החלק שנאסר לפרסום במסגרת עסקת החילופים לשחרורה של הישראלית מסוריה נשמר בחשאי בשל "דרישה רוסית" במהלך המשא ומתן עם ישראל. בכירים בישראל אמרו כי למרות שישראל רצתה לפרסם זאת, הרוסים דרשו להימנע מכך משיקולים שלהם, וכי מבחינת ישראל כלל לא הייתה מניעה לפרסם את הדברים.
הדבר הובא לידיעתם של שרי הממשלה בישיבה שבה אישרו את פרטי העסקה, ובה גם נדרשו לחתום על הסכמי סודיות שאוסרים עליהם לדבר על פרטי העסקה.
3 צפייה בגלריה
בשאר אל-אסד, בנימין נתניהו, ולדימיר פוטין
בשאר אל-אסד, בנימין נתניהו, ולדימיר פוטין
הרוסים דרשו להצניע את החלק שנאסר לפרסום. אסד, נתניהו ופוטין
(צילום: AP ,EPA, חיים צח, לע"מ)
גורם מדיני בכיר דחה אתמול (שישי) את הביקורת על ההסכמה הישראלית לעסקה ואמר כי "צריך להסתכל על מכלול היחסים עם רוסיה. על העובדה שישראל נדרשה כאן למחווה הומניטרית בתמורה להחזרת הישראלית וכי בסך הכל מדובר במחווה גם לרוסים, שמילאו תפקיד חשוב בתיווך בין המדינות".
ראש הממשלה בנימין נתניהו הספיק לשוחח אתמול עם אמה של הישראלית שהוחזרה מסוריה, ובלשכתו ציינו כי האם הודתה על המאמצים שנעשו להשבת בתה. מלשכת רה"מ נמסר כי "ראש הממשלה ביקש לחזק אותה ואת משפחתה ואמר שישראל תמיד תפעל להחזיר את אזרחיה".
3 צפייה בגלריה
שער השלום בנתב"ג
שער השלום בנתב"ג
נתב"ג, לפני נחיתת הישראלית
(צילום: יאיר שגיא)
גורמים ביטחוניים מתחו ביקורת על ההודעה שיצאה מלשכתו של נתניהו, ואמרו כי היא פוגעת במאמץ לשמור על הקטנת האירוע - ואף עלולה לגרום להעלאת המחיר בפעם הבאה שישראל תידרש לעסקאות חילופים. הגורמים זעמו על הניסיון של נתניהו לנכס לעצמו את העסקה, ואמרו כי המגעים נוהלו בעיקר על ידי משרד הביטחון בערוצים צבאיים, וכי והעסקה הייתה נסגרת גם בלי שיחות הטלפון של נתניהו.
במסגרת העסקה הסכימה ישראל להחזיר לסוריה שני רועי צאן ולקצר, באמצעות חנינה מהנשיא ריבלין, את עבודות השירות שנגזרו על ניהאל אל-מקת ממג'דל שמס, אחותו של "זקן האסירים הסורים" שנידונה לשלוש שנות מאסר על תנאי בשנה שעברה לאחר שהורשעה במעקב וצילום של חיילי צה"ל בגבול.
מוקדם יותר אתמול צייץ חבר הכנסת אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) כי "בשבוע שעבר העליתי בכנסת דרישה לאפשר הכנסה של אלפי חיסונים לעזה ולהעביר חיסונים לפלסטינים בגדה מהמלאי הגדול שיש בישראל (אחריות של כוח כובש). האם חייבים להמתין שיהודי/ה יחצה את הגבול לעזה כדי לזכות בחיסון? אפשר אחרת. זה החוק הבינלאומי וזה אנושי. מדובר באותו שטח אפדמיולוגי רציף".
3 צפייה בגלריה
מובלעת מעבר לגדר גדר גבול סוריה צנחנים צבא
מובלעת מעבר לגדר גדר גבול סוריה צנחנים צבא
הגבול עם סוריה
(צילום: דובר צה"ל)
בתנועה לאיכות השלטון פנו לנתניהו ולשר הביטחון בני גנץ בדרישה לפרסם באופן שקוף את פרטי העסקה. "מה מסתתר בדיל הסודי עם סוריה?", תהו בתנועה. "לפי פרסומים, הדיל שנחתם עם סוריה לא הסתכם בחילופי שבויים, אלא כלל סעיף חריג שלא פורסם לציבור, ושעליו הוטל איפול על ידי הצנזורה - על אף שהסעיף המדובר אינו בעל משמעות ביטחונית. הצנזורה הצבאית נועדה להגן על בטחון המדינה ואזרחיה במקרים שבהם ישנה סבירות גבוהה לפגיעה חמורה בביטחונם ובשלומם של אזרחי המדינה. לפיכך, אם הפרסומים נכונים, הרי שלא מדובר בשימוש לגיטימי בכלי הצנזורה, אלא בניסיון מקומם להסתיר סוגיה שעלולה לעורר מחלוקת בציבור הישראלי - ולהסתרה מסוג זה אין מקום במדינה דמוקרטית".
עוד ציינו כי "לא ייתכן כי שיקולים זרים שעניינם הרצון למנוע דיון ציבורי שאינו נוח למקבלי ההחלטות, יביאו לכדי הפעלת כלי משטרי מרחיק לכת זה, תוך פגיעה חמורה בעקרון השקיפות, בחופש העיתונות ובזכות הציבור לדעת".
פורסם לראשונה: 19:52, 19.02.21