משטר האייתוללות מתרברב ב"ניצחון" במתקפה חסרת התקדים שלו על ישראל, שבמסגרתה שיגר לעברה מאות כטב"מים וטילים, אבל באיראן עצמה תושבים רבים חוששים מההשלכות ומהאפשרות של מלחמה רחבת היקף. לצד החשש הזה, וחרף העובדה שרובם המוחלט של הטילים והכטב"מים יורטו על ידי ישראל ובעלות בריתה, עבור חלק מהאיראנים מדובר עדיין במפגן כוח צבאי מרשים.

5 צפייה בגלריה
חגיגות בטהרן בעקבות המתקפה האיראנית
חגיגות בטהרן בעקבות המתקפה האיראנית
האיראנים שחגגו בלילה את המתקפה על ישראל
(צילום: ATTA KENARE / AFP)
"זה הגיוני להיות מודאג בסיטאוציה שכזו, בין אם מבחינה חברתית או מבחינה כלכלית", אומר לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP ג'פארי בן ה-47, איראני שעובד במערכת המשפט ברפובליקה האיסלאמית וביקש שלא לחשוף את שם משפחתו, "אבל העובדה שאיראן הצליחה להגיע לרמה כזו של יכולת מיוחדת זה דבר שאפשר להתגאות בו", הוסיף.
איראן תקפה הלילה את ישראל לראשונה אי-פעם משטחה – אחרי עשרות שנים של "מלחמת צללים" עקיפה ביניהן – כנקמה על התקיפה שיוחסה לישראל לפני שבועיים בדמשק, שבה חוסלו במבנה הצמוד לשגרירות טהראן שבעה קצינים במשמרות המהפכה, בהם מפקד כוח קודס בסוריה ובלבנון חסן מהדווי.
מאז אותו חיסול הבטיחו בכירי המשטר, בראשם המנהיג העליון עלי חמינאי, "להעניש את המשטר הציוני", וכעת הנקמה מומשה. "אנחנו מאוד שמחים על הפעולה הזו של משמרות המהפכה, ועכשיו אנחנו מרגישים טוב יותר אחרי הרבה זמן", אומר ל-AFP עלי ארפניאן, פנסיונר בן 65. "זוהי עזרה והבעת סולידריות עם העם המדוכא בעזה ובגדה המערבית".
5 צפייה בגלריה
חגיגות בטהרן בעקבות המתקפה האיראנית
חגיגות בטהרן בעקבות המתקפה האיראנית
(צילום: ATTA KENARE / AFP)
5 צפייה בגלריה
חגיגות בטהרן בעקבות המתקפה האיראנית
חגיגות בטהרן בעקבות המתקפה האיראנית
(צילום: EPA/ABEDIN TAHERKENAREH)
הבוקר, וכחלק מהתעמולה של המשטר שמבקש לחזק את תדמיתו בעיני הציבור האיראני ובעיקר בעיני הגורמים הקיצוניים יותר שם, שידרה הטלוויזיה הממלכתית במדינה תיעוד שבו נראה מפקד משמרות המהפכה חוסיין סלאמי מורה על שיגור הטילים והכטב"מים במבצע שטהרן כינתה "ההבטחה האמיתית".
בסרטון נשמע סלאמי אומר כי המתקפה נעשית לזכרו של קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס שחוסל על ידי ארה"ב בעיראק לפני ארבע שנים, וכן לזכרו של מהדווי – שחיסולו נתפס כהתנקשות הדרמטית ביותר בבכיר איראני מאז אותו חיסול של סולימאני.
במשמרות המהפכה טענו אמנם בפני הציבור האיראני שהתקיפות הצליחו "לשתק" את מה שכינו "מרכז מודיעין" וכן בסיס של חיל האוויר הישראלי, אבל בצה"ל הבהירו הבוקר כי לבסיס עובדה נגרם רק נזק קל מטילים בליסטיים שפגעו בו, וכי 99% מהשיגורים – 331 במספר – יורטו בהצלחה ורובם בכלל לא חצו לשטח ישראל.
5 צפייה בגלריה
שלט אנטי ישראלי בטהרן
שלט אנטי ישראלי בטהרן
"הטעות הבאה שלכם תהיה הסוף שלכם". שלט החוצות שנתלה ב"כיכר פלסטין" בטהרן
5 צפייה בגלריה
שלט אנטי ישראלי בטהרן
שלט אנטי ישראלי בטהרן
(צילום: EPA/ABEDIN TAHERKENAREH)
ל"כיכר פלסטין" בטהרן הגיעו בלילה מפגינים שצעקו "מוות לישראל!" ו"מוות לאמריקה!", והניפו לצד דגלי איראן גם דגלי פלסטין. בכיכר נתלו שוב שלטי חוצות נגד ישראל: "הסטירה הבאה תהיה חזקה יותר", נכתב על אחד מהם בפרסית, לצד כיתוב מאיים בעברית: "הטעות הבאה שלכם, תהיה סוף המדינה המזויפת שלכם" – כשברקע דגל ישראל קרוע ומטח של טילים. איראן, נזכיר, הכריזה בלילה כי התגובה שלה לחיסול בדמשק "הושלמה", אבל איימה בתגובה חריפה עוד יותר אם ישראל תגיב – והזהירה גם את ארה"ב שלא להתערב בעימות.
ל-AFP התאיין גם שופט איראני, גבר כבן 50 בשם גולדר, שאמר: "אנחנו חשים גאווה וכבוד מכך שתגובה קשוחה שכזו ניתנה למשטר הציוני". איראני נוסף שמביע שנאה כלפי ישראל, כוורן בן 35 בשם מהדי, אמר שציפה לנקמה זמן רב: "היו לנו בלב המון תחושות של עצב וכעס, ואנחנו תמיד מחכים לנקמה שכזו ושהישראלים ייענשו על האכזריות שלהם. לא יכולנו להאמין לחדשות שהגיעו בלילה".
אינפו אינפוגרפיקה מתקפה איראנית איראן כטב"מים כטב"מ טיל טילים בליסטיים
אבל איראנים אחרים מביעים כאמור חשש מההשלכות, כשברקע גם משבר כלכלי מתמשך שנובע בין היתר מהסנקציות האמריקניות, ומקווים שלא תהיה הסלמה של ממש. מילאד, מורה בבית ספר פרטי שכמו האחרים ביקש לא לפרסם את שמו המלא, אמר ל-AFP כי הוא מקווה שהסכסוך לא יימשך ולא יוביל ל"מלחמה הרסנית" בין ישראל לאיראן. "עדיין לא בנינו מחדש את כל ההריסות ממלחמת איראן-עיראק בדרום-מערב המדינה", אומר המורה בן ה-46, בהתייחסות למלחמה שהתנהלה בשנות ה-80 של המאה הקודמת. "מלחמה זה לא צחוק".