עו"ד אור קרבקי צפוי להתחתן בעוד כמה שבועות עם בן זוגו ד"ר אלעד מלר. יום לאחר הפסיקה הדרמטית של בג"ץ שקבעה כי הומואים וגברים יחידנים יוכלו להרחיב התא המשפחתי באמצעות פונדקאות בישראל, אמר הבוקר (יום ב') עו"ד קרבקי בריאיון לאולפן ynet: "זאת ממש מתנה לחתונה שלנו".
אחרי ששר הבריאות ניצן הורוביץ ציין בשבוע שעבר בעמדה שצורפה לתגובת המדינה לעתירה בנושא כי "אין היתכנות פוליטית לקידום חקיקה שתאפשר פונדקאות ללהט"בים, החליטו חמישה שופטי בג"ץ אתמול פה אחד על "ביטול ההגדרות אשר מדירות באופן גורף מהסדר פונדקאות גברים יחידנים ובני זוג מאותו מין".
"כעורך דין עקבתי לראות איך ההליכים מתקדמים, וראיתי בפסק הדין החלקי של בג"ץ בשנה שעברה שהכיוון הוא חיובי", אמר קרבקי. "עכשיו סוף סוף קיבלנו את פסק הדין המלא ואנחנו רואים שזה מותר. אנחנו לא יודעים בדיוק איך יישמו את זה ומתי זה יקרה, אבל אנחנו מאוד מקווים וסומכים על שר הבריאות הנוכחי שזה יקרה בשבועות או בחודשים הקרובים ממש".
בן הזוג מלר ציין: "הכיוון שלנו היה פונדקאות בארה"ב או בקנדה, אלה מדינות שמתירות בעצם את הפונדקאות לזוגות גייז וזה היה כרוך בהוצאה כלכלית גדולה מאוד וריחוק מהמשפחות, ריחוק מהחברים, וגם לסמוך על מערכת הבריאות האמריקנית או הקנדית, שזה לא מערכת הבריאות שאנחנו מורגלים אליה. זה בעצם דוחף אותנו הצידה, לעשות את ההיריון שלנו ולהקים את המשפחה שלנו מעבר לים, שזה דבר מאוד לא נוח, גם כלכלית וגם אישית".
- אתם מרגישים שזה ניצחון אמיתי לקהילת הלהט"ב? קרבקי: "כן, לא רק לקהילת הלהט"ב אלא לכל מי שמאמין בזכויות אדם ובערך השוויון. לא יכול להיות שיש הסדר שהוא תקף רק לזוגות הטרוסקסואלים בעוד זוגות אחרים לא יכולים להקים משפחה בישראל וצריכים לטוס מעבר לים. ברגע שאנחנו עושים את זה פה, בשפה שלנו, אתה יכול להיות גם שותף מלא להיריון כי אתה לא תטוס לארה"ב לכל בדיקה אלא רק ללידה או אם חס וחלילה יש מצב חירום. פה אתה יכול ללוות את התהליך, אתה יכול ללכת לבדיקות שגרתיות, וגם הסבא והסבתא יכולים להיות מעורבים בתהליך הזה, אז ברור שמבחינתנו זה ניצחון מאוד גדול".
- התחלתם לחפש פונדקאית פוטנציאלית בישראל? "אנחנו מתחתנים בעוד שלושה שבועות, אז כרגע אנחנו עסוקים בהכנות לחתונה. ברגע שזה יקרה אנחנו נתחיל לחפש. במושב שלי יש מישהי שיש לה שלושה ילדים ולא חסר לה כסף, והיא עשתה את זה (פונדקאות) לגמרי מנתינה לזוג הטרוסקסואלי כי זה מה שהיה אפשר עד עכשיו. היא לגמרי לא עשתה את זה ממקום של מצוקה או ניצול, אלא ממקום של נתינה ואהבה. אני חושב שזה מדהים".

"לשמור על הפונדקאיות"

פרופ' עמי עמית, ממייסדי עמותת "אושרי" שהוקמה מתוך מטרה להנגיש הליכי פונדקאות, אמר בהתייחסו לפסיקת בג"ץ: "יש מקום לפונדקאות בארץ, כבר נולדו מאות ילדים מפונדקאות בארץ. חוק הפונדקאות נוצר למי שאין רחם או מבחינה רפואית לא יכול להיכנס להיריון. ישראל מאוד מתקדמת בנושא הזה וזה יתרון מאוד גדול. במסגרת העמותה שאני היו"ר שלה, באנו לעזור לפונדקאיות בהליך שהוא כלכלי כבד, שייעשה אך ורק בישראל.
"אנחנו באים גם לשמור על הפונדקאיות, הן זרוע מאוד חשובה. חלק מהן מגיעות לנושא הזה מאלטרואיזם, אבל זה היריון, זה תשעה חודשים, זה מעקב, זה הטרדה, ולכן גם אנחנו נכנסים לתוך התמונה הזאת בעמותה שלנו, כי עמותת 'אושרי' לפונדקאות באה לעזור לפונדקאית גם מבחינה כלכלית, גם מבחינה פסיכולוגית, גם מבחינת עבודה. לא להסתכל על הפונדקאית רק כעל אחת שעושה את זה משיקולים כלכליים. יש פה המון נתינה וזו נתינה מדהימה. חשוב מאוד לעזור לה".
- כעת תהיה דרישה משמעותית לפונדקאיות בישראל. "יש גם היום. חייבים לעודד את זה, יש פה הרבה סימני שאלה של הפונדקאיות עצמן. הן צריכות לדעת שיש להן בית, יש להן גב ויש להן תמיכה. הנושא של הזוגות שנזקקים לפונדקאות מטופל בתקשורת כבר המון. אני נורא מבקש לחשוף את התקשורת לקטע של נתינה לאותו זוג, יש הרבה פונדקאיות שאוהבות להיות בהיריון ורוצות לתרום, רק צריך להגיע אליהן".