מסע עולמי מזעזע ב-10 ימים

פלורידה, ארה"ב: היום (ג') מנהלת המשטרה מצוד אחרי אדם שקרא קריאות אנטישמיות לעבר רב מחוץ לבית הכנסת בחוף הולנדייל. רב חב"ד התלונן כי אלמוני השליך לעברו אבנים לפני כמה ימים. בהמשך חזר האיש עם שקית ובה צואה והשאיר אותה בכניסה. אישה שהוציאה את בתה מגן חב"ד סיפרה שהאיש קילל קללות אנטישמיות. מצלמות האבטחה הראו שהאיש ירק על מנורה שמוצבת במקום.
2 צפייה בגלריה
הולנדייל , פלורידה : אלמוני קרא קריאות גנאי לעבר רב והניח צואה מחוץ לבית כנסת
הולנדייל , פלורידה : אלמוני קרא קריאות גנאי לעבר רב והניח צואה מחוץ לבית כנסת
הולנדייל, פלורידה: אלמוני קרא קריאות גנאי לעבר רב והניח צואה מחוץ לבית כנסת
לוס אנג'לס, ארה"ב: 30 פלסטינים יצאו מרכב בווסט הוליווד, נכנסו למסעדת סושי ושאלו מי כאן יהודי. שניים ענו בחיוב וחטפו מכות רצח.

באיה בלנקה, ארגנטינה: בניין ששייך לקהילה היהודית הותקף, ורוססו עליו כתובות: "אנחנו הולכים להרוג אתכם עכברים יהודים".
לונדון, אנגליה: שיירה של רכבים עם דגלי פלסטין עברו בשכונות יהודיות וכרזו במגאפון: "אנחנו הולכים לז...ן יהודים. לאנוס את הבנות שלהם".

טורונטו, קנדה: הפגנה פרו-פלסטינית כללה השוואה בין ישראל לנאצים, תוך שימוש בדגל ישראל עם צלב קרס וכרזות הקוראות "מוות לישראל".
אמסטרדם, הולנד: הפגנה פרו פלסטינית התדרדרה לקריאות נגד יהודים כולל האיום המפורש – "יהודים! הצבא של מוחמד חוזר".

ברלין, גרמניה: מפגינים קראו נגד ישראל "אתמול אושוויץ, היום פלסטין" ותקפו עיתונאי ישראלי שסיקר את האירוע. יהודי חובש כיפה כבן 41 הותקף על ידי שלושה אלמונים והוטח באלימות בשמשת חלון ראווה, הוא פונה לבית החולים כשהוא פצוע. נערה כבת 16 ספגה קריאות אנטישמיות - תיעדה את התוקפים ואחד מהם נעצר.
פרנקפורט, גרמניה: מפגינים נעו לכיוון בית הכנסת במטרה לתקוף או לאיים על המבנה והמתפללים ונעצרו על ידי המשטרה המקומית.
2 צפייה בגלריה
צלב קרס על בניין קהילה יהודי בבאיה בלנקה, ארגנטינה
צלב קרס על בניין קהילה יהודי בבאיה בלנקה, ארגנטינה
נוריץ', אנגליה. השבוע
(צילום: ADL)
נוריץ', אנגליה: בית כנסת חולל ורוסס עליו גראפיטי הכולל צלב קרס וקללות ליהודים.
ניו יורק, ארה"ב: הפגנה פרו פלסטינית כללה ביטויים קשים נגד הציונות והשוותה אותה לנאציזם. חלק מהדוברים אמרו שהאלימות נגד ישראל מוצדקת. הטלת חזיז בישראלים ברחוב 47 במנהטן, רובע היהלומים. לינץ' אכזרי בג'וזף בורגן, צעיר יהודי חובש כיפה בן 29, בטיימס סקוור על ידי פגינים פרו-פלסטינים. אחד מהם נעצר ואמר כי "היה עושה זאת שוב".

מיאמי, ארה"ב: מפגין נשא שלט שבו נכתב "ישו היה פלסטיני, והרגתם גם אותו". מדובר ברפרנס לאמירות אנטישמיות עתיקות נגד היהודים.
אולם, גרמניה: שלושה באנרים גדולים אנטי-ישראליים נתלו מול בית הכנסת המקומי. הקהילה היהודית התלוננה למשטרה.
בון, גרמניה: הפגנה מול בית כנסת הפכה לאלימה ואבנים נזרקו על המבנה. דגל ישראל הוצת ונשרף.

רוסיה: אדם ברחוב תוקף יהודי אורתודוכסי בלי שום התגרות או סיבה נראית לעין. אחרי שהוא בועט בו הוא ממשיך ללכת כאילו כלום לא קרה.
הרשתות החברתיות בכל העולם: אינספור תמונות, ביטויים ופוסטים אנטישמיים בדרגות שונות. החל מהשוואות בין יהודים לנאצים, דרך השוואתם לטפילים, המושכים בחוטים, רוצחים, בוגדניים, שולטים במדיה, נקמנים וטיפוסים אפלים.

האנטישמיות עדיין חיה ובועטת

לליגה נגד השמצה הגיעו 193 דיווחים על תקריות אנטישמיות בשבוע שלאחר תחילת המשבר. ניתוח של טוויטר בימים שלאחר פרוץ האלימות הצביע על יותר מ -17 אלף ציוצים שהשתמשו בווריאציות של הביטוי "היטלר צדק" בין 7 במאי ל -14 במאי 2021.
הרצף המבהיל הזה של האירועים מוכיח דבר אחד: גם בשנת 2021 האנטישמיות עדיין חיה ובועטת. לא קל להיות יהודי כמעט בכל נקודה על פני הגלובוס. קרול נוריאל, מנכ"לית הליגה נגד השמצה בישראל, אומרת כי כל האירועים מעידים על המציאות שהייתה מתחת לפני השטח עוד לפני מבצע "שומר החומות".
"יש פה אנטישמיות שהיא מאוד מושרשת ושאיננה קשורה לביקורת על ישראל, והיא מחפשת דרך לפרוץ החוצה", אומרת נוריאל. "יש כאן ממש יציאה נגד יהודים על היותם יהודים. אנחנו צריכים לחשוב בצורה עמוקה איך אנחנו עוקרים מהשורש אמירות אנטישמיות קלאסיות שמיתרגמות לפגיעה פיזית ולהתקפות כלפי מוסדות יהודיים".

"אנטישמיות קלאסית משני מקומות"

בכל פעם שיש עימות מול הפלסטינים, ובעיקר מול עזה, אנחנו רגילים לראות את התמונות מרחבי העולם שבהם מפגינים הקוראים נגד ישראל ובעד שחרור פלסטין. בעוד הפגנות פוליטיות מול שגרירות ישראל הן דבר לגיטימי ומקובל, נחצים הקווים בהפגנות אלימות ובהתקפות נגד יהודים, באשר הם יהודים.

לדברי נוריאל, "אנחנו יכולים לא לאהוב את זה, אבל הפגנות פוליטיות הן חלק מהמשחק במדינות דמוקרטיות. אפשר לטעון נגד המדיניות של ישראל ולהביע עמדות אחרות, אבל כשזה מכוון נגד בתי כנסת, מרכזים יהודיים קהילתיים, מסעדות כשרות ועוד מוסדות יהודיים, זה בעצם מעביר את המסר שמטילים על היהודים את האחריות למה שקורה בישראל.
"זאת פשוט אנטישמיות קלאסית משני מקומות – מהמעשה עצמו, עצם ההתקפה על מוסדות יהודיים - וגם מהייחוס ליהודים את מה שישראל עושה. זה מעורר הרבה אימה וחשד בקרב קהילות יהודיות. הם הבטן הרכה של כל הסיפור הזה במקומות שונים בעולם".
מנגד, ישראל תמיד אומרת שיהדות התפוצות היא חלק ממנה. אז הנה, המפגינים מאמצים את הנרטיב הזה. "לא. ישראל אומרת שהיא הבית של העם היהודי. המשמעות היא שכל יהודי צריך להרגיש פה בבית. זה לא אומר שאנחנו מדברים על הזדהות מכל סוג שהוא. זה גם לא אומר שהם צריכים להסכים עם המדיניות של ישראל. הייחוס והטלת האחריות על יהודים בתפוצות סביב מה שקורה בישראל, היא מאוד בעייתית ולא לגיטימית. ההתקפות על היהודים הן לא פוליטיות, הן אנטישמיות. יש פה הבדל מאוד גדול".
נוריאל מוסיפה: "תארו לעצמכם מה קורה למתפללים שבית הכנסת שלהם מחולל או שמרססים עליו כתובות. הדברים האלה מאוד מפחידים ופוגעים ביכולת לחיות חיים יהודיים חופשיים. האלימות הזאת חוצה גבולות של מחאה פוליטית לגיטימית".
קרול נוריאל - מנכ"לית הליגה נגד השמצה ב ישראלקרול נוריאל - מנכ"לית הליגה נגד השמצה ב ישראלהליגה נגד השמצה
האם בעצם אנטי-ישראליות ואנטישמיות הפכו להיות אותו דבר? "לא לגמרי. אני חושבת שלמתוח ביקורת על ישראל היא דבר לגיטימי. מותר לחשוב אחרת. מנגד, הדברים נעשו היום יותר מורכבים. למשל, ביטויים אנטי-ישראליים שבאים לקעקע את הציונות הם בעייתיים. כשפוגעים בזכות של יהודים להגדרה עצמית, זה עלול להוות קרקע פורייה לשיח אנטישמי. הדברים שלובים זה בזה, ולפעמים קשה להפריד ביניהם.
"אסור להפסיק להיאבק באנטישמיות וחייב להיות מאבק כלל חברתי עולמי. אנחנו מאמינים שחברה שיש בה אנטישמיות, יש בה גם זוועות אחרות. שנאה היא רגש שמזין אלימות ופוגע בחברה כולה, לא רק ביהודים, והממשלות בעולם חייבות להבין את זה ולפעול בתקיפות".