2 צפייה בגלריה
פעל להרתיע אנשים ציבור בכירים בחברה החרדית. משה איראם בבית המשפט, ב-2017
פעל להרתיע אנשים ציבור בכירים בחברה החרדית. משה איראם בבית המשפט, ב-2017
פעל להרתיע אנשים ציבור בכירים בחברה החרדית. משה איראם בבית המשפט, ב-2017
(צילום: אביהו שפירא)
בית משפט השלום בירושלים גזר היום (שלישי) שלוש וחצי שנות מאסר בפועל על תושב ירושלים משה איראם, שהודה והורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירות תקיפה וסחיטה בכוח ובאיומים נגד אישי ציבור בכירים בחברה החרדית. בין היתר, לפי האישום שלח איראם לפני כשנתיים צעיר מצפת בשם אלחנן אורן לנסות לגזוז את זקנו של ח"כ דאז ושר ירושלים ומסורת ישראל כיום מאיר פרוש. גם נגד אורן, שהיה בן 18 בזמן ביצוע המעשים, הוגש כתב אישום והתיק בעניינו מתנהל בבית המשפט.
עוד נגזר על איראם 10 חודשי מאסר על תנאים ופיצוי כספי של 15 אלף שקלים לכל אחד מנפגעי העבירה. לפי האישום שתוקן בהתאם להסדר הטיעון, במהלך כמה חודשים ב-2021 פעל איראם נגד אישי ציבור חרדים בעצמו ובאמצעות הפעלת אנשים מטעמו. כל זאת ממניע אידאולוגי, על מנת להרתיע אותם מלפעול ולקדם בציבור את עמדותיהם ואת פסיקותיהם ההלכתיות. הוא הורשע בביצוע עבירות של סחיטה בכוח, סחיטה באיומים, תקיפה הגורמת חבלה של ממש, תקיפת עובד ציבור בנסיבות מחמירות, השחתת פני מקרקעין ובעבירת נוהג במת שלא בכבוד.
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
השר מאיר פרוש. איראם שלח צעיר מצפת לגזוז את זקנו
(צילום: יונתן זינדל)

איראם כבר הורשע בעבר באיומים ובתקיפה לאחר שירק ב-2017 על ראש אכ"א דאז אלוף מוטי אלמוז. כמו כן, הוא הפיץ "פשקווילים" שהכילו דברי הסתה בהפגנה נגד חוק הגיוס מול ביתו של אלמוז בכפר תבור. בפשקווילים נכתב בין היתר: "ה' ינקום נקמתם של בני ובנות ישראל שנשמותיהם נשרפו בצבא השמד ע"י סוחר הנשמות ראש אכ"א. מוטי אלמוז, המוכר נשמתו בעבור בצע כסף, עד מתי תשרוף נשמות בני ובנות ישראל בכבשונות האושוויץ - צבא השמד. דע לך כי אית דין ואית דיין. סופך יהיה מר כהיטלר וחבריו".
השופט ירון מינטקביץ אמר היום בגזר הדין כי "לחובת הנאשם שתי הרשעות קודמות במעשים דומים, בגינן הוטלו עליו מאסרים מותנים. נראה כי הנאשם פירש את ההקלה עמו במקרים הקודמים כרשות להמשיך ולנסות לכפות על אחרים בדרכים אלימות את עמדותיו והשקפת עולמו".

לדברי השופט, "עוד הבאתי בחשבון את הרקע למעשים ואת התייחסותו של הנאשם אליהם. גורמים אלו, לצד נתוניו האישיים של הנאשם ופירוט התייחסותו לעבירות כפי שעלה בחוות הדעת הפסיכיאטרית, מעלים חשש כי קיים סיכון שהוא ישוב ויבצע מעשים דומים בהמשך, ועל כן יש משקל לרכיב ההרתעה בעניינו".
בשלב הטיעונים לעונש ביקשה פרקליטות מחוז ירושלים, באמצעות עו"ד זהר גיאת, לגזור על איראם ארבע שנות מאסר בפועל, מאסר על תנאי, קנס ופיצוי משמעותי לנפגעי העבירה. הפרקליטות טענה כי הנאשם אדם חסר מעצורים, הפועל מתוך תפיסת עולם קיצונית ומעוותת אשר במסגרתה ביצע שורה של מעשי אלימות שנועדו לכפות את עמדותיו ותפיסותיו הקיצוניות על מנהיגי הציבור החרדי בתחומים שונים.