2 צפייה בגלריה
חיסון קורונה בנתניה
חיסון קורונה בנתניה
חיסון קורונה בנתניה
(צילום: AFP)
חוקרי האוניברסיטה העברית מסרו הבוקר (יום רביעי) כי לראשונה נצפה שיפור במיגון נגד אומיקרון - ייתכן שכתוצאה ממנת הדחף הנוספת שניתנה בישראל. מנגד, סוכנות התרופות האירופית מסרה כי אין נתונים שתומכים במתן מנות חיסון תכופות - ושהדבר עלול להחליש את המערכת החיסונית.
חוקרי האוניברסיטה התייחסו גם למצב התחלואה הנוכחי ואמרה כי בעוד כשבועיים צפוי שיא של בין 800 אלף ל-2 מיליון חולי קורונה פעילים, לצד בין 1,000 ל-2,000 מאושפזים במצב קשה - 5%-2% מהם ילדים עד גיל 11. הם הוספים כי בין 25 ל-30 בינואר התחלואה צפויה להתחיל לרדת.
לפי החוקרים, "עומסי התחלואה הגבוהים צפויים ליצור עומס גבוה על המשק ומערכת הבריאות". הם המליצו על הגבלת התקהלויות, לצד טיוב ההנחיות בנושא בדיקות האנטיגן וכן ייזום מבצעי סקר שיסייעו בצמצום קצב ההדבקה והקטנת העומס הנקודתי.
למרות רמות התחלואה הצפויות, החוקרים אמרו כי ניתוח נתונים מלונדון הצביע על סיכוי מופחת לאשפוז - כמו גם להידרדרות ממצב קשה לקריטי - ביחס לתחלואה בזן דלתא. ולכן, למרות התחלואה הקשה, לא צפוי עומס קריטי במספר המונשמים. נקודת מבחן משמעותית בנושא זה תהיה בשבוע הבא, אז יתברר אם גם בארץ הסיכוי מופחת באופן דומה.
2 צפייה בגלריה
חיסון קורונה רביעי בתל מונד
חיסון קורונה רביעי בתל מונד
חיסון קורונה רביעי בישראל
(צילום: gettyimages)
בינתיים, ועל רקע מבצע החיסונים הרביעי בישראל וההתלבטות במדינות אחרות בעולם, הסוכנות האירופית לתרופות (EMA) הביעה אמש ספק לגבי הצורך במנות חיסון תכופות מדי לקורונה - ואמרה כי כרגע אין נתונים שתומכים בגישה זו. במקום זאת, הציע ה-EMA למדינות ליישם מרווחים גדולים יותר בין מנות החיסון השונות, ולתת אותן בעיקר בעונת החורף, כפי שעושים בתחלואת השפעת.
"בעוד ששימוש במנות בוסטר נוספות יכול להיות חלק מתוכנית מגירה, חיסונים חוזרים במרווחים קצרים הם לא אסטרטגיה בת קיימא", אמר מרקו קוואלרי, ראש תחום החיסונים בסוכנות. "אפשר לתת בוסטר פעם אחת או פעמיים, אבל אנחנו לא חושבים שזה משהו שאפשר לחזור עליו באופן קבוע".
בכיר ה-EMA הוסיף כי חיסון מדי ארבעה חודשים עלול, היפותטית, להגדיל את הסיכון של עומס יתר על המערכת החיסונית, ובכך לפגוע בה, ולהוביל באופן כללי לעייפות באוכלוסייה.

קוואלרי אמר גם שיש צורך בנתונים נוספים על השפעת האומיקרון על החיסונים, שיאפשרו הבנה טובה יותר של התפתחות הגל הנוכחי של המגפה בעולם. כך, לדבריו, ניתן יהיה להחליט אם יש צורך בחיסון ספציפי נגד האומיקרון.
ישראל הייתה המדינה הראשונה בעולם שהחלה במתן החיסון הרביעי לבני 60 ומעלה ומדוכאי חיסון, אך בשלב זה הצוות לטיפול במגפות המליץ שלא הרחיב את המבצע ליתר האוכלוסייה. מדינות נוספות בוחנות גם כן את הצעד. לפי שעה, בריטניה אמרה כי מנת החיסון השלישית נתנה הגנה טובה ואין צורך בשלב זה במנה נוספת - אך הוסיפה שהנתונים ייבחנו.
נדגיש כי עד כה קיבלו מאות אלפים בישראל את החיסון הרביעי, ולא דווח על תופעות לוואי חריגות. ראש הממשלה נפתלי בנט אמר אחרי שנחשף לתוצאות המחקר הראשוניות של בית החולים שיבא על החיסון הרביעי כי "שבוע מקבלתו - יש עלייה של כמעט פי 5 במספר הנוגדנים".