שרי מנדס, אשת מילואים ברבנות הצבאית שסייעה בזיהוי גופות נשים במחנה שורה, ממשיכה לחשוף ברחבי העולם את הזוועות שביצעו מחבלי חמאס בטבח 7 באוקטובר - והיא ראתה בעיניה. בעדות קשה ומפורטת נוספת, כמעט ארבעה חודשים אחרי הטבח, היא מספרת על הימים הקשים במחנה לזיהוי גופות, שם התנדבה במשך כשבועיים.
• מערימות השקים, ועד הטלפון למשפחה - כך התנהל מבצע זיהוי הגופות
על מאות הגופות שנערמו זו על זו, על חילולן עד כדי כך שקשה היה להכינן כראוי לקבורה, על האופן השיטתי שבו חמאס פגע ללא היסוס או רחמים בכל מי שעמד בדרכו, ועל גופות שהגיעו ממולכדות למחנה הזיהוי. אזהרה: הכתבה מכילה תיאורים קשים לקריאה, שאינם מומלצים לכל אחד.
4 צפייה בגלריה
רעים
רעים
זירת הטבח בנובה. "ייקח זמן עד שהנשים ידברו, אם אי-פעם יעשו זאת"
(צילום: REUTERS/Ilan Rosenberg)
בריאיון לרשת Sky News הבריטית מתארת מנדס, שיחידתה הכינה נשים שנרצחו בטבח לקבורה, את התחושות הקשות שלא פסחו גם על האנשים הכי מנוסים בתחום. "האולמות במחנה שורה היו מלאים עד התקרה בשקיות של גופות, הריח היה בלתי נתפס. אני לא יכולה לתאר לכם את ההלם והייאוש שתקף את כולנו", אמרה.
חלק מגופות הנשים שהובאו למקום, כפי שמספרת אשת המילואים, היו בקושי לבושות, חלקן עם תחתונים ספוגים בדם. "הפציעות שלהן היו דבר שאף אחד מהצוות שלי לא היה מוכן לקראתו. נשים נורו פעמים רבות בפניהן. בהרבה מקרים זה נראה היה כאילו ניסו 'למחוק' את פרצופן. הפה שלהן היה מעוות, עיניהן היו פקוחות - והאגרופים קפוצים".
"הצוות שלנו ראה נשים שנורו במפשעה, בחזה. מחבלי חמאס פגעו באופן שיטתי באיברי מין. הצוות שלנו ראה את זה בעיניו", הוסיפה, בין היתר כדי לספק למי שמפקפק בעדויות או מכחיש את הטבח הוכחה ממקור ראשון בצל טענותיו המופרכות של חמאס, לפיהן אנשיו לא אנסו או פגעו מינית בנשים - מכיוון שזה מנוגד לאיסלאם. בעדויות אחרות שנשמעו מאז הטבח העידו אנשים שטיפלו בנפגעים, במיוחד במסיבת הטבע "נובה", כי אונס שימש כטקטיקה עבור המחבלים.
4 צפייה בגלריה
מסיבת הטבע נובה בבארי לפני טרור המחבלים
מסיבת הטבע נובה בבארי לפני טרור המחבלים
רגע לפני המתקפה הנוראית. חוגגים בנובה
(צילום: עידו דרבי)
"לנשים אחרות כרתו את הרגליים", אמרה וציינה כי במקרה של קורבנות רבים, שנפגעו בצורה הקשה ביותר, היה קושי של ממש בהבאתם לקבורה כמקובל - עטופים בתכריכים. "לאישה אחת נשברה הזרוע, והרגל שלה פשוט פורקה לכל כך הרבה חלקים שזה היה כמו לטפל בחול. בשלב מסוים אמרנו שפשוט נשים עליה סדין לבן". עוד היא הוסיפה כי היו גם מקרים שבהם גופה הגיעה "ממולכדת", ועובדי שורה אף נאלצו להתפנות מהמקום בעקבות כך.

"ייקח זמן עד שנפגעות עבירות המין ידברו, אם יעשו זאת אי-פעם"

העדות הזו, שלא נשמעת בפעם הראשונה, מגיעה בצל ביקורה של פרמילה פאטן, תת-מזכ"ל האו"ם לאלימות מינית באזורי סכסוך, בישראל. המנדט שקיבלה ממזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, שנפגש לאחרונה בעצמו עם חטופות ששוחררו בדאבוס, הוא איסוף עובדות ומידע לגבי אלימות מינית שביצע חמאס בטבח.
מנדס התייחסה לקריאתה של שליחת מזכ"ל האו"ם לנפגעות עבירות המין לשבור את שתיקתן, ואמרה כי הן מפחדות שלא יאמינו להן. "אם הנשים האלה ייחקרו לגבי אמיתות הטענות שלהן, למה שהן יתייצבו?", אמרה. "אני חושבת שעלינו להתאזר בסבלנות: הן בטראומה. יכול להיות שייקח זמן עד שהנשים האלה ידברו, אם אי-פעם יעשו זאת".
4 צפייה בגלריה
 אנשים שמנסים להימלט מהתופת במסיבה
 אנשים שמנסים להימלט מהתופת במסיבה
מנסים להימלט מהתופת ב-7/10
בפגישתה השבוע עם נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל, שבה השתתפה גם קבוצת נשים מובילות מהחברה האזרחית והאקדמיה העוסקות בתחום המאבק באלימות מגדרית וזכויות נשים, פאטן גינתה את האלימות המינית וקראה לנפגעים להעיד ולהתלונן.
"יש לי מסר לניצולים, יש לי מסר למשפחות של הקורבנות, ועוד מסר לעדים: נא להתייצב, בבקשה שברו את השתיקה כי שתיקתכם תהיה הרישיון לאותם פושעים, והם ימשיכו לעשות את הפשעים הנתעבים האלה. אין מקום בשדות הקרב של המאה ה-21 לפשעים כאלה".
ביקורה של שליחת האו"ם הגיע אחרי ביקורת רבה על התנהלות ארגוני הנשים הבינלאומיים ושתיקתם הרועמת. היא טענה כי השתיקה של הניצולים, "שמתוך בושה וסטיגמה לא מדווחים, היא זו שהופכת את האלימות המינית לחזקה וזולה ויעילה כל כך. זולה כי העבריינים מאמינים שהקורבנות לא ידווחו והם ילכו חופשיים ללא עונש נחרץ, ויעילה כי הם אכן הורסים את חייהם ופרנסתם של הקורבנות, משפחותיהם וחברותיהם".
4 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג בפגישה עם השליחה המיוחדת של האו"ם לענייני אלימות מינית
נשיא המדינה יצחק הרצוג בפגישה עם השליחה המיוחדת של האו"ם לענייני אלימות מינית
פרמילה פאטן. נפגשה עם הרצוג ורעייתו, השבוע
(צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)
עוד לפני הפגישה עם הרצוג, פאטן נפגשה בתחילת השבוע גם עם הצוות הבכיר של משרד הרווחה, שאמון על נפגעי עבירות המין ב-7 באוקטובר. מנהלת אגף משפחות, נשים וילדים, איילה מאיר, הדגישה בפני פאטן כי "צמצום והכחשה של מקרי האונס והזוועות שאירעו מקשים על תהליך ההחלמה של הנפגעות והנפגעים וגורמים להם סבל נוסף".
שליחת האו"ם, שכותבת דוח מיוחד עבור המזכ"ל גוטרש שיוגש גם למועצת הביטחון, ציינה כי מספר העדויות הקיימות לגבי פשעי המין שבוצעו ביום הטבח הוא עצום, והודיעה שהצוות שמלווה אותה יישאר בישראל שבועיים נוספים כדי להמשיך במלאכת איסוף העדויות והממצאים.