השגריר הסעודי בירדן, נאיף בן בנדר א-סדירי, מסר היום (שבת) ליועצו של אבו מאזן כתב האמנה ובו הצהרה היסטורית, לפיה הוא יהיה השגריר הראשון של סעודיה ברשות הפלסטינית וקונסול כללי בירושלים. מעמדו של א-סדירי יוגדר כשגריר לא-תושב ברשות הפלסטינית, והוא ימשיך לפעול מירדן.
2 צפייה בגלריה
איף בן בנדר אל-סדירי ומג'די אל-ח'לידי
איף בן בנדר אל-סדירי ומג'די אל-ח'לידי
השגריר הסעודי בירדן עם יועצו של אבו מאזן
הפגישה בין א-סדירי לבין יועצו של אבו מאזן, מג'די אל-חלידי, התקיימה בשגרירות הפלסטינית בירדן. "אנחנו מברכים את שגריר סעודיה ומדגישים כי צעד חשוב זה יתרום לחיזוק יחסי האחים - החזקים והמוצקים - שמחייבים את שתי המדינות ושני העמים", אמר אל-חלידי אחרי הפגישה.
הפלסטינים דיווחו כי אל-חלידי הביע בשמו של אבו מאזן את תודתו והערכתו על עמדותיה של סעודיה כלפי הפלסטינים, ועל תמיכת סעודיה בפלסטינים.
המינוי ההיסטורי, כאמור - ראשון אי פעם של שגריר סעודי ברשות הפלסטינית, מגיע כשברקע הדיווחים על המגעים לנורמליזציה בין ישראל לאותה סעודיה, כחלק מעסקה שמקדם ממשלו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. הסעודים, נזכיר, לפי הדיווחים, מתנים הסכם כזה בצעדים משמעותיים מצד ישראל כלפי הפלסטינים. בשבוע האחרון דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי מוחמד בן סלמאן, השליט בפועל בסעודיה, "לא ממהר" להגיע להסכם, גם בשל הקואליציה בישראל - שמתנגדת למדינה פלסטינית עצמאית.
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, אסלאם מוחמד בן סלמאן ובנימין נתניהו
ג'ו ביידן, אסלאם מוחמד בן סלמאן ובנימין נתניהו
ובינתיים, בן סלמאן "לא ממהר" להסכם, וגם הקואליציה בישראל. ביידן, בן סלמאן ונתניהו
(צילים: AP, EPA)
בניגוד לטענותיו לאחרונה של ראש הממשלה בנימין נתניהו, בדיווח צוין כי הסעודים יבקשו במסגרת הסכם עתידי פשרות "משמעותיות" בכל הנוגע לפלסטינים, כאלו שיקדמו את האפשרות להקמת מדינה פלסטינית. נתניהו טען רק לאחרונה כי הדיווחים על כך שהסעודים ידרשו פשרות משמעותיות בכל הנוגע לפלסטינים אינן נכונים. "הפלסטינים? זה כמו צ'ק בוקס. צריך לסמן את זה כדי לומר שאתה עושה את זה", הוא טען בריאיון שהעניק בשבוע שעבר לרשת "בלומברג". "האם זה מה שנאמר במסדרונות הסגורים? האם זה מה שנאמר במשא ומתן החשאי? התשובה היא הרבה פחות ממה שאתם חושבים".
אמש אמר בכיר בירושלים כי "הסכם עם סעודיה הוא אינטרס אמריקני אמיתי", והוסיף כי "בוושינגטון יעשו מאמץ אדיר, זה חשוב להם בקרב מול הסינים על השליטה באזורים רבים, כולל המזרח התיכון". על ההקלות לפלסטינים, שיהוו גם הם חלק מרכזי בהסכם העתידי - אם וכאשר - טענו בירושלים: "ברור שהם יבקשו דברים גדולים, וייתכן שנצטרך לעשות משהו, אבל הוא לא יהיה דרמטי".