מאסר לראש הממשלה לשעבר: "הדליף סודות מדינה"

בית משפט בפקיסטן גזר הבוקר 10 שנות מאסר על ראש הממשלה לשעבר אימראן חאן, שנאשם בהדלפת סודות מדינה. מדובר בעונש המאסר השני שנגזר בחודשים האחרונים על חאן - שמאז שהודח מהשלטון הואשם בעשרות פרשות שונות. ההרשעה הנוכחית של חאן, שתכנן קאמבק פוליטי, מגיעה 10 ימים לפני הבחירות הכלליות בפקיסטן.
חאן, שהיה בעברו כוכב קריקט, הודח מראשות הממשלה באפריל 2022 אחרי הצבעת אי-אמון בפרלמנט. הוא כיהן בתפקיד במשך ארבע שנים וחצי. חאן טען כי הדחתו הייתה בלתי חוקית ושמדובר ב"קונספירציה מערבית", ותקף את השלטון החדש.
5 צפייה בגלריה
ראש ממשלת פקיסטן לשעבר אימראן חאן
ראש ממשלת פקיסטן לשעבר אימראן חאן
ראש הממשלה לשעבר חאן
(צילום: AP Photo/K.M. Chaudary, File)
הפרשה שבה הורשע חאן, יחד עם שר החוץ לשעבר של פקיסטן, עוסקת בטענות שחאן חשף תוכן של מברק חשאי שהועבר מהשגריר הפקיסטני בוושינגטון לממשלה באיסלמבאד. חאן טען שהמברק היה הוכחה לשיתוף הפעולה של הצבא הפקיסטני והממשל האמריקני בהפלת ממשלתו ב-2022, אחרי שביקר במוסקבה זמן קצר לפני הפלישה הרוסית. צבא פקיסטן וארה"ב מכחישים את הטענה הזו. מפלגתו של חאן, PTI, הודיעה שהיא תערער על ההרשעה ועונש המאסר של ראש הממשלה לשעבר.
אשתקד נגזרו על חאן שלוש שנות מאסר בפרשה שעוסקת במכירת מתנות שקיבל חאן בביקוריו הרשמיים בחו"ל - שאמורות להיות רכוש המדינה. גם במקרה הזה החליט חאן לערער על גזר הדין ועונש המאסר לא החל. עם זאת, ההרשעה מונעת ממנו לרוץ בבחירות שיהיו בפקיסטן בשבוע הבא.

מזימת רצח הפליטים האיראנים בארה"ב

סוחר סמים איראני ושני אזרחים קנדים מואשמים בארה"ב בתכנון התנקשות בחייהם של שני פליטים איראנים במרילנד. הרשויות מסרו כי נאג'י שריפי זינדאשטי (49), דמיון פטריק ג'ון ראיין (43) ואדם ריצ'רד פירסון (29) תכננו לרצוח שניים ממתנגדי המשטר האיראני, שברחו ממולדתם והשתקעו בארה"ב.
בהודעת הממשל האמריקני נמסר שזינדאשטי פועל בשירות משטר האייתוללות, ועומד בראש רשת שאחראית ל"התנקשויות וחטיפות" במטרה "להשתיק את מבקרי המשטר האיראני". זינדאשטי, שחי באיראן, גייס בסוף 2020 את ראיין (שחבר בכנופיית האופנוענים Hells Angels) כדי לבצע את החיסולים. ראיין שכר את שרותו של פירסון, שגר באותה תקופה במינסוטה תחת שם בדוי.
5 צפייה בגלריה
איראן סוחר סמים איראני מואשם שתכנן לרצוח פליטים ב ארה"ב
איראן סוחר סמים איראני מואשם שתכנן לרצוח פליטים ב ארה"ב
סוחר הסמים זינדאשטי, שפועל בשירות המשטר בטהרן
תמורת החיסולים היו אמורים ראיין ופירסון לקבל 350,000 דולר, ועוד 20,000 דולר להוצאות. זינדאשטי, שבעבר נעצר באיראן ובטורקיה על סחר בסמים, היה בקשר עם ראיין בין דצמבר 2020 למרץ 2021. הרשויות בארה"ב הודיעו שהן הצליחו לסכל את ההתנקשויות.
ראיין ופירסון נמצאים כעת בכלא בקנדה, על עבירות שלא קשורות לתכנון הרציחות. אתמול, במקביל להודעה על האישום, הודיעו ארה"ב ובריטניה על הטלת סנקציות נגד זינדאשטי ומקורביו.

מתנגד המשטר "נעלם" מהכלא בסיביר

רעייתו של מתנגד המשטר הרוסי, ולדימיר קארה-מורזה, הודיעה אתמול שהוא הועבר ממושבת העונשין שבה הוא כלוא בסיביר - ונלקח למקום לא ידוע. יבגניה קארה-מורזה כתבה בטוויטר שבעלה, שסובל מהפרעה במערכת העצבים אחרי ששרד שני ניסיונות התנקשויות, הוחזק בבידוד בארבעת החודשים שבהם שהה במושבת העונשין IK-6 במחוז אומסק. הבוקר דיווח עורך דינו שהוא הועבר למושבת עונשין אחרת במחוז.
קארה-מורזה בן ה-42 נידון באפריל אשתקד ל-25 שנות מאסר על בגידה והפצת "מידע שקרי" על המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. הוא הכחיש את האישומים נגדו, והשווה אותם למשפטי הראווה הסטליניסטיים בשנות ה-30 של המאה הקודמת.
5 צפייה בגלריה
ולדימיר קארה מורזה וולדימיר פוטין
ולדימיר קארה מורזה וולדימיר פוטין
ולדימיר קארה-מורזה והנשיא פוטין
(צילום: AFP, AP)
ב-2015 וב-2017 קארה-מורזה שרד ניסיונות להתנקש בחייו. בשני המקרים הוא הורעל ונקלע לתרדמת. קארה-מורזה, שמחזיק גם באזרחות בריטית, הוא אחד מאנשי האופוזיציה הבולטים שנשארו ברוסיה גם אחרי הפלישה לאוקראינה בפברואר 2022 - והמשיכו לבקר את שלטונו של הנשיא ולדימיר פוטין.
אסירים שנשלחו לרצות את עונשם במושבות עונשין "נעלמים" לעיתים לתקופות ארוכות, בזמן שהם מועברים מכלא נידח אחד לאחר. בדצמבר אנשיו של מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני איבדו את הקשר עימו למשך כשלושה שבועות, בזמן שהועבר למושבת עונשין אחרת.

מחאה במאצ'ו פיצ'ו, תיירים תקועים בדרך לאתר

מפגינים בפרו חוסמים את הגישה למאצ'ו פיצ'ו, במסגרת מחאה שגרמה לשיבושים בתנועת הרכבות לאחד מאתרי התיירות המוכרים בעולם. בשבת הופסקה תנועת הרכבות אחרי שהמפגינים חסמו את מסילת הרכבת, והבוקר טרם חודשה. בעקבות ההפגנות, שהחלו בסוף השבוע, מאות תיירים שעשו את דרכם לאזור מרחבי העולם נותרו תקועים ולא מסוגלים להגיע למאצ'ו פיצ'ו.
ההפגנה היא מכה נוספת לענף התיירות של פרו, שנפגע קשות במהלך המהומות שהיו במדינה בשנה שעברה, אז נסגר המאצ'ו פיצ'ו ותיירים נתקעו והמתינו לחילוץ. המפגינים המקומיים מוחים על שינוי מערך רכישת הכרטיסים למאצ'ו פיצ'ו, ודורשים לבטל את החוזה בין המדינה לחברה פרטית שאחראית על מכירת הכרטיסים האינטרנטית והחלה את פעילותה בשבת. במקום כמה פלטפורמות לרכישת כרטיסים למאצ'ו פיצ'ו יש כעת פלטפורמה אחת, של אותה חברה פרטית.
5 צפייה בגלריה
מאצ'ו פיצ'ו פרו מפגינים הפגנה
מאצ'ו פיצ'ו פרו מפגינים הפגנה
מפגינים במאצ'ו פיצ'ו
(צילום: Carolina Paucar / AFP)
הקהילה המקומית חוששת שריכוז האחריות בידי חברה פרטית הוא צעד בדרך ל"הפרטה" של אתר התיירות המפורסם, ושהחברה תרוויח יותר מ-3 מיליון דולר בשנה מהעמלות על מכירת הכרטיסים. עובדים בענף התיירות ותושבים באזור הכריזו על שביתה, ושרת התרבות הפרואנית הוזעקה לאזור כדי לפתור את המשבר.
הממשלה טוענת שמערך רכישת הכרטיסים החדש נועד לפקח על מספר המבקרים שמגיעים למאצ'ו פיצ'ו. הסוכנויות שאחראיות על שימור האתר הזהירו ממכירת יתר של כרטיסים, שגורמת לצפיפות גדולה במאצ'ו פיצ'ו ובסופו של דבר לנזק לאתר ההיסטורי. כתוצאה מכך החליטה הממשלה למצוא דרכים חדשות לשלוט במספר המבקרים, ולרכז את רכישת הכרטיסים בפלטפורמה אחת. הממשלה מאמינה שמערך הרכישה החדש יניב תוצאות. מהחודש מספר הכניסות למאצ'ו פיצ'ו מוגבל ל-4,500 ביום, לעומת 3,800 אשתקד.

שש גופות במדבר של קליפורניה

המשטרה בקליפורניה עצרה חמישה בני אדם, אחרי שגופותיהם של שישה גברים התגלו באזור נידח במדבר מוהאבי שבדרום המדינה. הגברים נורו למוות, וגבר נוסף שנפגע מירי ושרד הזעיק את השוטרים לזירה.
שש הגופות נמצאו ב-23 בינואר מול כביש מהיר בקרבת העיירה אל מיראז', כ-80 ק"מ מלוס אנג'לס. בנוסף לסימני הירי, לארבע גופות גם היו כוויות קשות. הרוצחים לא ניסו להעלים ראיות, ובקרבת הגופות מצאה המשטרה תרמילי קליעים.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב מדבר מוהאבי ב קליפורניה
ארה"ב מדבר מוהאבי ב קליפורניה
מדבר מוהאבי בקליפורניה
(צילום: shutterstock)
בהצהרה לתקשורת מסרה לשכת השריף בסן ברנרדינו כי הירי היה במהלך עסקת סמים. "הקורבנות קבעו פגישה במקום כדי לבצע עסקת מריחואנה", אמרו הרשויות והוסיפו כי חמשת הגברם שנעצרו "הגיעו למקום, ומסיבות שעדיין נחקרות וירו בקורבנות".
הרשויות ציינו שהחשודים שייכים לפשע המאורגן בדרום קליפורניה, וסירבו לומר אם מדובר בסכסוך בין כנופיות או אם העצורים חברים באחד מקרטלי הסמים באזור.