרק וזה לא מעניין אותנו. אם הם יחליטו לשבור את הכלים, לפרק את הממשלה ולהצביע בעד החוק הזה, הממשלה לא תתפקד. אני מאוד מקווה שהם לא יעשו את זה. אנחנו רוצים למצוא פתרון ולמנוע בחירות, אפשר לעשות את זה, אבל בשביל טנגו צריך שניים".

"מחובתנו לפתוח את כל עולם התרבות"

שר התרבות התייחס גם לפעילות הענף בצל משבר הקורונה, ואמר: "אנחנו נמשיך להתעקש עד שכל עולם התרבות יחזור לפעול". על אמירתם של מנהלי התאטראות שלפיה הם לא יפתחו את האולמות, הוא ציין כי "כרגע אסור לחללים הסגורים לפתוח בגלל נתוני התחלואה. היה דיון אצל רה"מ, מנהלי התאטראות היו שם והקול שלהם נשמע. בוודאי שאני מאמין שאפשר לפתוח גם את החללים הסגורים".
על מועד חזרתם של האוהדים ליציעים אמר טרופר: "הצגנו מתווה בנושא, זה יכול לקחת קצת זמן אבל אנחנו שם כדי לוודא שאף אחד לא שוכח. הליגות עדיין לא חזרו, יש עוד כמה שבועות, אז יש לנו קצת יותר מרווח נשימה. עד אז אני מקווה שנתוני התחלואה ישתפרו. אנחנו נפעל כדי שהקהל יחזור למגרשים, ברור שזה יהיה אחרת ממה שהכרנו, כי זה יהיה תחת מגבלות של אחוזי תפוסה ומרחקים, אבל התרבות והספורט הם הנשמה של החברה. אסור לנו לוותר עליהם אף פעם".