5 צפייה בגלריה
הורים זועמים בהארכת מעצר לסייעות המתעללות מרמלה
הורים זועמים בהארכת מעצר לסייעות המתעללות מרמלה
למצולמים אין קשר לכתבה. הורים מפגינים בהארכת המעצר של הסייעות מרמלה
(צילום: אבי מועלם)
שנת הלימודים תיפתח בשבוע הבא כשברקע יהדהדו פרשות ההתעללות האחרונות בגנים הפרטיים: ברמת גן נעצרה סייעת שתועדה כשהיא פוגעת בילדי הגן, בחולון הוצא צו סגירה לגן שבו נעצרו שש סייעות בחשד לתקיפת פעוטות, והתיעודים שפורסמו מההתעללות בפעוטון ברמלה הובילו לזעם ציבורי על היעדר הפיקוח במעונות.
בתווך, נמצאות הגננות בגנים של משרד החינוך שחלקן סופגות בשבועות האחרונים איומים ועלבונות מצד הורים מבלי שעשו דבר.


5 צפייה בגלריה
הגננות החשודות בהתעללות בגן ברמלה יוצאות ממעצר באבו כביר
הגננות החשודות בהתעללות בגן ברמלה יוצאות ממעצר באבו כביר
הסייעות מחולון משתחררות ממעצר
כך למשל, אם לילדה מהקריות קיבלה צו הרחקה מגננת שאותה הכפישה ברשתות החברתיות ואיימה לפגוע בה. לטענת הגננת, האם תקפה אותה רק משום שכשביקשה בשנה שעברה לרשום את בתה לגן, נמסר לה שההרשמה נסגרה.
הגננת טוענת כי עד לפני שנתיים למד בגן אחד מילדיה של אותה אם, אך היא עזבה את האזור ואף המליצה להורים אחרים לרשום את ילדיהם לגן. בשלב מאוחר יותר היא חזרה לעיר וביקשה לרשום לגן את בתה, אך כבר לא נותר בו מקום פנוי.
לדברי הגננת, האם כינתה אותה "גננת מתעללת", ואף אמרה להורים אחרים שהיא "תרים אותה על טיל". הגננה הוסיפה כי האם אמרה להורים האחרים: "אתם לא יודעים באיזו אמא מדובר. חכו חכו".

במכתב ששיגרה למשרד החינוך ולהסתדרות המורים, כתבה הגננת: "הבדיות וההמצאות הנוראיות של האם, והיחס האמביוולנטי שלה, גרמו לסיכון מעמדי המקצועי ולפגיעה קשה בשמי הטוב. היא מנהלת בפייסבוק קבוצה שבה היא מסיתה באופן עקבי הורים". לדבריה, האם איימה שתדאג להרוס לה את שנת הלימודים.
יחד עם יו"ר המחלקה לגננות בהסתדרות המורים, ענת דדון, אשת החינוך התלוננה במשטרה נגד האם והגישה לבית המשפט בקשה להוצאת צו למניעת הטרדה מאיימת. בית המשפט השלום בקריות קיבל את הבקשה והוציא צו שאוסר על האם "להטריד את הגננת בכל דרך ובכל מקום, לאיים עליה בכל צורה ודרך, לפגוע, לבלוש אחריה, לארוב לה, להתחקות אחר תנועותיה או מעשיה, או לפגוע בפרטיותה בכל דרך אחרת".
דדון ציינה כי מדובר בגננת ותיקה ומוערכת, והוסיפה: "אלפי גננות מאוימות ומוכפשות על-ידי הורים. הן חוששות - ולהורים אין גבולות. בשל מקרי ההתעללות בגנים הפרטיים, מכפישים את הגננות בגנים הממלכתיים. מדי שבוע אני נאלצת ללוות גננות לחקירה במשטרה בשל תלונות שווא של הורים".
"ההורים מתלוננים על כל דבר", הוסיפה. "גם אם גננת העבירה את הילד שלהם מקום במפגש, הם באים בטענות ומבקשים להקים ועדת חקירה. בשל התנהגות ההורים - כל גננת צריכה כיום עורך דין פלילי צמוד".
5 צפייה בגלריה
ההפגנה בחולון
ההפגנה בחולון
הפגנה בחולון נגד ההתעללות בפעוטון
(צילום: דנה קופל )
5 צפייה בגלריה
ההפגנה בחולון
ההפגנה בחולון
למצולמים אין קשר לכתבה. ההפגנה בחולון
(צילום: דנה קופל )
דדון אמרה כי הורים רבים מכפישים גננות ברשתות החברתיות באופן תדיר. לדבריה, היא נתקלה בין היתר בהודעות כמו "שלא תעזו להתקרב לגן", "הגננת מטורפת", "הגננת נעדרת הרבה מהגן". דדון אמרה כי כאשר ההורים מקבלים הודעות על שיבוץ ילדיהם בגנים, הם פותחים בתחקיר ברשתות החברתיות כדי לקבל המלצה - ומכאן הדרך לשיימינג והכפשות ללא בסיס קצרה.
"מדובר בגננות איכותיות, עם תואר ראשון בפיקוח של משרד החינוך, וההורים תוקפים ומשמיצים אותן כל הזמן", אמרה דדון. "מי הם ההורים שיגידו לגננת שהיא לא יכולה לצאת לחופש, כשהמחוקק קבע שהיא יכולה להיעדר 30 יום בשנה? רוב ההורים, למעט יחידי סגולה, הם צעירים החיים בחרדות ולא מבינים מה זה חינוך. להורים אין גבולות מול הילדים, אז איך יהיו להם גבולות מול עובדי הוראה?".
5 צפייה בגלריה
רוחמה סעד ו נירית שוויד סייעות התעללות ב פעוטות ב שפלה רמלה
רוחמה סעד ו נירית שוויד סייעות התעללות ב פעוטות ב שפלה רמלה
הסייעות מרמלה בהארכת מעצר
(צילום: נדב אבס )
"ילדים הם הדבר היקר ביותר בעולם, אבל ילד צריך גבולות", הוסיפה דדון. "ההורים אומרים אסור לכעוס, אסור להעניש, רק לפנק את הילדים - וכך הם משחיתים את הילדים. אנחנו רואים איזה דור גדל פה. נערים עושים כל מיני דברים בבתי מלון, אבל הם לא אשמים. ההורים שלהם אשמים".
"הגננות חוששות מאוד", סיכמה. "כל דבר שגננת אומרת ולא מוצא חן בעיני מישהו, יש מיד תלונות במשטרה. הגננות הן טרף קל, יושבות בגן לבד עם סייעת מול 70 הורים. בעבר היה כבוד לעובדי הוראה, אבל היום אין. כבר לא מתייחסים אליהן כאל אוטוריטה מקצועית".
פורסם לראשונה: 22:05, 28.08.20