"כל חיי חוויתי אנטישמיות, מהגן ועד לחיי הבוגרים", מספר יורם גורן (19), צעיר יהודי שגדל באזור כפרי בדרום הולנד. "אף פעם לא הרגשתי בבית בהולנד. הפעם הראשונה שחוויתי אנטישמיות בצורה קיצונית הייתה בגיל שבע. גרנו בשכונה קטנה שבה כולם הכירו אחד את השני. אבא שלי יצא לטייל עם הכלב, ופתאום שמעתי צעקות. רצתי לחלון וראיתי שמישהו תוקף אותו. חובט בו בעוצמה. הוא היה על הרצפה מדמם. כשהגיעה המשטרה הבנו שמדובר בניאו נאצי. אבא שלי הותקף רק בגלל שהוא יהודי".
3 צפייה בגלריה
יורם גורן
יורם גורן
יורם גורן. "לא הרגשתי בבית בהולנד"
(צילום: ידידיה כהן)
האנטישמיות שחווה הובילה את יורם למסקנה שעליו לעלות ארצה ולהתגייס לצה"ל. לצד 130 צעירים מ-16 מדינות בעולם הוא השתתף הערב (רביעי) בטקס סיום תוכנית ההכנה לגיוסם שצוין באירוע הדלקת נרות חגיגי בבית הפלמ"ח בתל אביב. על המיזם מתנדבי חו"ל (מח"ל) אחראי האגף הביטחוני-חברתי במשרד הביטחון, ומשרד העלייה והקליטה אמון על תכנית ההכנה לגיוסם. מספר המתנדבים השנה גדל לעומת התקופה של טרום הקורונה, והמתגייסים מגיעים השנה ממרוקו, טוניס, צרפת ועוד.
גורן מגיע ממשפחה של ניצולי שואה, ומשפחתו הייתה המשפחה היהודית היחידה באזור שבו התגוררו. "כשהייתי בן עשר רבתי עם אחד הילדים בכיתה. הייתה מורה בבית הספר שאמרה לי שאם אמשיך להתנהג ככה היא תשלח אותי למחנות ריכוז. ממש ככה אמרה זאת בפניי. כשהתלוננתי היא אמרה שאני ממציא את זה", סיפר.
3 צפייה בגלריה
המתנדבים שהגיעו לתוכנית מח"ל
המתנדבים שהגיעו לתוכנית מח"ל
המתנדבים שהגיעו לתוכנית מח"ל
(צילום: ידידיה כהן)
3 צפייה בגלריה
המתנדבים שהגיעו לתוכנית מח"ל
המתנדבים שהגיעו לתוכנית מח"ל
סיום התוכנית צוין בטקס הדלקת נרות חנוכה
(צילום: ידידיה כהן)
ההחלטה לעזוב את הולנד הגיעה במהלך מבצע שומר החומות. "השיח סביב המבצע היה נורא והבנתי שאני צריך להגיע לישראל. שכל אירופה לא בטוחה ליהודים. אמרתי להורים שלי שיש ברחובות הפגנות של אנשים שקוראים להרוג אותי, ואין לי מה לעשות פה יותר. הם הסכימו אותי. הם רוצים גם לעלות ואני מאמין שבשנים הקרובות הם יבואו כשאמא שלי תצא לפנסיה".
החלום הגדול של גורן הוא להיות צנחן, ויש לו סיבה טובה. "סבא שלי היה צנחן בצבא ההולנדי. הוא נלחם באינדונזיה", מספר יורם, "כשהוא השתחרר פרצה מלחמת יום כיפור והוא רצה לעשות עלייה ולהצטרף לצבא הישראלי, אבל בגלל שהוא סבל מפוסט טראומה לא אישרו לו את זה. אני רוצה לסיים את מה שהתחיל ולהתגייס לצנחנים בצה"ל. להגיע למקום שלסבא שלי לא הייתה הזדמנות".
אודי דרור, ראש החטיבה לגיוס מסלולים ייחודיים באגף הביטחוני-חברתי סיפר: "בשנה האחרונה, בעיקר בשל הקורונה, ראינו למעלה מ-350 מתנדבים מרחבי העולם שמגיעים דווקא עכשיו כדי להתגייס לצה"ל. הצעירים עוברים הכנה לקראת גיוס בתכנית ייעודית של משרד הביטחון ומשרד העליה והקליטה. חלק מבני הנוער, יהודים מהתפוצות כמו יורם, חווים אנטישמיות ורואים בישראל כבית עבורם. הגיוס לצה"ל מחזק את תחושת השייכות שלהם למדינת ישראל".