שמואל אבואב, מנכ"ל משרד החינוך עד לאחרונה, הביע היום (ה') תמיכה במתווה החזרה ללימודים תחת שגרת הקורונה שפרסם אתמול שר החינוך יואב גלנט, ולצד זאת מנה שורת אתגרים שיעמדו בפני מערכת החינוך על מנת לאפשר את יישומו של המתווה הזה, בהם הצורך לקלוט 10,000 אנשי חינוך נוספים, גם אם בעלי הכשרה חלקית, על מנת לפצל את כיתות ג'-ד'.
לפי המתווה של גלנט, נזכיר, גני הילדים וכיתות א' ו-ב' ילמדו כרגיל וכיתות ג'-ד' ילמדו במוסדות החינוך בכיתות שיפוצלו ל-18 בכיתה. כיתות ה'-ו' ילמדו במתווה משולב של למידה מרחוק ולמידה במוסדות, על פי חלוקה של 18 בכיתה, במינימום יומיים למידה בבית הספר. השר גלנט ציין שייעשה מאמץ שילמדו כמה שיותר ימים בבית הספר. גם תלמידי ז'-י"ב ילמדו במתווה משולב של למידה מרחוק ולפחות שני ימים במוסדות החינוך.
2 צפייה בגלריה
שמואל אבואב
שמואל אבואב
"ניצבים בפני אתגרים גדולים מאוד". שמואל אבואב
(צילום: עידו ארז)
"חלק ילמדו פיזית וחלק מרחוק, זו הדרך לנהל את המערכת", אמר אבואב בריאיון הבוקר לאולפן ynet. עם זאת, כאמור, הוא הודה שישנם אתגרים לא מעטים שעומדים בפני יישומו של המתווה הזה.
בין האתגרים שמנה אבואב: קליטת מורים ואנשי חינוך נוספים; טיפול בכ-2,000 בתי ספר שבהם אין תשתית ממוחשבת ולספק מחשבים ביתיים לכ-140 אלף ילדים; הקמת כיתות וירטואליות עבור מורים וגננות - אותן כינה "חדרי זום" - כדי לאפשר למידה טובה יותר מרחוק; ושימת דגש על איכות הלימודים.
אבואב התעכב על האתגר האחרון, של שמירת איכותה של מערכת החינוך. "אנחנו בנסיגה בהישגים הלימודיים", הזהיר. "בכל יום שעובר, גם החזקים נסוגים לאחור והחלשים דוהרים לפערים גדולים". אבואב הדגיש כי תפקידה של מערכת החינוך אינו "להשגיח" על הילדים: "זה לא התפקיד של המערכת, המערכת צריכה להביא ילדים להישגים לימודיים".
בתשובה לשאלה כמה מורים נדרשים על מנת לאפשר את פיצול כיתות ג'-ד', אבואב ציין כאמור כי יש לגייס 10,000 עובדים. הוא נשאל אם מדובר במורים דווקא, וענה: "מורים או סמי-מורים, סטודנטים, אנשים בהכשרה, זאת המטרה. זה אתגר מאוד גדול למערכת. המערכת ניצבת בפני אתגרים מאוד גדולים".
-התחילו עם הגיוס? "עכשיו יוצא קול קורא".
בנוגע לבגרויות, אבואב קרא למשרד החינוך להבהיר כבר בתוך שבועיים מה תהיה המתכונת של הבחינות. "כל בתי הספר התיכוניים נושאים עיניהם לבגרות - איך הולכים ללמד את הבגרות של השנה הבאה?", אמר.
באשר לסוגיות המחשוב, הוא הזכיר שראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע לאחרונה על תקציב של 50 מיליון שקלים על מנת לספק מחשבים לרבבות הילדים שאין להם אחד כזה בבית. עם זאת, הוא הודה שכרגע יש "שיהוי" ביישום רכישת המחשבים, והוסיף כי גם אם התקציב המדובר ינוצל, המחשבים "לא יספיקו".
-לא יספיקו, בטח לא ל-140 אלף איש. "נכון מאוד".
-אז לא יהיה. "יהיה בהדרגתיות".