ארבעה חודשים אחרי הקמת הממשלה - משבר חריף בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ליו"ר עוצמה יהודית והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. בליכוד זועמים בעקבות החלטת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להחרים את ההצבעות בכנסת במחאה על התגובה הישראלית לשיגורי הרקטות מרצועת עזה. "איתמר בן גביר לא חייב להישאר בממשלה", אמרו בליכוד. בן גביר לא נותר חייב ואמר: "לא נגיע להצבעות בכנסת עד שראש הממשלה יפנים שהמטרה של הממשלה הזו היא ממשלת ימין מלא-מלא". ynet העביר בשידור חי את הצהרת השר בן גביר בשדרות.
בהודעת הליכוד נכתב כי "בתגובה על החלטתו של השר בן גביר להחרים את ההצבעות במליאת הכנסת: ראש הממשלה, שר הביטחון, צה"ל וגורמי הביטחון הם שמנהלים את האירועים הביטחוניים הרגישים והמורכבים שעימם מדינת ישראל מתמודדת. ראש הממשלה הוא שמחליט מיהם הגורמים הרלוונטיים בדיונים. אם הדבר אינו מקובל על השר בן גביר הוא אינו חייב להישאר בממשלה".
4 צפייה בגלריה
 נתניהו ובן גביר
 נתניהו ובן גביר
נתניהו ובן גביר
(צילום: EPA, AFP)
השר בן גביר, שגילה על הודעת הליכוד בזמן שהותו בביתו של דביר גופשטיין (בנו של בנצי גופשטיין) בשדרות, הקריא הצהרה לוחמנית שכללה מסר חריף ביותר כלפי נתניהו: "לפני כחצי שנה אזרחי מדינת ישראל הלכו לבחירות, הם הלכו להצביע ממשלת ימין מלא-מלא, ממשלה שהם ציפו שתיתן תשובה, שתכריע את חמאס, שתגיב על כל טיל על כל הפקרות, על כל ילד קטן שמתכופף כאשר מבקשים לרצוח אותו.
"הם הלכו להצביע לממשלה שתפנה את חאן אל אחמר, שתיתן מענה לטרור, שתעשה רפורמה משפטית, אנחנו ארבעה חודשים מקום הממשלה הזו, ולצערי, כפי שאמרתי - זו לא ממשלת ימין מלא-מלא. עזה מפגיזה אותנו פעם אחר פעם והתגובה רפה וחלשה, רפורמה משפטית מנסים למסמס אותה ולפגוע בה למרות דרישת כל מחנה הימין".
4 צפייה בגלריה
בן גביר בהצהרה לתקשורת משדרות
בן גביר בהצהרה לתקשורת משדרות
"זו לא ממשלת ימין מלא-מלא". בן גביר בשדרות, היום
(צילום: בראל אפרים)
בן גביר אמר עוד: "חאן אל אחמר לא מפונה והממשלה נותנת תגובה מבישה לבית המשפט העליון. טלפונים ששללתי ממחבלים בשבועות האחרונים - החלטה שאתם לא מודעים אליה - ראש הממשלה מסמס את ההחלטה הזאת ומאחורי הקלעים פעל שלא לאפשר לי לחסום את הטלפונים למחבלים.
"אני אוהב את ראש הממשלה, מעריך אותו מאוד, אבל צריך לומר - אני אוהב ומחויב יותר לתושבי שדרות, באר שבע, הנגב, הגליל, לכל תושבי מדינת ישראל. אני אומר בצורה הכי פשוטה לנוכח הודעת ראש הממשלה - אם אתה לא רוצה עוצמה יהודית בממשלה, אתה מוזמן לפטר אותנו, אתה מוזמן לשלוח אותנו הביתה".
לסיכום דבריו אמר השר בן גביר: "אני מודיע כאן שאנחנו לא נגיע להצבעות בכנסת עד שראש הממשלה יפנים שהמטרה של הממשלה הזו היא ממשלת ימין מלא-מלא. אני השר לביטחון לאומי, מחויבותי לדיונים ביטחוניים. ראש הממשלה, אם הוא רוצה אותנו בממשלה, אם הוא רוצה שנצביע יחד עם הממשלה, הוא צריך להזמין אותנו לדיונים, לא בתור קישוט, גם משפיעים. תהיה פה מדיניות של ממשלת ימין. אם ראש הממשלה רוצה - אנחנו נשמח, אם לא - אנחנו לא נגיע להצבעות".
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו, הרמטכ"ל הרצי הלוי ושר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב
ראש הממשלה בנימין נתניהו, הרמטכ"ל הרצי הלוי ושר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב
נתניהו לצד שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הלוי בהערכת המצב הביטחונית
(צילום: חיים צח /לע"מ)
שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית) פרסם סרטון בתגובה לעימות החזיתי בין נתניהו ובן גביר. "חבריי לממשלה ולקואליציה, אנחנו בסיטואציה ביטחונית מאד מורכבת, זה לא סוד", אמר סמוטריץ'. "זה לא סוד שגם אני חושב שאפשר וצריך להגיב אחרת, טוב יותר, תקיף יותר, נחוש יותר אל מול כלל האיומים - חמאס בעזה, חיזבאללה בלבנון והערבים ביהודה ושומרון.
"אבל, וזה אבל גדול: הפרס הגדול ביותר שאנחנו יכולים לתת לטרור זה להפיל ממשלה טובה, גם אם לא מושלמת, אבל ממשלה טובה. ממשלה יהודית, ציונית ולאומית, ולהעלות כאן מחדש את השמאל עם תומכי הטרור לשלטון. זה הפרס הגדול ביותר שניתן לתת לטרור. אני קורא לכולנו: בואו ננשום עמוק, נירגע. אפשר וצריך לנהל דיונים פנימיים בתוך הקואליציה. אני קורא לראש הממשלה, כנס אותנו עוד היום לדיון. נעלה את הדעות השונות, נשים את חילוקי הדעות והוויכוחים בתוך החדר פנימה".

אחרי הירי מרצועת עזה ביממה החולפת, שכלל שיגור של 104 רקטות מרצועת עזה ליישובי העוטף, הודיעה כאמור מפלגת עוצמה יהודית בראשות השר בן גביר כי היא מחרימה את ההצבעות היום בכנסת. בהודעה נמסר כי "בעקבות התגובה הרפה בעזה הלילה, הסיעה החליטה לא להגיע להצבעות בכנסת היום, ותקיים ישיבת סיעה מיוחדת בעיר שדרות". על רקע החלטת בן גביר הוחלט לבטל את ישיבת ראשי הקואליציה שתוכננה להיערך היום.
בשבועות האחרונים התלונן השר בן גביר יותר מפעם אחת על כך שהוא לא מוזמן לפורומים ביטחוניים ומטעמו התלוננו אף שראש הממשלה בנימין נתניהו ממדר אותו. אתמול זעם השר בן גביר על כך שלא הוזמן להערכת מצב ביטחונית שקיימו ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט. מרגע שנודע לשר על קיום הפגישה, הוא יצר קשר עם לשכת ראש הממשלה ודרש להגיע בדחיפות לבסיס גלילות, מבלי שנענה לכך. בן גביר הבהיר כבר אתמול כי מדיניות ההכלה מול עזה לא הוכיחה את עצמה.
בן גביר טען כי הובטח לו שהתגובה לירי בסבב הנוכחי תהיה עוצמתית. עם סיום התגובה הישראלית לירי מעזה, התעוררה ביקורת קשה בימין עקב מה שהוגדר "הרפיסות במדיניות מול חמאס". חברי עוצמה יהודית יצאו בזה אחר זה להתראיין בתקשורת, והבהירו כי אין לקחת את האצבעות שלהם בקואליציה כדבר מובן מאליו. ח"כ אלמוג כהן ממפלגתו של בן גביר אף פתח לשכה מאולתרת בדרום, וזמן קצר לאחר מכן הודיע בן גביר כאמור כי כל סיעתו לא תגיע להצבעות במליאה היום וייתכן שגם בשבוע הבא.

אמסלם שוחח עם בן גביר

בליכוד לא אהבו את החרמת ההצבעות, והשר המקשר בין הממשלה לכנסת דודי אמסלם אף שוחח עם בן גביר והבהיר לו שההתנהלות הזאת לא מקובלת. שיחה דומה ניהל בנושא הזה גם יו"ר הקואליציה אופיר כץ. בן גביר נשאר בעמדתו ובליכוד החליטו לשגר את ההודעה החריפה כדי להבהיר לשר שנתניהו לא חושש מאיומיו.
4 צפייה בגלריה
הודעה בה אופיר כץ תוקף את דני דנון
הודעה בה אופיר כץ תוקף את דני דנון
כץ נגד דנון בקבוצת הוואטסאפ של הליכוד
במקביל, יו"ר הקואליציה כץ מתח ביקורת על ח"כ דני דנון ממפלגתו. "דני דנון, שוב אתה לא מגיע להצבעה בלי להתקזז, זה חוסר אחריות, זה מהלך לא ליכודי, ואף לא מכובד", כתב כץ בקבוצת הוואטסאפ של הליכוד "לא נאפשר המשך התנהלות כזאת. על כולנו מוטלת החובה והאחריות הקואליציונית".
יו"ר מפלגת ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן אמר בתגובה להודעת הליכוד על בן גביר: "לתדהמתי לא מצאתי בהודעת הליכוד על השר בן גביר קביעה חד משמעית שגם הוא הצטרף לגוש השמאל".
פורסם לראשונה: 14:21, 03.05.23