ביממה האחרונה מתפתחת תקרית דיפלומטית בין טורקיה לאיחוד האירופי - שמקורה בסידור הישיבה במעון הנשיא באנקרה. הפרשה, שזכתה לכינוי sofa-gate ("פרשת הספה"), הובילה לתגובות סוערות ולחילופי האשמות בין טורקיה לאירופה.
אורסולה פון דר ליין ושרל מישל, מבכירי האיחוד האירופי, הגיעו לאנקרה לפגוש את רג'פ טאיפ ארדואן. כשהם נכנסו לחדר פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית (והאישה הראשונה בתפקיד), הופתעה לגלות שלצד הכיסא של ארדואן ממתין עוד כיסא אחד בלבד. שרל מישל, נשיא המועצה האירופית, מיהר להתיישב בו. פון דר ליין נאלצה לשבת בספה שממול והביעה את מורת רוחה בפני השניים. "היא בפירוש הופתעה", אמר הדובר של פון דר ליין.

3 צפייה בגלריה
רג'פ טאיפ ארדואן עם שרל מישל ו אורסולה פון דר ליין פגישה ב אנקרה טורקיה
רג'פ טאיפ ארדואן עם שרל מישל ו אורסולה פון דר ליין פגישה ב אנקרה טורקיה
המבוכה בפתיחת הישיבה
(צילום: AFP)
אחת הסיבות המרכזיות להדים שמעוררת התקרית היא היחסים המתוחים בין אנקרה לבריסל. האיחוד האירופי וטורקיה מנסים לשקם את היחסים ביניהם, שהידרדרו מאז ניסיון ההפיכה בטורקיה ב-2016 – שאחריו הוביל משטר ארדואן גל מעצרים של מתנגדי המשטר. בנוסף, באיחוד טוענים שהתקרית מסמלת את היחס של ארדואן לנשים ולזכויותיהן: הפגישה באנקרה התקיימה אחרי שארדואן החליט שטורקיה תפרוש מ"אמנת איסטנבול", אמנה בינלאומית למאבק באלימות נגד נשים. פון דר ליין אמרה שהיא העלתה את הנושא בשיחה.
ראש ממשלת איטליה, מריו דראגי, תקף הערב את ארדואן ואמר שהתקרית מראה שמדובר ב"דיקטטור". דראגי הביע צער על "ההשפלה שנשיאת הנציבות האירופית הייתה צריכה לספוג מהאנשים האלה – בוא נקרא להם בשמם, רודנים. איתם אנחנו צריכים לשתף פעולה". טורקיה הגיבה בזעם, והשגריר האיטלקי באנקרה זומן לשיחה במשרד החוץ.
3 צפייה בגלריה
מריו דראגי ראש הממשלה החדש של איטליה
מריו דראגי ראש הממשלה החדש של איטליה
מריו דראגי, ראש הממשלה החדש של איטליה
(צילום: AP)
שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושולו, שהשתתף גם כן בשיחה באנקרה (וישב על הספה מול פון דר ליין), היה הבכיר הטורקי הראשון שהגיב לתקרית. "סידור הישיבה נעשה בהתאם להצעה של האיחוד האירופי, נקודה", אמר. "לא היינו חושפים את העובדה הזאת אלמלא ההאשמות שהיו נגד טורקיה", אמר השר, שהוסיף שההאשמות נגד טורקיה אינן הוגנות.
אנשיו של שרל מישל הכחישו את טענתו של צ'בושולו, ואמרו שלא הייתה להם גישה לחדר שבו התקיימה הפגישה. הצוות של נשיא המועצה האירופית מסר שאם אנשיו של מישל היו מבקרים בחדר לפני הפגישה הם היו מציעים, "בנימוס, להחליף את הספה בשתי כורסאות".
3 צפייה בגלריה
בריסל האיחוד האירופי הסכם סיוע כלכלי מגפת קורונה שרל מישל וארסולה פון דר ליין
בריסל האיחוד האירופי הסכם סיוע כלכלי מגפת קורונה שרל מישל וארסולה פון דר ליין
שרל מישל וארסולה פון דר ליין
(צילום: AP)
כשארדואן נפגש בבריסל עם ראשי הנציבות והמועצה האירופית - הבכירים שמייצגים את 27 המדינות החברות בגוש - המתינו בחדר שלושה כיסאות. הפעם, באנקרה, היו שניים: ליד כיסא אחד הופיע דגל טורקיה, וליד הכיסא השני דגל האיחוד האירופי.
לא רק ארדואן והטורקים ספגו ביקורת ביממה האחרונה. רבים תהו מדוע מישל מיהר לתפוס את הכיסא ליד ארדואן, ולא הפגין סולידריות כלפי פון דר ליין. מישל אמר שהוא מצטער על הרושם שהתקבל מהסרטון - אך הדגיש שהוא "משוכנע" שאם היה מסרב להתיישב ליד ארדואן הנזק הדיפלומטי היה חריף יותר. "התנגדות הייתה גורמת לתקרית חמורה בהרבה, שהייתה הורסת את הסיכוי שהיחסים שלנו עם טורקיה יהיו, סוף-סוף, קצת פחות שליליים".