העיתון "ניו יורק טיימס" דיווח אתמול (שני) כי רקטה ששוגרה על ידי חמאס ב-7 באוקטובר פגעה בבסיס צבאי ישראלי באזור מושב שדות מיכה, שם לטענת מומחים שוכנים רוב הטילים הישראליים שיכולים לשאת ראש קרב גרעיני. הדיווח מבוסס על תמונות לוויין שאותן ניתח העיתון.
2 צפייה בגלריה
שיגורים מעזה
שיגורים מעזה
שיגורי רקטות מעזה
(צילום: John MACDOUGALL / AFP)
2 צפייה בגלריה
צילומי לוויין מגוגל של שדות מיכה
צילומי לוויין מגוגל של שדות מיכה
תמונת לוויין משדות מיכה
(צילום: Google Maps)
לפי הדיווח, שאושר לפרסום על ידי הצנזורה הצבאית, הטילים הישראליים לא נפגעו - אך פגיעת הרקטה גרמה לפרוץ שריפה שהתקרבה כ-300 מטר מ"מתקני אחסון טילים ונשק רגיש אחר", לשון ה"ניו יורק טיימס". עוד צוין בדיווח כי מיקום פיצוץ הרקטה היה בגיא קטן, סמוך למתקן טילי יריחו, מערכת מכ"ם וסוללת הגנה אווירית. אש פרצה בצמחייה יבשה - ובתמונות הלוויין נראה השטח המפויח. בשעות שלאחר פגיעת הרקטה - סמוך לשעה 10:00 לפי הדיווח, תועדה במקום התפשטות מהירה של אש ומאמצים של לוחמי אש לבלום אותה.
במאמצי הכיבוי השתתפו, לפי תמונות הלוויין, לפחות שני מטוסי כיבוי - שהטילו מעכב בעירה אדום. השריפה כובתה לבסוף, כאמור - במרחק של כ-300 מטר מהמקום שבו לפי ה"ניו יורק טיימס" מצויים הטילים. יחד עם זאת, האש הגיעה למרחק של כ-120 מטר ממערכת המכ"ם.
הכותרת
הזירה המבעבעת ביהודה ושומרון
27:04
בעיתון ציטטו את האנס קריסטנסן, מנהל פרויקט המידע הגרעיני של פדרציית המדענים האמריקנים, שהעריך כי בבסיס מחזיקה ישראל בין 25 ל-50 משגרי טילי יריחו, שיכולים לפי פרסומים זרים לשאת ראש קרב גרעיני. "ראשי הקרב האלה כנראה מוחזקים במיקום נפרד והרחק מהבסיס, ולא היו בסכנה בזמן המתקפה (של חמאס)", הוסיף קריסטנסן.
עוד נטען בדיווח האמריקני כי מאז השריפה, שככל הנראה פרצה בעקבות פגיעת רקטה, ישראל נערכה מחדש למתקפות אפשריות לעבר הבסיס. תמונות לוויין עדכניות הראו שישראל הקימה אמצעי מיגון באזור מקום הפגיעה - כולל שולי עפר ומחסומים סביב עמדות צבאיות סמוכות.
השריפה, לפי הדיווח, זוהתה תחילה באמצעות שירות תמונות הלוויין של נאס"א שמאפשר לאתר שריפות. "לא הייתה במקום שריפה - משום סיבה - או בגודל דומה בבסיס - לפחות מאז 2004", נטען בעיתון האמריקני.
בסיס שדות מיכה, לפי ה"ניו יורק טיימס", נבנה בשנת 1962 ומופיע בשירותים ציבוריים שמספקים צילומי לוויין. הוא חולש על שטח גדול של אלפי דונמים.
פורסם לראשונה: 21:40, 04.12.23