המתווה שסוכם אצל ראש הממשלה לחזרה ללימודים מעורר סערה: הורים, מורים ואנשי הוראה הביעו בצהריים (יום א') זעם ותחושת זלזול כלפי המתווה שגיבשו השרים לחזרה ללימודים החל מיום שלישי הקרוב. "שמים עוד פלסטר במקום לקבוע תוכנית ארוכת טווח. היה מספיק זמן להיערך לקפסולות בגנים", אמרה אחת מההורים.
בהתאם להחלטת הממשלה מאמש, מערכת החינוך לא תיפתח עד יום שלישי. שרי החינוך, הבריאות והאוצר השתתפו אתמול בדיון אצל ראש הממשלה, ואנשי משרדיהם המשיכו לדון כל הלילה במתווה הפתיחה האפשרי. המתווה שהתגבש העלה תהיות שונות סביב האפשרות ליישומו בפועל.
6 צפייה בגלריה
לימודים בחוץ בצל הקורונה
לימודים בחוץ בצל הקורונה
המתווה: ביישובים כתומים ואדומים - לימודים בחוץ, ובחצאים
(צילום: שמוליק דודפור)
6 צפייה בגלריה
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
ביישובים צהובים וירוקים ילמדו בכיתות כרגיל
(צילום: רויטרס)
על-פי המתווה, ילדי הגנים ותלמידים עד כיתות ד' וכן תלמידי יא"-י"ב יחזרו ללימודים בכיתות כבר ביום שלישי ביישובים ירוקים וצהובים. ביישובים כתומים ואדומים יחזרו אותן קבוצות גיל ללימודים, אך אלו יתקיימו בקפסולות של חצאי כיתה, שילמדו יום כן ויום לא – ובאוויר הפתוח. השרים יצאו מנקודת הנחה שמזג האוויר הוא נוח – ועל כן אין בעיה לקיים לימודים מחוץ למבנה סגור. בתוך כך, מסתמן כי הממשלה תאשר לפעוטונים (גילי 3-0) להיפתח בכל רחבי הארץ, כולל ברשויות אדומות.
"שוב משדרים חוסר ודאות ומגבשים מתווים לא ישימים. שוב חוסר יציבות לילדים, ושוב עושים ניסיונות על חשבון הילדים שלנו", אמרה לירון חביב, אם לילדה מפתח תקווה. "איך יתמודדו עם מזג האוויר? זה מתווה בלי חשיבה".
6 צפייה בגלריה
לירון חביב מפתח תקווה
לירון חביב מפתח תקווה
לירון חביב מפתח תקווה עם בתה. "מתווה בלי חשיבה"
אתי איטח, תושבת אשקלון ואם לתלמידים, ציינה כי היא חשה מושפלת ומבוזה בידי השרים. "זה בעיקר משפיל ומבזה את ההורים. איך אנחנו אמורים להיערך? זו החלטה מבוהלת ומפוחדת", אמרה. "או שחוזרים – או שלא. כל בית ספר יצטרך להתמודד. שיתנו לבית הספר לנהל. להפסיק עם ההיסטריה. צריך ללמוד לחיות עם זה, ולחייב את המורים להתחסן. חייבים לחזור".
הערב בשעה 17:00 תתכנס הממשלה לישיבה שבמרכזה תעמוד תוכנית היציאה מהסגר, ובין היתר יעלה גם המתווה שגיבשו השרים עם ראש הממשלה למערכת החינוך.
6 צפייה בגלריה
אתי איטח מאשקלון
אתי איטח מאשקלון
אתי איטח מאשקלון. "להפסיק עם ההיסטריה"
יו"ר ארגון המורים רן ארז האשים את משרד החינוך וטען כי הוא לא מסוגל לנהל את המערכת. "עליו להעביר את סמכויות הניהול לראשי הערים. הם אלה שיודעים לאשורו את המצב והיכולות בכל יישוב ובכל בית ספר, וכיצד להיערך. המתווה שמציע משרד החינוך אינו ריאלי ואינו ישים. יש לשלוח ניידות למוסדות החינוך ולחסן מורים. לראשי הערים יש את המוטיבציה והיכולות, הם נותנים דין וחשבון לתושב שבוחר אותם ישירות", אמר.
גם דקלה צור, אם לילדה בגן מרמת גן, הביעה התנגדות למתווה שגובש. "זה ישגע את הילדים, ולא ייתן לנו ההורים שום דבר. שגרה לא תהיה פה. אני לא מבינה את ההסדר הזה", אמרה. "מה אם קבוצה תקבל צוות שהיא לא מכירה? אני לא אשלח את הילדה לגן לצוות שהיא לא מכירה ושאני לא סומכת עליו. מה יהיה אם אחת מנשות הצוות לא תרגיש טוב? ישאירו את הילדים בבית?".

"הנזקים לילדים יעלו לנו ביוקר בשנים הבאות"

סיגל שפיץ טולדנו, תושבת גבעתיים שמשמשת יו"ר ועד הגנים בהנהגת ההורים הארצית, אמרה כי מדובר במתווה אקראי שכאילו נזרק לאוויר משום מקום, כלשונה. "שמים עוד ועוד פלסטר במקום לקבוע תוכנית ארוכת טווח, מתוכננת וסדורה. לא ייתכן שהפוליטיקאים ממשיכים לשחק על גב ילדינו בצורה כואבת וחסרת אחריות", אמרה.
לדבריה, "היה מספיק זמן להיערך לקפסולות בגנים, למצוא מבנים וצוותים ואם אין כאלו אז בטח לא לשחק עם נפש הילדים ביום כן יום לא או לזרוק אותם לחצר הגן לפי שעות. לא ייאמן שעדיין מצליחים להפתיע אותנו במתווים יותר גרועים מהקודמים. הנזקים של הילדים יעלו לכולנו ביוקר בשנים הבאות. המחיר גבוה מדי והכול תחת אחריותם של מקבלי ההחלטות".
6 צפייה בגלריה
רן ארז
רן ארז
רן ארז. "משרד החינוך לא מסוגל לנהל את המערכת"
(צילום: מוטי קמחי )
יעל בן בסט, יו"ר הנהגת ההורים בבית הספר היובל בתל אביב ואם לשלושה תלמידי בית ספר, אמרה כי "הילדים שלנו כבר שנה שלמה סגורים בבתים בלמידה חלקית ביותר בחסך חברתי ורגשי והמחיר כבד מנשוא. נדרשת עצירה מוחלטת וחישוב מסלול מחדש. המדינה צריכה לפעול להרחבת והשלמת מבצע החיסונים. הוא מוכיח עצמו כפתח אור לחזרה לשגרה, ומבחינתנו יחזיר את הילדים למסלול שפוי ובריא".
לדבריה, "אנחנו ההורים כבר לא מספרים להם שמדברים על חזרה ללימודים באיזשהו מתווה, כי אנחנו לא רוצים לאכזב אותם ולבלבל אותם. אנחנו המבוגר האחראי, ותפקידנו לחסוך מהם את הזיגזג והטלטלות שהממשלה מתעקשת להסב להם על-בסיס קבוע. את הנזק רואים כעת, ולצערי אני מניחה שעוד ימשיך ויתגלה".
6 צפייה בגלריה
ענת דדון
ענת דדון
דדון. נגד שליפות מהמותן
(צילום: הסתדרות המורים)
יו"ר המחלקה לגננות בהסתדרות המורים, ענת דדון, תהתה מה יעשו הגננות בימי גשם. "אנחנו בעד כל מתווה אחראי ושקול ונגד שליפות מהמותן. אפשר ללמד בחוץ, אבל באילו תנאים? נראה שמי שיושב למעלה מעולם לא בילה בגן ילדים שבו 35 ילדים עם גננת ומקסימום שתי סייעות".
גם בהנהגת ההורים הארצית תקפו את המתווה: "הממשלה מפקירה כבר שנה את ילדי שכבות ה'-י' וממציאה פתרונות הזויים ולא רלוונטיים. קלות הראש שבה מוותרים על ילדי כיתות ה'-י' היא בגדר שערורייה ומחדל לאומי שייזכר לדורות".