שלושה פיגועים שהתרחשו בשבועות האחרונים מציפים תופעה מדאיגה: מעורבות של מחבלים נערים שיוצאים לבצע פיגועים ברחבי הארץ. כך קרה אתמול (שני) בשני פיגועים - הראשון אירע בידי מחבל בן 14 בעיר העתיקה בירושלים, והשני אירע במחסום שועפט על ידי מחבל בן 13, שבו נהרג לוחם מג"ב אסיל סואעד. בנוסף, פיגוע ירי שאירע ליד עיר דוד בירושלים לפני כשבועיים וחצי בוצע על ידי מחבל בן 13.
4 צפייה בגלריה
לוחם מג"ב אסיל פאעור סואעד ז"ל
לוחם מג"ב אסיל פאעור סואעד ז"ל
לוחם מג"ב אסיל סואעד שנהרג בפיגוע במחסום שועפט
(צילום: AFP)
שני הפיגועים שאירעו אתמול בוצעו כאמור על ידי מחבלים בני 13 ו-14, שהגיעו משועפט. בפיגוע שאירע בעיר העתיקה בירושלים, נער בן 14 דקר נער בן 17 בשער השלשלת ופצע אותו באורח קל. בפיגוע הדקירה במחסום שועפט נער בן 13 דקר את אסיל סואעד, לוחם מג"ב בן 22 שביצע בידוק באוטובוס יחד עם מאבטח אזרחי, שניסה לנטרל את המחבל וככל הנראה פגע גם בלוחם, שמותו נקבע בבית החולים.
פיגוע הירי בעיר דוד לפני כשבועיים וחצי בוצע על ידי מחבל בן ה-13 מסילוואן, שפצע את קצין צה"ל סגן נ' (22) ואת אביו (47). המחבל נחשף בבית ספרו שבמחנה הפליטים שועפט לתכנים שמעודדים פיגועי התאבדות ורצח חיילי צה"ל, ובהם סיפור שמהלל פיגועי התאבדות במקצוע הבנת הנקרא, שימוש ברוגטקות שמכוונות כלפי חיילים כדי ללמוד על כוח הכבידה של ניוטון בשיעור מדעים, וגילוי תפקוד איברים בגוף האדם בזמן התנגשות אלימה עם הצבא הציוני בשיעור ביולוגיה.
4 צפייה בגלריה
מפכ"ל המשטרה מבקר בזירת הפיגוע
מפכ"ל המשטרה מבקר בזירת הפיגוע
"עדים לתופעה שמדובר בקטינים". המפכ"ל שבתאי
(צילום: שלו שלום)
4 צפייה בגלריה
תיעוד הפיגוע בעיר דוד
תיעוד הפיגוע בעיר דוד
המחבל מפיגוע הירי בעיר דוד
מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי דיבר אתמול עם הקצינים והמפקדים בזירת הפיגוע במחסום שועפט, ואמר כי "אנו עדים לתופעה שמדובר בקטינים וצריך לשים לב לזה". שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התייחס אף הוא לתופעה, ומסר כי "ילדים בני 13 ו-14 שיוצאים לרצוח יהודים רק בשל היותם יהודים הם לא מפגעים בודדים. הם צומחים בחברה אלימה ומסיתה ששוטפת להם את המוח בשנאת ישראל". הוא הוסיף בחשבון הטוויטר שלו כי "צריך לטפל בהסתה במסגדים, בבתי הספר וברשתות החברתיות".
מכון המחקר והמדיניות הבינלאומי IMPACT-se, שחוקר ומנתח ספרי לימוד ברחבי העולם לעידוד תכנים של שלום וסובלנות, בדק את התיאורים שמופיעים בספרים שנלמדו בבית הספר האיסלאמי לבנים אלפורקאן במחנה הפליטים שועפט, שלפי רשת אל-גז'ירה מתבסס על תוכנית הלימודים הפלסטינית. החוקרים גילו כי ספרי לימוד במקצועות כמו מדעים ומתמטיקה מעודדים את התלמידים להקריב את עצמם.
4 צפייה בגלריה
ספרי הלימוד של המחבל בן ה-13
ספרי הלימוד של המחבל בן ה-13
תכני ההסתה בספרי הלימוד
את מקצוע הבנת הנקרא למדו באמצעות ספר לימוד בערבית שמהלל בתיאור אלים פיגועי התאבדות שבהם פלסטינים "חתכו את צווארם של חיילי האויב" ו"לבשו חגורות נפץ". התיאורים מלווים באיור של חיילים ישראלים שנורו למוות על-ידי חמוש פלסטיני.
שיעור בספר חינוך איסלאמי, שפורסם בספטמבר האחרון על-ידי משרד החינוך הפלסטיני ברמאללה, מקדיש פרק שלם שמלמד כי מות קדושים הוא "חובה" ללחימה באויבים, ושהוא מביא כבוד ותהילה, ומבטיח כניסה לגן עדן. בספר זה התלמידים אף מתבקשים לכתוב על פיגועים שביצעו פלסטינים, ומלמדים אותם שמי שלא מקריב את עצמו הוא חלש.