2 צפייה בגלריה
שר החוץ אלי כהן עם נשיא סרביה אלכסנדר וויצ'יץ'
שר החוץ אלי כהן עם נשיא סרביה אלכסנדר וויצ'יץ'
שר החוץ כהן עם נשיא סרביה וויצ'יץ'. היחסים מפשירים
שר החוץ אלי כהן נפגש אתמול (רביעי) עם נשיא סרביה אלכסנדר וויצ'יץ' בבירה בלגרד, שם הודיע לו הנשיא כי שגריר חדש יישלח לישראל. זאת לאחר שלוש שנות קיפאון ביחסים בין ישראל לסרביה, בהן תפקיד זה לא אויש. לדברי הנשיא, השגריר החדש יגיע לארץ בתוך חודש.
הקיפאון ביחסים נגרם בעקבות הסכם וושינגטון שנחתם בין סרביה לקוסובו בתיווך ארה"ב בשנת 2020, שבעקבותיו הכירה ישראל בקוסובו, כוננה איתה יחסים דיפלומטיים וקוסובו פתחה שגרירות בירושלים.
היחסים בין סרביה וקוסובו מתוחים זה שנים. קוסובו הייתה בעבר מחוז בתוך סרביה, וחתירתה לשלטון עצמי הובילה לפרוץ מלחמת קוסובו, שבה נהרגו בשנים 1999-1998 כ-13 אלף בני אדם. ב-2008 הכריזה קוסובו באופן חד-צדדי על עצמאותה, בה סרביה סירבה להכיר.
2 צפייה בגלריה
שר החוץ אלי כהן פגישה עם שר החוץ של יוון יורגוס יראפטריטיס באתונה
שר החוץ אלי כהן פגישה עם שר החוץ של יוון יורגוס יראפטריטיס באתונה
"הטרור האיראני הוא איום גלובלי". כהן
(צילום: EPA/ORESTIS PANAGIOTOU)
מאז ההסכם, שכלל גם החלטה על פתיחת שגרירות סרבית בירושלים שלא יושמה, היחסים עם סרביה נכנסו ל"תקופת הקפאה" במהלכה, בין היתר, לא מונה שגריר סרבי לישראל. ביקורו של כהן בבלגרד, הראשון של שר חוץ ישראלי זה 14 שנים, התקיים במטרה להחזיר את היחסים בין ישראל לסרביה למסלולם. כהן דן עם וויצ'יץ' בחיזוק הקשר בין המדינות, זיכרון השואה והטרור האיראני.
כהן אמר כי "לאחר שלוש שנות קיפאון מדיני, אנחנו מתחילים היום דף חדש ביחסים בין ישראל לסרביה". לדבריו, "סרביה היא מדינה משמעותית מאוד בבלקן ואוהדת ישראל. בפגישתי עם הנשיא וויצ'יץ' הודיתי לו על מחויבותו לישראל ולשימור זיכרון השואה".
שר החוץ קרא לסרביה לפעול נגד זרועות הטרור האיראניות, על רקע ניסיון הפיגוע האיראני נגד שגרירות ישראל באזרבייג'ן. "הטרור האיראני הוא איום גלובלי, כפי שראינו בימים האחרונים באזרבייג'ן בניסיון הפיגוע נגד שגרירות ישראל בבאקו, ובחודשים האחרונים בקפריסין וביוון - בנסיונות פיגוע נגד ישראלים ויהודים. רק מאבק משותף נגד איראן יביא לתוצאות וימנע ממנה להמשיך לערער את היציבות האזורית", אמר כהן.
היום ימשיך כהן את סבבו הדיפלומטי באירופה, ויקיים ביקור בוותיקן וברומא, במהלכו צפוי להיפגש עם שר החוץ של הכס הקדוש, שר החוץ האיטלקי וסגן ראש ממשלת איטליה. יהיה זה ביקור ראשון של שר חוץ ישראלי בוותיקן זה 12 שנים.