"איראן אינטרנשיונל", ערוץ אופוזיציה למשטר ברפובליקה האיסלאמית שמשדר מלונדון, פרסם היום (חמישי) פרטים חדשים על אודות החיסול של בכיר משמרות המהפכה חסן מהדווי בדמשק שמיוחס לישראל והוביל לאיומי נקמה איראניים. מהדווי, מפקד כוח קודס בסוריה ובלבנון, הלך ערב לפני החיסול לבקר עם קבוצה מבני דורו את אחד מחבריו בטהרן, וחשף בנוכחות כמה מחברי משמרות המהפכה שבכוונתו לנסוע למחרת לסוריה.

כעבור שעה נסע מהדווי למשהד, העיר השנייה בגודלה באיראן, וסיפר גם שם לשני אנשים שהוא בדרכו לסוריה. לפי הדיווח, בהמשך לקח בכיר משמרות המהפכה טיסה ישירה לדמשק שארכה שש שעות, כדי להיפגש ב-1 באפריל עם כמה מפקדים אחרים בפגישה סודית בקונסוליה האיראנית בדמשק. מהדווי היה חולה עקב ניתוח לב וסוכרת קשה, ובתום תקופת עבודתו לא עקב אחר נושאי הביטחון האישי שלו.
מהדווי, שהיה מוכר גם בשם מוחמד רזא זאהדי, שימש כאמור כמפקד כוח קודס של משמרות המהפכה בסוריה ובלבנון, אבל היה מקורב ביותר לחיזבאללה. הוא היה החבר הלא-לבנוני היחיד בקבוצת היועצים הגבוהים של ארגון הטרור השיעי. במהלך מלחמת לבנון השנייה, מהדווי היה אחד מהמפקדים הצבאיים של חיזבאללה יחד עם עימאד מורנייה ומוסטפא בדר א-דין.
1 צפייה בגלריה
דיווחים סורים על תקיפות ישראליות בדמשק
דיווחים סורים על תקיפות ישראליות בדמשק
חסן מהדווי וזירת החיסול שמיוחס לישראל
( צילום: רויטרס / Firas Makdesi)
בשנים האחרונות היו למהדווי קשרים משפיעים בין כוחות השלוחים של איראן באזור. הוא היה גם חביבו של המנהיג העליון בארצו עלי חמינאי וידידו הקרוב של חסן נסראללה. לפי הדיווח בערוץ האופוזיציה האיראני, נסראללה נסע בשלושה מועדים שונים לאיראן, וביקש מחמינאי באופן אישי להאריך את משימתו של מהדווי בלבנון ובסוריה.
המסירות המיוחדת של נסראללה למהדווי הייתה קשורה כמובן להשפעה של בכיר משמרות המהפכה על תקציבים שאיראן הייתה מעבירה לחיזבאללה. מהדווי הצליח לשכנע את חמינאי ואת מפקד כוח קודס איסמעיל קאאני להגדיל את המשכורות שמשולמות לכוחות השלוחים כמו חיזבאללה, עד לנקודה שבה חייל בארגון הטרור השיעי מקבל שכר שגבוה פי חמישה מזה של החיילים האיראנים בצבא של משטר האייתוללות.
ביום החיסול השתתף מהדווי בפגישה שהייתה אמורה להיות סודית, אך לדברי המקורות של "איראן אינטרנשיונל" היה חשוב לישראל שהחיסול יתבצע דווקא בבניין ליד השגרירות בדמשק ולא מחוצה לו. אחד המקורות סיפר כי ישראל שיחקה משחק כפול, ורצתה לטמון לאיראן מלכודת כדי לגרום לה לתקוף אותה ולהרחיב את המלחמה לגבולות הרפובליקה האיסלאמית.
במצב שבו חלק מדעת הקהל העולמית הפעילה לחץ על ישראל עקב המשך המלחמה בעזה והרג ילדים ונשים, מתקפה של איראן "הופכת את הדף" ומאפשרת לישראל לשחק תפקיד של קורבן באופן חופשי יותר, והגיב בשטחה של הרפובליקה האיסלאמית כשארה"ב ומדינות אירופה עומדות שוב לצד ישראל. לפי הדיווח, תרחיש כזה יאפשר להסיר את המכשולים הקיימים לסיוע כספי לישראל, שאחד מהם כולל 14 מיליארד דולר מארה"ב שמתעכבים כיום בקונגרס.
בדיווח בערוץ האופוזיציה האיראני נטען מנגד כי התקפה ישירה של איראן על ישראל ותגובה בשטח הרפובליקה האיסלאמית תשפיע על היחסים בין טהרן לריאד בירת סעודיה, בשנה שבה יתקיימו הבחירות בארה"ב עם סבירות גבוהה לכניסתו המחודשת של דונלד טראמפ לבית הלבן. בנוסף נטען כי מתקפה של ישראל על איראן, בתמיכה צבאית של ארה"ב ומדינות מתונות במזרח התיכון, תהרוס את כלכלת משטר האייתוללות.