בית המשפט באיראן גזר היום (ב') שנת מאסר אחת על עובדת הסיוע הבריטית נזאנין זגארי-רטקליף, שרק במרץ האחרון סיימה לרצות עונש מאסר ממושך בגין פעולות ריגול לכאורה. בית המשפט הרשיע כעת את זגארי-רטקליף בעבירה חדשה של הפצת "תעמולה" נגד הרפובליקה האיסלאמית, ובנוסף לעונש המאסר אסר עליה לעזוב את איראן במשך שנה שלמה.
3 צפייה בגלריה
נזאנין זגארי-רטקליף ובתה גבריאל, שכבר גדלה. "עונש לא אנושי"
נזאנין זגארי-רטקליף ובתה גבריאל, שכבר גדלה. "עונש לא אנושי"
נזאנין זגארי-רטקליף ובתה גבריאל, שכבר גדלה. "עונש לא אנושי"

זגארי-רטקליף, בת 42, היא בעלת אזרחות בריטית ואיראנית והיא עובדת בקרן רויטרס-תופסון, זרוע הצדקה של סוכנות הידיעות רויטרס. היא נעצרה בנמל התעופה בטהרן באפריל 2016, כשניסתה לעזוב את איראן עם בתה הפעוטה גבריאל, בתום ביקור אצל הוריה לרגל השנה הפרסית החדשה.
היא הורשעה בריגול ובהשתתפות במזימה להפיל את משטר האייתוללות, ובינואר 2017 גזר עליה בית משפט איראני חמש שנות מאסר. היא הוחזקה בכלא "אווין" הידוע לשמצה בטהרן, אך ב-2019 דווח כי לזמן מה הועברה למחלקה פסיכיאטרית בבית החולים על שם האימאם חומייני בבירה. הדיווח על מעברה למחלקה הפסיכיאטרית הגיע אז כשברקע שביתת רעב שבה פתחה וטענות שהעבירה חלק גדול מזמנה בכלא בבידוד.
3 צפייה בגלריה
איראן תיעוד רגע מעצר אזרחית בריטית נזאנין זגרי רטקליף בגין ריגול
איראן תיעוד רגע מעצר אזרחית בריטית נזאנין זגרי רטקליף בגין ריגול
נזאנין ברגע מעצרה ב-2016. דווח שאף שהתה במחלקה הפסיכיאטרית במהלך המאסר הממושך
במרץ 2020 היא שוחררה למעצר בית בעקבות התפרצות מגפת הקורונה. רק שנה לאחר מכן, במרץ האחרון, היא השלימה את ריצוי עונשה והאזיק האלקטרוני הוסר מרגלה. אולם גם אז הסיוט המשפטי שאליו נקלעה לא תם. היא לא הורשתה לעזוב את איראן לבריטניה ולהתאחד שם בעלה ריצ'רד ובתם, עקב המשפט החדש שכעת הורשעה בו.
עורך דינה האיראני, הוג'אט קרמאני, אמר לתקשורת המקומית כי העבירה שבגינה הורשעה כעת – ושאותה היא מכחישה כמובן – קשורה להפגנה שבה השתתפה לכאורה מול השגרירות האיראנית בלונדון ב-2009. עורך הדין אמר שבכוונתו לערער על גזר הדין בתוך 21 יום, כפי שמתיר החוק באיראן. בני משפחתה של זגארי-רטקליף הביעו חוסר אמון מוחלט במערכת המשפט האיראנית, ובעלה ריצ'רד אמר טרם התפרסם גזר הדין כי יהיה "מופתע מאוד" אם אשתו תזוכה.
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
גינה את גזר הדין. ג'ונסון
(צילום: AFP)
ההרשעה היום מגיעה חרף הקריאות בבריטניה, בראשן של ראש הממשלה בוריס ג'ונסון, לשחרורה המיידי של זגארי-רטקליף. ג'ונסון מיהר היום להגיב לפסק הדין באיראן. הוא הבטיח כי ממשלתו תלמד לעומקו את גזר הדין, ותמשיך ללא לאות לפעול לשחרורה. "אני לא חושב שזה בסדר שנזאנין תישלח לתקופה נוספת בכלא. אני חושב שזה שגוי. אני חושב שזה שגוי שהיא שם מלכתחילה, ואנחנו נעבוד קשה מאוד להבטיח את השחרור שלה מאיראן", אמר ג'ונסון בדברים שצוטטו ברשת "סקיי ניוז". גם שר החוץ הבריטי, דומיניק ראב, גינה את גזר הדין. "זו החלטה לחלוטין לא אנושית ולא צודקת", מסר.
המאסר החדש שנגזר על זגארי-רטקליף מגיע גם כשברקע האשמות של פעילי זכויות אדם שלפיהן איראן עוצרת וכולאת אזרחים זרים ואזרחים בעלי אזרחות כפולה בניסיון לזכות בוויתורים ממדינות אחרות – ובעסקאות חילופי אסירים. יש הרואים קשר בין המקרה של זגארי-רטקליף למשא ומתן שעדיין מתנהל בין לונדון לטהרן, בנוגע לסכסוך ארוך שנים ביניהן סביב 400 מיליון פאונד (כ-530 מיליון דולר) שהבריטים חייבים לאיראנים: לפני המהפכה האיסלאמית ב-1979 השאה האיראני מוחמד רזה פהלווי שילם את הסכום הזה עבור טנקים מדגם צ'יפטיין, אך אלה מעולם לא סופקו.