בצל החשש הגובר מפלישה רוסית לאוקראינה, כבר בימים הקרובים אולי, ארה"ב תפנה את השגרירות שלה מקייב. כך אמרו לפנות בוקר (שבת) גורמים רשמיים לסוכנות הידיעות AP, שציינו כי מחלקת המדינה צפויה להכריז בשעות הקרובות על המהלך, שבמסגרתו רוב אנשי הצוות יעזבו את המדינה. הגורמים ציינו כי ייתכן שמספר מצומצם של דיפלומטים יישאר באוקראינה, אך אלו יעברו למיקום מערבי יותר בשטחה – הרחק מגבולותיה עם רוסיה ובלארוס וסמוך לגבול עם פולין – וזאת על מנת לשמור על נוכחות דיפלומטית במדינה.
14 צפייה בגלריה
ביידן, זלנסקי ופוטין
ביידן, זלנסקי ופוטין
ביידן, נשיא אוקראינה זלנסקי, ופוטין. נערכים לפלישה ב"כל רגע"
(צילום: EPA, AP)

מחלקת המדינה האמריקנית כבר הורתה לבני משפחות הדיפלומטים בשגרירות בקייב לעזוב את אוקראינה, אך אפשרה לאנשי צוות שמוגדרים כלא-חיוניים לבחור אם לעזוב או להישאר בקייב. המהלך החדש, שבמחלקת המדינה טרם אישרו אותו רשמית, מעיד על החשש הגובר מפלישה רוסית, אחרי שאתמול הזהירו בוושינגטון כי מתקפה שכזו היא כעת "אפשרות מובהקת מאוד", ועלולה להתרחש בכל רגע בימים הקרובים. ארה"ב קראה אתמול לאזרחיה לעזוב מיד את אוקראינה, אחרי שהנשיא ג'ו ביידן עצמו הזהיר כי לא ישלח חיילים על מנת לחלץ ממנה אמריקנים במקרה שבו תפרוץ מלחמה – מחשש לעימות ישיר בין כוחות אמריקניים לכוחות רוסיים, מה שלדבריו יצית "מלחמת עולם".
החשש מפלישה הולכת וקרובה של רוסיה לאוקראינה, שבגבולותיה היא ריכזה לפי הערכות יותר מ-140 אלף לוחמים, מעורר מהלכים דומים מצד מדינות נוספות בעולם. ישראל הודיעה גם היא אתמול על פינוי משפחות הדיפלומטים מהשגרירות שלה בקייב, וקראה לאזרחיה במדינה לשקול את הישארותם בה. במקביל פרסמו גם בריטניה, יפן, לטביה, נורבגיה והולנד אזהרות מסע לאוקראינה – וקראו לאזרחיהן לעזוב את אוקראינה מיד. בריטניה גם הודיעה כי תצמצם את פעילות השגרירות שלה בקייב, אך היא תישאר פתוחה כרגע.
אפילו רוסיה שוקלת פינוי של אנשי צוות לא-חיוניים בשגרירות שלה בקייב, לפי דיווח אמש בסוכנות הידיעות TASS. הבוקר דיווחה סוכנות ידיעות רוסית אחרת, RIA, כי לפי גורם המעורה בפרטים, כמה מהדיפלומטים הרוסים כבר החלו לעזוב את קייב. עם זאת, בדיווח הודגש כי בשגרירות הרוסית עצמה מכחישים שפינוי חלקי שכזה החל, אך הודו שהוא נשקל. בהמשך מסר משרד החוץ במוסקבה כי השגרירות בקייב ממשיכה לפעול, אך הודה כי הוחלט "לייעל" את מספרי הדיפלומטים הרוסים שמוצבים שם, מחשש ל"פרובוקציות" נגדם מצד קייב או גורם אחר.
14 צפייה בגלריה
תרגיל צבא אוקראינה
תרגיל צבא אוקראינה
תרגיל צבאי של הכוחות האוקראיניים, בצל החשש מפלישה
(צילום: AFP)
החשש מפלישה גבר אתמול דרמטית, כשלפי הערכות גורמי מודיעין במערב רוסיה השלימה את ההערכות שלה לפלישה. לפי שירותי הביון בנורבגיה, מספר הלוחמים הרוסים שמוצבים סמוך לגבולות אוקראינה – במערב רוסיה, בבלארוס ובחצי האי קרים (שרוסיה סיפחה מאוקראינה ב-2014) – עומד כעת כבר על 150,000. ראש שירותי הביון הנורבגיים, סגן-אדמירל נילס אנדרס סטנסונס, אמר כי לרוסים יש כעת את "כל מה שהם צריכים כדי להוציא לפעול כל דבר: החל מפלישה קטנה למזרח אוקראינה, דרך מתקפות פה ושם באוקראינה ועד פלישה מלאה, ייתכן שעם כיבוש של כל אוקראינה או חלקים ממנה".
אתמול דווח ב"גרדיאן", שציטט מקורות דיפלומטיים עלומי שם, כי ביידן הודיע בשיחה עם מנהיגי נאט"ו ומנהיגי אירופה כי וושינגטון מעריכה שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין החליט לפלוש לאוקראינה כבר בימים הקרובים. העיתון הבריטי דיווח כי סוכנויות המודיעין של המערב מעריכות שהמטרה של הפלישה הרוסית תהיה לכתר את קייב – ולכפות באוקראינה החלפת שלטון. היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן לא אישר את הדיווח ואמר כי הוא לא יודע אם פוטין אכן הורה לצבאו לפלוש לאוקראינה, אבל אמר גם הוא שרוסיה צברה מספיק כוחות כדי לפלוש בכל רגע. הבוקר הדגיש גם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן כי ארה"ב לא יודעת אם פוטין קיבל את ההחלטה לפלוש לאוקראינה.
סאליבן ציין אמש, בתדרוך בבית הלבן, כי ארה"ב מעריכה שמתקפה רוסית על אוקראינה תחל בהפצצות אוויריות ובשיגורי טילים. הוא קרא לכל האמריקנים שנמצאים באוקראינה לעזוב את שטח המדינה בשתי היממות הקרובות, מאחר שהוא צופה שהפעילות האווירית הרוסית תקשה על המראות של טיסות אזרחיות. "הסיכון גבוה מספיק והאיום מיידי מספיק. עכשיו זה הזמן לעזוב", אמר סאליבן. "אנחנו לא אומרים שפוטין החליט, אבל אנחנו אומרים שיש מספיק מקום לחשוש על-בסיס מה שאנחנו רואים על הקרקע ובהתבסס על מה שאנשי המודיעין אספו".
14 צפייה בגלריה
פריסת כוחות צבא רוסיה סמוך לאוקראינה
פריסת כוחות צבא רוסיה סמוך לאוקראינה
תמונות לוויין חדשות, המציגות את עיבוי הכוחות הרוסיים סמוך לגבולות אוקראינה
(צילום: רויטרס)
14 צפייה בגלריה
פריסת כוחות צבא רוסיה סמוך לאוקראינה
פריסת כוחות צבא רוסיה סמוך לאוקראינה
(צילום: רויטרס)
14 צפייה בגלריה
פריסת כוחות צבא רוסיה סמוך לאוקראינה
פריסת כוחות צבא רוסיה סמוך לאוקראינה
(צילום: רויטרס)
אף שהניסיונות הדיפלומטיים הקדחתניים למנוע פלישה, הנמשכים כבר שבועות ארוכים, לא הביאו לפריצת דרך, המאמצים הללו נמשכים כל העת. פוטין וביידן, כך אישרו אמש הקרמלין והבית הלבן, ישוחחו היום בטלפון בסביבות השעה 18:00 (שעון ישראל). גם נשיא צרפת עמנואל מקרון צפוי לשוחח היום עם פוטין. מזכיר המדינה האמריקני בלינקן ישוחח אף הוא עם עמיתו הרוסי, סרגיי לברוב.
גם מאוקראינה נשמעים כעת קולות בהולים יותר, אחרי שבשבועות האחרונים הממשלה בקייב פעלה דווקא להרגיש את החשש מפלישה רוסית מיידית, בין היתר מחשש לפגיעה קשה בכלכלתה בשל בריחת משקיעים וחברות זרות. אמש אמר אולכסי דנילוב, מזכיר המועצה לביטחון לאומי באוקראינה, כי ארצו נערכת לאפשרות של "פרובוקציות" מצד רוסיה, בין היתר מבצע "דגל כוזב" – כלומר מתקפה מבוימת נגד הכוחות הרוסיים או המורדים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה – על מנת לספק למוסקבה תירוץ לפתוח במתקפה משלה.
"אנחנו כרגע בוחנים את כל הסוגיות. בכל יום אנחנו מקבלים מידע מהשירותים שלנו", אמר דנילוב במסיבת עיתונאים בקייב. בדבריו ציין כי נבחנת אפשרות שתתבצע "פרובוקציה" כזו לא רק במחוזות הבדלניים של המורדים בחבל דונבאס, דונייצק ולוהנסק, אלא גם האזור שבו שוכן הכור הגרעיני המושבת בצ'רנוביל. "אנחנו לא יודעים איפה פרובוקציה כזו או אחרת עלולה לקרות, ובאיזו צורה היא תתרחש", הוא הדגיש.
14 צפייה בגלריה
כוחות של רוסיה ו בלארוס בתרגיל צבאי משותף פברואר 2022
כוחות של רוסיה ו בלארוס בתרגיל צבאי משותף פברואר 2022
החשש: פלישה רוסית גם מבלארוס. ירי במהלך תרגיל משותף של שתי המדינות בשטח בלארוס
(צילום: EPA)
14 צפייה בגלריה
כוחות של רוסיה ו בלארוס בתרגיל צבאי משותף פברואר 2022
כוחות של רוסיה ו בלארוס בתרגיל צבאי משותף פברואר 2022
התרגיל בבלארוס, שגם שם ריכזה רוסיה כוחות רבים
(צילום: EPA)
14 צפייה בגלריה
כוחות של רוסיה ו בלארוס בתרגיל צבאי משותף פברואר 2022
כוחות של רוסיה ו בלארוס בתרגיל צבאי משותף פברואר 2022
(צילום: AFP\Russian Defence Ministry)
דנילוב הכחיש פעם נוספת את הטענות הנשמעות מצדה של מוסקבה, ולפיה אוקראינה מתכננת לתקוף את הבדלנים הפרו-רוסים בדונבאס, וכינה את הטענות הללו "שטויות". "אני פשוט לא מבין למה הרוסים צריכים את 'הבעיה' שנקראת המדינה שלנו? תאמינו לי, אנחנו לא הולכים לתת שום דבר לאף אחד. הם מודעים לעמדת אזרחינו – אנחנו נילחם על ארצנו", הוא הוסיף. "מעולם לא תקפנו אף אחד בהיסטוריה של ארצנו. אבל אנחנו לא הולכים לתת אותה לאף אחד".
אף שהמשבר האוקראיני החל מריכוזי הכוחות של רוסיה בגבולה היבשתי עם אוקראינה, ככל שחולפים הימים עוד ועוד זירות סביב אוקראינה מטרידות את הממשלה בקייב ואת המערב: ביום חמישי פתחה רוסיה בתמרונים צבאיים גדולים יחד עם צבא בלארוס בשטח בלארוס (שכנתה מצפון של אוקראינה), ובמקביל היא מקיימת גם תמרונים בים השחור. אוקראינה האשימה כי התמרונים האלה, הכוללים ספינות קרב, הם חלק מ"מלחמה היברידית" שמנהלת נגדה רוסיה, וכי הם הפכו את השיט בים השחור ובים אזוב לבלתי אפשרי.
רוסיה, נזכיר, ריכזה בחודשים האחרונים יותר מ-140 אלף חיילים סמוך לגבולות אוקראינה, ובקייב ובמערב טוענים כי היא נערכת לפלוש למדינה, בתירוץ של רצונה להגן על המורדים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה מפני הצבא האוקראיני. מוסקבה מכחישה זאת בתוקף. המערב סבור שרוסיה משתמשת באוקראינה כקלף מיקוח נגדו: מוסקבה העבירה לאחרונה לארה"ב רשימת דרישות ביטחוניות על רקע דאגתה מהתפשטות נאט"ו מזרחה, עד לסמוך לגבולות רוסיה. בין השאר היא דורשת בהן שלברית הצבאית המערבית הזו לא יצורפו עוד מדינות ממזרח היבשת, בכלל זה אוקראינה, ושכוחות נאט"ו יוסגו מכמה מדינות במזרח שבהן הם כבר נמצאים כעת. נאט"ו דוחה את הדרישות הללו על הסף, וחושדת שעל רקע זה עומדת רוסיה לתקוף באוקראינה.
14 צפייה בגלריה
כוחות אמריקנים נוחתים בפולין
כוחות אמריקנים נוחתים בפולין
ציוד צבאי אמריקני בפולין. עוד 3,000 לוחמים יישלחו לשם
(צילום: gettyimages)
14 צפייה בגלריה
כוחות אמריקנים נוחתים בפולין
כוחות אמריקנים נוחתים בפולין
(צילום: gettyimages)
14 צפייה בגלריה
כוחות אמריקנים נוחתים בפולין
כוחות אמריקנים נוחתים בפולין
(צילום: gettyimages)
אמש הודיעה ארה"ב כי תשלח 3,000 חיילים נוספים לפולין, בנוסף ל-1,700 לוחמים שכבר נשלחו לשם בימים האחרונים. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי הכוחות יגיעו לפולין בשבוע הבא מבסיס של הדיוויזיה המוטסת ה-82 שבסיסה בצפון קרוליינה – ולא ממדינה אחרת באירופה. לפי רויטרס, שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין חתם על ההחלטה על שליחת החיילים בהוראת הנשיא ביידן. ארה"ב ונאט"ו, נזכיר, הדגישו כי הכוחות שהם מתגברים במזרח אירופה לא יישלחו לתוך אוקראינה עצמה, שלא חברה בנאט"ו.
במקום תגובה צבאית במקרה של פלישה רוסית, במערב מבטיחים סנקציות קשות ו"חסרות תקדים" נגד רוסיה, חמורות בהרבה מאלו שכבר הוטלו אליה אחרי סיפוח חצי האי קרים ב-2014. אולם נראה שהמערב מתקשה להציג חזית אחידה באיום הזה, והלילה דיווחה רויטרס כי הסנקציה החמורה ביותר שנשקלה – סילוקה של רוסיה ממערכת הסליקה הבינלאומית SWIFT, שמשמשת בנקים ברחבי תבל כדי לבצע עסקאות כספיות – לא תיכלל בחבילת הסנקציות הנשקלת כעת. הסיבה, כך לפי גורמים המעורים בשיחות בין ארה"ב לבעלות בריתה באירופה, היא שמנהיגי היבשת חוששים שסילוקה של רוסיה מהמערכת הזו תגרום לכך שלא ניתן יהיה לגבות ממנה מיליארדי דולרים שאותם לוותה בעבר.
במקום זאת, כך לפי רויטרס, נשקלות סנקציות קשות על בנקים מרכזיים ברוסיה, כמו גם על אוליגרכים רוסים. הסנקציות הנשקלות יכללו גם הגבלות על ייצוא רכיבים שרוסיה מייצרת בענפים טכנולוגיים וצבאיים. בעבר דווח כי נשקל גם איסור על ייבוא שבבים לתוך רוסיה. ביידן עצמו ציין כי ישקול להטיל עיצומים אישיים על פוטין, מהלך שברוסיה הזהירו כי יהיה שווה ערך לניתוק היחסים בין וושינגטון למוסקבה.