5 צפייה בגלריה
לוחם מג"ב אסיל פאעור סואעד ז"ל
לוחם מג"ב אסיל פאעור סואעד ז"ל
לוחם מג"ב אסיל פאעור סואעד
במשפחתו של לוחם מג"ב סמ"ר אסיל סואעד, שנהרג אמש (שני) במהלך בידוק באוטובוס במחסום שועפט שבמזרח ירושלים, מתקשים לעכל את הבשורה המרה ומספרים על צעיר שאהב מאוד את שירותו הצבאי. מפקדיו סיפרו על "לוחם שראה בשירות במשמר הגבול שליחות למען ביטחון המדינה", ומפקד מג"ב ספד לו: "לוחם אמיץ שנלחם כדי לחתום קבע".
"אבל כבד נפל על משפחת סואעד, כולנו מתקשים לעכל את האובדן של אסיל", אמר עדאל סואעד, קרוב משפחה של אסיל. "הוא קרוב משפחה רחוק של עומר ז"ל, שנחטף בזמנו בגזרת הר דב על ידי חיזבאללה יחד עם בני אברהם ועדי אביטן ז"ל. מדובר במכה קשה למשפחה, אבידה של בחור חייכן. הוא תמיד עזר, סייע ונרתם לעזור בכל משימה ומשימה בפלוגה. הוא היה בגיוס לא חובה, התנדב ושירת כבר שבעה חודשים בשירות קבע. הוא אהב מאוד את השירות הצבאי במג"ב, למרות כל הסיכונים".

"מדובר בקסם של בחור, של נתינה ואהבה לשרת כמו שאר בני המשפחה, שמשרתים בכל מיני יחידות שונות בשירות ביטחון מפרך ואינטנסיבי", המשיך עדאל. "איבדנו במשפחה לוחם שאהב מאוד את השירות המפרך. הוא אהב את הדרך של התרומה למדינה והעשייה הלוחמת המבצעית. מדובר באבידה גדולה לכולנו, אנו מתקשים לעכל את האסון הגדול שפקד אותנו".
במשטרה אמרו לאחר מותו של סואעד כי "בתום שירות החובה שלו הוא נלחם כדי לחתום קבע באותו המקום". חבריו בפלוגה מספרים כי סואעד, שהותר אחריו הורים ושישה אחים, היה "האדם הכי שמח, תמיד סייע ועוזר לכולם, נרתם תמיד לכל משימה ואהב את השירות למען ביטחון המדינה".
5 צפייה בגלריה
מפה מחסום שועפט פיגוע מזרח ירושלים
מפה מחסום שועפט פיגוע מזרח ירושלים
אזור הפיגוע במזרח ירושלים
סואעד (22), תושב הכפר הבדואי חוסנייה שבגליל, נדקר על ידי מחבל פלסטיני בן 13 במהלך בידוק ביטחוני שביצע יחד עם מאבטח אזרחי באוטובוס במחסום. לאחר שהמחבל שלף סכין ודקר את סואעד, המאבטח ירה לעבר המחבל במטרה לנטרלו, וככל הנראה פגע גם בסואעד. המחבל נעצר וסואעד פונה במצב אנוש ותוך כדי פעולות החייאה על ידי חובשים ופרמדיקים של מד"א לקבלת טיפול רפואי בבית החולים הדסה הר הצופים, שם מת מפצעיו.
המפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי הגיע אמש לזירת הפיגוע במחסום שועפט, שם קיבל סקירה ממפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן ומפקד משמר הגבול ניצב אמיר כהן. "אסיל היה לוחם מצטיין שעמד תמיד בקו הראשון, ולא אחת סיכן את חייו למען ביטחון אזרחי מדינת ישראל", אמר שבתאי בזירה. "מפקדיו מספרים על לוחם שאהוב על חבריו ומפקדיו, שרואה בשירות במשמר הגבול שליחות למען ביטחון המדינה. נהיה עם משפחתו וחבריו בשעה הקשה, נתמוך ונלווה אותם".
5 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
(צילום: דוברות משטרה)
המפכ"ל התייחס לגילם הצעיר של המחבלים בכמה פיגועים שאירעו לאחרונה בירושלים, ואמר: "יש פה רצף מטריד של מחבלים בגילים מאוד צעירים, שכל אחד מסיבותיו יוצא לבצע פיגוע. הרצף הזה מלמד על הסתה שהולכת וגוברת ברשתות החברתיות, ושל גורמי טרור שמציפים את הרשת בקריאות לצעירים לצאת ולבצע פיגועים".
מפקד מג"ב ניצב אמיר כהן אמר בזירה: "אסיל ז"ל הוכיח במהלך כל שירותו שהיה לוחם אמיץ, מקצועי ואהוב על חבריו. מפקדיו וחבריו מספרים שהחיוך היה באופן קבוע על פניו, ושהוא נלחם כדי לחתום קבע באותה הפלוגה שבה שירת בסדיר. באירוע זה אסיל שילם בחייו כדי להגן על אזרחי מדינת ישראל. לוחמי משמר הגבול ימשיכו להיות חומה בצורה לביטחון האזרחים. אנחנו נמשיך ללוות ולתמוך במשפחת סואעד. יהי זכרו ברוך".
בתגובה לפיגוע, כוחות משטרה גדולים של מחוז ירושלים ומשמר הגבול הגיעו לזירה וסגרו את המעבר לתנועה. במקום התקיימה הערכת מצב על ידי המפקדים וזמן מה אחריה כוחות נכנסו לשועפט וביצעו מעצרים במחנה הפליטים. בין היתר נעצרו הוריו ואחיו של המחבל.
5 צפייה בגלריה
פעילות כוחות הביטחון במחנה הפליטים שועפט
פעילות כוחות הביטחון במחנה הפליטים שועפט
פעילות כוחות הביטחון במחנה הפליטים שועפט
(צילום: דוברות המשטרה)
5 צפייה בגלריה
פעילות כוחות הביטחון במחנה הפליטים שועפט
פעילות כוחות הביטחון במחנה הפליטים שועפט
(צילום: דוברות המשטרה)
במהלך הפעילות בשועפט נתקלו הכוחות בהפרות סדר שכללו יידויי אבנים, ובשלב מסוים הגיח לעברם רכב במהירות, ולפי החשד ניסה לדרוס אותם. הלוחמים, שחשו סכנה לחייהם, ירו בתגובה לעבר הרכב ונטרלו את החשוד, שפונה לקבלת טיפול רפואי. מהמשטרה נמסר כי אין נפגעים לכוחותינו והפעילות נמשכת גם בשעה זו.
במשמר הגבול ובמשטרה הביעו צער עמוק על מותו של סמ"ר סואעד: "אנו מרכינים את ראשנו לזכרו של הלוחם אסיל שנפל הערב בפיגוע דקירה במעבר שועפט". ראש הממשלה בנימין נתניהו שלח גם הוא את תנחומיו למשפחה. "בשם כל אזרחי ישראל אני שולח תנחומים מעומק הלב למשפחתו של סמ"ר סואעד, שנפל הערב בפיגוע הדקירה במעבר שועפט. יהי זכרו ברוך", אמר.
מדובר בפיגוע השני שהתרחש אתמול בבירה ובוצע על ידי נער, לאחר שבשעות הצהריים נער בן 14 דקר נער אחר, בן 17, ברחוב השלשלת בעיר העתיקה. המחבל הצעיר נמלט אך נלכד על ידי כוחות משטרה שהוזעקו לזירה בתום סריקות.
חיים גולדיטש ומאיר תורג'מן השתתפו בהכנת הכתבה