במסמך פנימי ששלח לאחרונה שר הביטחון יואב גלנט לראשי מערכת הביטחון הוא מתריע באופן מפורש מפני התלקחות ביטחונית ביהודה ושומרון סביב חודש הרמדאן שיתחיל בשבוע הבא. המסמך, שהגיע לידי ynet, מוען לוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, לרמטכ"ל הרצי הלוי, ראש המוסד דדי ברנע, ראש שב"כ רונן בר, ראש המל"ל צחי הנגבי ולחברי קבינט המלחמה - ראש הממשלה בנימין נתניהו והשרים בני גנץ וגדי איזנקוט.
על פי מקורות שונים, את הדברים אמר גלנט עוד קודם בכמה פורומים סגורים, אולם כעת הוא מתריע על כך בכתב ובתפוצה נרחבת יחסית. בלשכתו סירבו להתייחס לתוכן המסמך ואמרו: "אנו מצרים על הדלפות חסרות אחריות של חומרים רגישים".
בפתח דיון ההיערכות לרמדאן, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "המדיניות של ישראל תמיד הייתה ותמיד תהיה לשמור על חופש הפולחן לכל הדתות. כך נהגנו כמובן גם בחג הרמדאן, וכך ננהג גם עכשיו. נעשה הכל כדי לשמור על חופש הפולחן בהר הבית, תוך כדי שמירה מתאימה של צורכי הביטחון והבטיחות, ונאפשר לציבור המוסלמי לחגוג את החג".
הכותרת
מי מפחד מהכרה חד-צדדית במדינה פלסטינית? | נדב איל
25:50
המסמך שהעביר גלנט עוסק בצורך בנקיטת צעדים במסגרת ההיערכות של מערכת הביטחון להסלמה אפשרית ביהודה ושומרון. היום (שלישי) יתקיים דיון בנושא בהשתתפות ראש הממשלה נתניהו. ברקע חוזר גלנט ומתריע כי היכולת להמשיך ולהילחם עד להשגת המטרות בעזה תלויה במידה רבה במידת היציבות הביטחונית בגדה. "הסלמה תקשה עלינו את המשך ריכוז המאמץ ואת מימוש משימות צה"ל להשגת מטרות המלחמה בשל הצורך להסיט כוחות ליהודה ושומרון מגזרות אחרות", כתב גלנט בהתייחס לגזרות בעזה ולבנון.
במסמך מצוין שהתלקחות ביטחונית ביהודה ושומרון היא אינטרס של חמאס ואיראן. על פי גלנט, גורמי הביטחון שבים ומציפים בפניו בתקופה האחרונה את מציאות בעייתית ביהודה ושומרון שעלולה לצאת משליטה: "אמ"ן ושב"כ אף הגדילו לעשות והגדירו זאת תחת התראה אסטרטגית מפני התפרצות אלימה באזור".

שר הביטחון מונה במסמך כמה סעיפים שבגללם מחריפה הרגישות ברמדאן השנה: היקף גדל והולך של אירועי טרור; הסתה מתרחבת ברשתות החברתיות; מאמצי סיכול נרחבים של כוחות הביטחון; הידרדרות המצב הכלכלי ביהודה ושומרון בשל אי-כניסת פועלים לישראל והיחלשות מנגנוני הביטחון בשל אי-העברת הכספים. סעיף נוגע ל"התבטאויות בלתי אחראיות" מצד גורמים פוליטיים בישראל בנוגע להר הבית לקראת הרמדאן, ובכך הוא מכוון ככל הנראה לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר.
"לאור כל זאת", כותב השר גלנט, "יש סיכוי ממשי בהידרדרות להסלמה שאיננה הכרחית ביהודה ושומרון וברחבי ישראל, שתביא להסטת משאבים וסד"כ מעזה באופן שיפגע ביכולתנו להשיג את יעדי המלחמה". הוא מציע להמשיך את הפעולה העיקרית נגד הטרור, אך להקפיד לא לגרור את האוכלוסייה שנמצאת מחוץ למעגל האלימות תוך הבטחת חופש פולחן ככל האפשר.
1 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בערכת מצב בגבול הצפון
שר הביטחון יואב גלנט בערכת מצב בגבול הצפון
השר יואב גלנט. "להפחית מתיחות מול האוכלוסייה האזרחית"
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
גלנט כותב כי "צריך לאפשר הכנסת פועלים באופן מדורג בהתאם למודל שגובש בשב"כ, לקדם את העברת כספי הסילוקין בהתאם למודל שסוכם בקבינט, ולפעול להפחתת המתיחות מול האוכלוסייה האזרחית כדי לשמר את חופש הפולחן".
על סוגיית הר הבית כתב: "עלינו לאפשר כניסת פלסטינים להר הבית תוך הגבלות כפי שהומלצו על ידי צה"ל ושב"כ ולתת פומביות ובהירות להחלטות המקבלות באופן מיידי". הוא דורש שהפריצה להר הבית במצב של פרובוקציה תהיה באישור ראש הממשלה, למעט תרחיש של סיכון חיים מיידי.
איתמר אייכנר השתתף בהכנת הכתבה