5 צפייה בגלריה
צופית, יאר ושחר
צופית, יאר ושחר
צופית גולן והילדים. "משוועים לקשר אמיתי"
חודש שלם הם חיכו לזה, והבוקר (יום א') בעלי עסקים רבים - אלו שאינם מקבלים קהל ואלו שעובדים במתכונת של אחד על אחד - יחזרו לעבודה, אחרי סיום הסגר השלישי. אבל להורים עדיין אין בשורה. גני הילדים ובתי הספר לא ייפתחו הבוקר וגם לא ביום שני, וכלל לא ברור מתי והיכן זה יקרה.
"שבוע נוסף של חוסר ודאות לפנינו. הפנים הכבויות של הילדים שמחכים לבשורה ומתאכזבים בכל פעם מחדש פשוט קורעים את הלב", אמרה צופית גולן מרחובות, אם לשלושה ילדים בגן חובה, בכיתה ד' ובכיתה ז'.
"הילדים מתחברים, אבל לא באמת נוכחים בשיעור", הוסיפה גולן, סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית. "הם מאבדים קשב מהר ומי שאין לו הורים שפנויים לתת מענה ליווי ותמיכה פשוט נשאר מאחור. הצוותים מנסים לתת מענה ולראות את הילדים, אבל הם לא באמת מסוגלים לראות אותם בתוך הריבועים בזום. הילדים משוועים לקשר אנושי אמיתי, אבל בתוך העומס והבלבול זה הולך לאיבוד".


בבוקר, פרט לאישור לפתוח מחדש מקומות עבודה שאינם מקבלים קהל ועסקים שעובדים במתכונת של "אחד על אחד", תבוטל מגבלת המרחק של 1,000 מטרים מהבית, ואיתה גם האיסור לשהות בבית של אדם אחר. מסעדות יוכלו לעבוד מעתה פרט לשליחויות גם באמצעות איסוף עצמי ("טייק אווי"). בנוסף, אושר גם לפתוח צימרים לאירוח של משפחות גרעיניות, וגם את שמורות הטבע והגנים שנמצאים באוויר הפתוח.
אבל שערי גני הילדים ובתי הספר עדיין סגורים. לי רון עופר מרחובות, אמא של יובל (11.5), ירדן (9.5) ויהל (2), אמרה כי המילה הבולטת ביותר בביתם בשבועות האחרונים היא "מתי" - "אמא, מתי? מתי אני אוכל ללכת לבית הספר? מתי אוכל לפגוש את החברים שלי?".
היא דרשה ממקבלי ההחלטות לקבל החלטות: "עוד יומיים, עוד שבוע, עוד שבועיים, עוד 24 שעות, עוד חודשיים. פשוט תחליטו. אל תשאירו את עננת חוסר הוודאות מעל ראשינו וראשי ילדינו אשר תוהים איך זה שהסגר הסתיים, אבא ואמא הולכים לעבודה - אבל הם בבית? תאמרו עוד חודש, אפילו עוד חודשיים, אבל אל תביאו אותנו שוב ושוב 100 מטרים לקו הסיום ואז תאמרו 'אופס, טעינו'".
5 צפייה בגלריה
האחיות גליה וליהי עמק מבית הספר היובל בתל אביב
האחיות גליה וליהי עמק מבית הספר היובל בתל אביב
התאומות גליה וליהי: "נמאס לנו ללמוד בזום"
אפי קובי מתל אביב, אביו של אמיר שלומד בכיתה ט', אמר כי נזקי הסגרים החוזרים והלמידה מרחוק בזום קשים, והתלמידים וההורים מאבדים את הסבלנות: "הזום הזה יצא מפרופורציה ואף אחד לא יודע מה יהיה. ברור שנגרם נזק לטווח הארוך. הראייה של הבן שלי הידרדרה, אין מפגשים חברתיים, יש ריחוק ובדידות".
התאומות גליה וליהי עמק, תלמידות כיתה ה' בבית הספר היובל בתל אביב, שלחו אמש מכתב לשר החינוך יואב גלנט, ובו הביעו את הרצון שלהן לחזור לבית הספר. "נמאס לנו ללמוד בזום, נמאס לנו לעבור חדרים בלי הפסקה במהלך הזום, נמאס לנו לריב אחת עם השנייה באמצע שיעורי זום. אנחנו רוצות לחזור לבית הספר, אנחנו רוצות לחזור לחברים שלנו ולכל מה שהיה לפני כל הסגרים האלה".
אבל יש גם מי שמחכים בקוצר רוח לבוקר, לסיום הסגר. אורלי פלד (52), יו״ר ארגון הקוסמטיקאיות בהתאחדות המלאכה והתעשייה ובעלת קליניקה, סיפרה על ההתרגשות לקראת הפתיחה המחודשת הבוקר: "אני כל כך מתרגשת לקום בבוקר, ללכת לקליניקה ולהתחיל לטפל בלקוחות שלי. ללבוש בגאווה את החלוק הלבן ולעטוף את הלקוחות שלי באהבה ובמגע".
5 צפייה בגלריה
יו"ר ארגון הקוסמטיקאיות אורלי פלד
יו"ר ארגון הקוסמטיקאיות אורלי פלד
אורלי פלד. חוזרת לקלינקה
(צילום: יח"צ )
5 צפייה בגלריה
אור מלכה
אור מלכה
אור מלכה. חוזר למספרה
לדברי פלד, סגירת ענף הקוסמטיקה לא הייתה מוצדקת: "אם החריגו את הרפואה המשלימה, לא הייתה סיבה שלא נעבוד". כמו בעלי עסקים רבים, גם היא חוששת מסגר רביעי: "במקרה כזה נילחם מול מקבלי ההחלטות ומשרד הבריאות ולא נחכה עד לפתיחה. מסגר לסגר זה נעשה קשה יותר. מקווה מאוד שהחיסונים יעשו את שלהם ונסיים את הסאגה הזו".
"אני מתרגש בטירוף לפתוח בבוקר אחרי שמעל חודש לא עבדתי", אמר אור מלכה (28), בעל מספרה בשכונת גילה בירושלים. "לאנשים קשה לראות את עצמם במצב כזה. אני חסר אונים מולם. אני נמצא בבית כל התקופה הזו וזה מצב לא נעים. אם עד עכשיו הייתי עובד 10-12 שעות ביום, אני אאלץ לעבוד יותר כי נוצר לחץ. אני מקווה שלא יסגרו אותנו יותר כי זה בלתי נסבל ובלתי אפשרי. כל פעם זה עוד מכה ובסוף אנשים יתרסקו פה".
״בסגר הקודם הייתי ממש אופטימי כשחזרנו, אבל היום אני לא אופטימי", הוא אומר ומסביר. "הסגר הזה לא הוכיח את עצמו כי הוא גם לא היה כל כך סגר והתחלואה לא ירדה, אז זה מפחיד".
5 צפייה בגלריה
יאיר טל
יאיר טל
יאיר טל. חוזר לפיצרייה, ופותח עוד סניף
(צילום: חגית ביבס)
יאיר טל (52), בעל פיצריית "ליקה פיצה" בירושלים, סיפר גם הוא על ההתרגשות הגדולה לקראת הפתיחה: "אין לנו שליחויות ולכן היינו סגורים בתקופה הזו, אבל בזמן הזה עלה לי רעיון לפתוח עוד סניף בשוק מחנה יהודה ובבוקר אני פותח שני סניפים וההתרגשות כפולה".
"אני מקווה שלא יהיו עוד סגרים״, הוסיף טל. "אם זה יקרה שוב, אני אקרוס. לא אחזיק מעמד. אני מפחד לחשוב על זה. הסגר הזה לא היה מורגש בכלל, היה שוק והייתה תנועה. לפי התוצאות רואים כנראה שהסגר לא היה מוצדק. אני מקווה שהחיסונים יעזרו לחזור לשגרה מלאה".
אמש אישר קבינט הקורונה את הארכת התקנות בדבר סגירת מערכת החינוך בשלב זה ביומיים נוספים, עד יום שלישי ב-7 בבוקר. במקביל הוחלט כי תותר מעתה הגעת עובדים למערכת החינוך, תבוטל חובת הישארות התלמידים בפנימיה למשך 30 ימים לפחות ויבוטל האיסור על הגעת תלמיד לפנימיה אם שהה בבית מגורים אחר.
פורסם לראשונה: 23:48, 06.02.21