בצל הקושי הרב שלה לגייס לוחמים איכותיים למלחמה באוקראינה, רוסיה גייסה עשרות אלפי אסירים מבתי הכלא שלה תוך שהיא מבטיחה להעניק להם חנינה אם ישרדו במשך חצי שנה את הקרבות, ובשבועות האחרונים הולכים ומצטברים הדיווחים על ההשלכות הקשות של המהלך הזה. אסירים רבים, בהם גם רוצחים, כבר שבו הביתה, ולא מעט חזרו לסורם ומטילים כעת אימה על התושבים ביישובי מגוריהם: בשבוע שעבר רצח אחד האסירים המשוחררים אדם שסבל כנראה מהפרעת התפתחות, פחות מחודש אחרי שאסיר אחר פרץ לביתה של קשישה בת 85 ורצח אותה.
5 צפייה בגלריה
גאורגי סיאוקייב (שמאל) אסיר לשעבר שגויס ל מלחמה ב אוקראינה עבור רוסיה ואחרי ששוחרר חשוד ברצח סוסלן ואלייב ב דרום אוסטיה מחוז בדלני בגאורגיה
גאורגי סיאוקייב (שמאל) אסיר לשעבר שגויס ל מלחמה ב אוקראינה עבור רוסיה ואחרי ששוחרר חשוד ברצח סוסלן ואלייב ב דרום אוסטיה מחוז בדלני בגאורגיה
האסיר לשעבר סיאוקייב (שמאל) שקיבל חנינה, וואלייב, שלפי החשד נרצח על ידו בדרום אוסטיה. "כולם בהלם"
(צילום: סוכנות הידיעות בדרום אוסטיה RES)
5 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ו סמל ארגון קבוצת וגנר
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ו סמל ארגון קבוצת וגנר
פוטין ואחד מסמלי "קבוצת וגנר" ששכירי החרב שלה מסייעים במלחמה נגד אוקראינה
(צילום: רויטרס)
האסירים גויסו למאמץ המלחמתי דרך ארגון שכירי החרב האכזרי "קבוצת וגנר", שלוקח חלק מרכזי בקרבות באוקראינה ושאותו מוביל האוליגרך יבגני פריגוז'ין, בעל בריתו הקרוב של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. ההערכה היא ש"קבוצת וגנר" גייסה בסך הכול כ-43,000 אסירים, וכמחציתם נהרגו או נפצעו. פריגוז'ין אמר לאחרונה כי כ-5,000 אסירים ששרדו את הקרבות כבר חזרו הביתה. הוא הדגיש כי הוא עוקב אחר מעשיהם של האסירים המשוחררים, וטוען כי נדיר שהם חוזרים לעבור על החוק וכי רמת הפשיעה בקרבם "צונחת פי עשרה" אחרי הלחימה בקרבות.
אחד מאותם אסירים משוחררים שזכו לחנינה הוא גאורגי סיאוקייב, רוצח מורשע ששב לעיר מגוריו צחינוואלי, בירת דרום אוסטיה, מחוז בדלני בגאורגיה שנתמך על ידי רוסיה. ביום שלישי האחרון הוא נעצר בחשד שבערב שלפני כן רצח בדקירות את סוסלן ואלייב, בן 38 שלפי הדיווחים לקה בהפרעת התפתחות כלשהי. ואלייב, כך דווח, היה אדם בעל התנהגות משונה ונהג למשל לברך נהגים שנכנסו לעיר או לרקוד עם עוברי אורח, אבל היה דמות אהודה ומוכרת בקרב תושבי צחינוואלי.
הרצח שלו עורר תדהמה בדרום אוסטיה ונשיא המחוז הבדלני, אלן גגלוב, מסר כי מדובר ב"טרגדיה". הוא קרא למצות את הדין עם הלוחם לשעבר של "קבוצת וגנר". מנהיג ארגון שכירי החרב, פריגוז'ין, התייחס גם הוא למקרה וטען שסיאוקייב בסך הכל "הגן" על עוברי אורח שלכאורה הוטרדו, אבל נשיא דרום אוסטיה לשעבר אנטולי בבילוב דחה את הטענה הזו ותיאר את ואלייב כ"בחור נחמד ולא אלים שכולם, עם יוצאי דופן נדירים ביותר, אהבו אותו". העיתונאי המקומי אליק פוהטי סיפר גם הוא, בשיחה עם "האובזרבר" הבריטי, כי ואלייב היה אהוב על תושבי העיר ובין היתר היה אורח בשלל חתונות ואירועים חברתיים: "כולם בהלם, אנשים שואלים את עצמם 'איך זה קרה?'".
5 צפייה בגלריה
יבגני פריגוז'ין ראש קבוצת וגנר ב אוקראינה
יבגני פריגוז'ין ראש קבוצת וגנר ב אוקראינה
יבגני פריגוז'ין, ראש "קבוצת וגנר". הבטיח לסייע לאסירים אחרי השחרור
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
לוחמי קבוצת וגנר שכירי חרב רוסים על גג בניין ב בחמוט אוקראינה
לוחמי קבוצת וגנר שכירי חרב רוסים על גג בניין ב בחמוט אוקראינה
לוחמי "וגנר" בבחמוט, מוקד הלחימה כעת במזרח אוקראינה. כמחצית מהאסירים שגויסו נהרגו או נפצעו
(צילום: רויטרס)
כאמור, הרצח בדרום אוסטיה לא היה הראשון שאותו ביצע אחד האסירים המשוחררים: בסוף מרץ רצח אחד מהם את יוליה בויסקיץ', קשישה רוסייה בת 85 מעיירה במחוז קירוב, כ-960 ק"מ מזרחית למוסקבה. לפי "האובזרבר" מי שנעצר בחשד לרציחתה הוא צעיר בן 28 בשם איבאן רוסומחין, שב-2020 נידון לעשר שנות מאסר בגין רצח קודם. חזרתו של רוסומחין לעיירה עוררה שם בהלה עוד לפני הרצח, ובכינוס מטעם העירייה הובטח לתושבים שהוא יורחק משם. אבל ב-29 במרץ, יום לאחר המועד שבו הובטח כי יורחק, הוא פרץ לבית של בויסקיץ' ורצח אותה, לפי החשד עם גרזן.
ב"אובזרבר", עיתון השייך ל"גרדיאן" הבריטי, שוחחו עם אחד מקרובי משפחתה של הקשישה, שהביע זעם על התנהלותם של פוטין ופריגוז'ין. "המדינה אשמה, ופוטין ופריגוז'ין אשמים באופן אישי, במותה של יוליה. הם צריכים לתת את הדין על כך. הם שחררו לחברה ממזר חולני", אמר קרוב המשפחה בעילום שם – מחשש לנקמה מצד השלטונות, כשברקע גם חוק שפוטין אישר השנה, שאוסר לפרסם "דיווחים שליליים" על הפעילות של "קבוצת וגנר". קרוב המשפחה תיאר את בויסקיץ' כאישה מלאת שמחה, שלמרות גילה המתקדם אהבה לטייל עם חבריה ובני משפחתה: "היה לה כל כך הרבה אושר בחיים, מספיק לעוד עשר שנים".

5 צפייה בגלריה
סנט פטרסבורג מרכז וגנר של יבגני פריגוז'ין ראש ארגון קבוצת וגנר רוסיה
סנט פטרסבורג מרכז וגנר של יבגני פריגוז'ין ראש ארגון קבוצת וגנר רוסיה
משרד גיוס של "קבוצת וגנר" בסנט פטרסבורג. החוק אוסר לפרסם "דיווחים שליליים" על הארגון
(צילום: רויטרס)
לפי הדיווח ב"אובזרבר", נראה שלעתים קרובות האסירים המשוחררים חשים חסינים מפני החוק, וייתכן שתרם לכך הגיבוי הפומבי שהבטיח להם פריגוז'ין. "המשטרה צריכה להתייחס אליכם בכבוד. אם הם מתנהגים בצורה לא סבירה אני בעצמי אתקשר ואסדר את הדברים מול המושלים. אנחנו נמצא פיתרון", הוא הבטיח להם.
אחד מאותם אסירים משוחרים, אלכסיי סאביצ'ב, שוחח גם הוא עם "האובזרבר" וסיפר על "יחס מועדף" שהוא מקבל מהרשויות. סאביצ'ב בן ה-49 כבר התראיין לעיתון החודש והודה כי רצח ועינה "עשרות" שבויי מלחמה אוקראינים, וכעת, אחרי שחזר לביתו בעיר וורונז' שבדרום-מערב רוסיה, הוא מספר כי בזבז במהרה את השכר שקיבל מ"קבוצת וגנר", מיליון רובל רוסיים (כ-45,000 שקל), "על אלכוהול וזונות". לדבריו נעצר כמה פעמים בגלל התנהגות בעייתית מצדו בלילות, אבל שוחרר אחרי שהראה לשוטרים את המדליות שקיבל: "השוטרים התייחסו אליי כמו אל גיבור. הרגשתי שאני יכול לחמוק מעונש על כל דבר".