דחיית תקציב? יו"ר כחול לבן דורש שהצעת החוק שתמנע בחירות תאושר תוך 24 שעות, "בלי טריקים ובלי שטיקים". בפתח ישיבת הסיעה אמר היו"ר בני גנץ כי בכחול לבן דורשים כי דחיית הגשת התקציב - ההצעה שאותה הגישו השר יועז הנדל וח"כ צבי האוזר מסיעת "דרך ארץ" - תאושר תוך יממה בממשלה ובכנסת. כך התקציב יידחה לפני הצעת החוק של יש עתיד שמאתגרת את כחול לבן - ההצעה שתורה על הפסקת כהונה של נאשם כראש ממשלה. נתניהו השיב: "לא צריך 24 שעות או 24 דקות. יש לנו תקציב מוכן ומותאם לקורונה - וזה בדיוק מה שצריכים אזרחי ישראל. זה מה שצריך לעשות מיד". ynet העביר את ישיבות הסיעה בשידור חי.
גנץ אמר בפתח דבריו: "מי שאוהב את מדינת ישראל - לא לוקח אותה לבחירות בעת הזו. מי שאכפת לו מאזרחי ישראל – לא עושה צעדים שיביאו לקריסה כלכלית ובריאותית של רבים מהם בתקופת משבר. החלטת הליכוד מאמש להסכים לדחיית אישור התקציב, אם היא אכן כזו, היא החלטה חשובה והכרחית למען אזרחי ישראל. ראש הממשלה בנימין נתניהו, אני קורא לך להעביר החלטת ממשלה עוד הערב ולתת תוקף אמיתי להבטחתך מאמש – לדון ולאשר את תקציב המדינה תוך 100 ימים מהיום.

"תוך 24 שעות מעכשיו נוכל להשלים את התהליך: הממשלה תאשר הערב הצעת חוק ממשלתית לתיקון המועד הנדרש להגשת התקציב, כנסת ישראל תעביר אותה ותוך 24 שעות, בלי טריקים ובלי שטיקים - תאושר ההצעה גם בקריאה שנייה ושלישית. זה אפשרי, זה חוקתי, זה נכון, זה מוסרי. הבטחתי לעם ישראל לראות את טובתו מעל הכל, ואני קורא לך לעשות זאת יחד למען העם. אין פתרון אחר".
"אדוני ראש הממשלה, לא מאוחר לתקן", הוסיף גנץ. "בוא ונאמר יחד: אין בחירות, יש יציבות, יש תקציב, יש התמודדות עם הקורונה, ננהג בכבוד לעצמנו, בכבוד לאזרחים. בוא נתחייב להעביר בשלוש קריאות כבר מחר את דחיית מועד חוק התקציב. יש פתרון פשוט - הממשלה תחליט, הכנסת תאשר ונסיר את איום הבחירות. מי שרוצה את טובת המדינה - יקדם תקציב עד סוף 2021. מי שרוצה את טובתו – ינהג אחרת. ואזרחי ישראל ישפטו".
מכחול לבן נמסר כי הם "בחנו משפטית את המתווה ואישרו עם הגורמים המשפטיים את ההיתכנות לבצע את המהלך". עוד נמסר, כי "היתרון בהעלאת הצעת חוק ממשלתית הוא שהיא מאפשרת העלאתה להצבעה ביום שלישי, שבו לא מועלות הצעות חוק פרטיות - וקיצור התהליך בכנסת". כלומר, אין צורך בקריאה טרומית.
לאחר מכן, בישיבת סיעת הליכוד, התייחס לנתניהו להצעת החוק. בדבריו אמר כי הוא "לא מתרגש מהחוקים הצפון-קוריאניים למי שלא מצליח לנצח בקלפי ומנסה לעשות הפיכה שלטונית באופן לא-דמוקרטי. האבסורד הוא שאלה האנשים שמדברים בשם הדמוקרטיה".

2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"מחליטים שלא להחליט". לפיד
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

לפיד: "כמו תמיד - מחליטים שלא להחליט"

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד התייחס לאותה הצעת חוק לדחיית מועד העברת התקציב ואמר כי מדובר בהצעה "עקומה ומזיקה כמו כל הממשלה הזאת". לדבריו, "בשיא הקורונה, בשיא המשבר הכלכלי, הם רוצים לדחות את התקציב. כמו תמיד מחליטים שלא להחליט". הוא הוסיף: "מי שתומך בדחיית התקציב אומר לאזרחי ישראל 'איבדתי עניין בכם, באנשים אמיתיים ובעיות אמיתיות'".


2 צפייה בגלריה
 ישיבה מיוחדת של סיעת ״ישראל ביתנו״ לאות הזדהות עם בעלי האולמות
 ישיבה מיוחדת של סיעת ״ישראל ביתנו״ לאות הזדהות עם בעלי האולמות
אביגדור ליברמן
(צילום: מוטי קמחי)
מוקדם יותר אמר יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן כי מפלגתו תצביע נגד אותה הצעת פשרה, שאתמול אמרו הן בליכוד והן בכחול לבן כי יתמכו בה. "נצביע נגד הניסיון לדחות את התקציב מ-25 לאוגוסט, כי מה שמדינת ישראל זקוקה לו זה תקציב ולא דחיות", אמר ליברמן.
יו"ר ישראל ביתנו תקף גם את יו"ר ימינה נפתלי בנט: "יש כמה וכמה מפלגות שמצהירות מדי יום שחוץ מפרנסה וקורונה, שום דבר לא מעניין. אבל בפועל שבוע אחרי שבוע מעלים כל מיני הצעות שאנחנו מתנגדים להן. כך היה למשל בנושא ועדת החקירה בנושא הצוללות, כי לא ברור לי איך זה תורם למאבק בקורונה. הצבענו גם נגד ועדת החקירה בנושא ניגוד העניינים של שופטים, כי גם כאן לא ברור כיצד זה עוזר להוציא את מדינת ישראל מהמשבר הכלכלי".
המשבר החל לאחר שישיבת הממשלה השבועית לא התקיימה עקב המחלוקות בין הליכוד לכחול לבן. בליכוד תלו את ביטול הישיבה ב"סירוב כחול לבן להעלות לסדר היום את תוכנית הסיוע הכלכלית". מנגד, בכחול לבן אמרו כי "זו לא הפעם הראשונה שבה הליכוד לא עומד בהתחייבותו, וכל תירוץ אחר הוא שקר מוחלט לציבור הישראלי".
אתמול סערו הרוחות בין הצדדים בישיבת קבינט הקורונה. גנץ מתח ביקורת על דבריו של שר האוצר ישראל כץ, שדחה את מתווה הפיצוי לעסקים שהציע שר הכלכלה עמיר פרץ - ואמר: "מהיום הראשון אתם פשוט לא עומדים בהסכמים. חתמנו על הסכם לתקציב דו-שנתי. איך אתם חותמים על הסכמים ואז עובדים על תקציב חד-שנתי? מלכתחילה עבדתם על תקציב חד-שנתי". ראש הממשלה בנימין נתניהו עצמו לא נותר חייב - והגיב: "תגבירו את הווליום".
אמש, לאחר ימים שבהם נראה כי המערכת הפוליטית דוהרת לבחירות, נסללה הדרך לפשרה: הקואליציה הודיעה כי תגיש ביום רביעי את הצעת החוק לדחיית המועד האחרון שבו צריך להעביר את תקציב המדינה, והמשמעות היא שיהיה זמן נוסף להגיע להבנות לנוכח הוויכוח בין הליכוד לכחול לבן בנוגע להעברת תקציב שנתי או דו-שנתי.
כאמור, מדובר בהצעה של סיעת "דרך ארץ" שבה חברים יועז הנדל וצבי האוזר. הסיעה פנתה אמש לראש הממשלה נתניהו וקיבלה את תמיכתו בקידום הצעת החוק, וגם בכחול לבן אמרו כי יתמכו בתיקון החוק הקיים. בעקבות תמיכת הקואליציה, הצעת החוק צפויה לקבל פטור מחובת הנחה ותעלה להצבעה טרומית במליאה בעוד יומיים.
עם זאת, גם אם הצעת החוק אכן תעבור בקריאה טרומית ביום רביעי, עדיין לא מדובר בסוף פסוק בנושא. עד שהחוק שקובע שצריך להעביר את תקציב המדינה עד ל-24 באוגוסט לא ישונה בקריאה שנייה ושלישית, הקרבות על התקציב יצטרכו להסתיים במועד המקורי.
לאחר מכן הודיעה יש עתיד-תל"ם כי ביום רביעי הקרוב תעלה להצבעה את הצעת החוק שתמנע ממי שהוגש נגדו כתב אישום להרכיב ממשלה.
ביש עתיד אמרו במוצאי שבת כי הם מצפים מכחול לבן לתמוך בחוק שיחסום את ראש הממשלה בנימין נתניהו מלהתמודד בבחירות הקרובות. אם בכחול לבן לא יתמכו בה - אין סיכוי שתעבור. בדברי ההסבר לחוק נכתב: "כהונתו של ראש ממשלה שהוגש נגדו כתב אישום בעבירות חמורות ובראשן עבירות של שחיתות וטוהר מידות, עומדת בניגוד מוחלט לנורמות המוסר הנדרשות מנבחר ציבור".