לוחמי גבעתי שתועדו תוקפים פיזית ומילולית פעילי שמאל בחברון אתמול (שישי) והושעו טוענים כי ברגעים שקדמו לעימות המצולם ביקשו מהם לעזוב את המקום מספר פעמים. לפי גורמים בצה"ל הלוחמים בכוח הסבירו בתחקיר הראשוני שנערך להם כי למקום הגיע אוטובוס עם חרדים שביקשו להצטלם איתם - ואז הגיעו הפעילים והתגרו בהם ואף תקפו אותם.
לפי גרסת הלוחמים, פעילי השמאל נקטו בפרובוקציה כלפי אחד הלוחמים, ולכן הוא הגיב באמירות התמיכה בשר לביטחון לאומי המיועד איתמר בן גביר. בצה"ל הודיעו מוקדם יותר כי שני הלוחמים שתועדו בתקריות השונות הושעו מתפקידם.
3 צפייה בגלריה
"שמאלנים אני אשבור לכם את הצורה" - תיעוד: חייל צה''ל תוקף את העיתונאי אלי ביתאן
"שמאלנים אני אשבור לכם את הצורה" - תיעוד: חייל צה''ל תוקף את העיתונאי אלי ביתאן
תיעוד התקרית בחברון. הלוחמים טוענים לפרובוקציה מצד הפעילים
(מתוך טוויטר)
באחד הסרטונים הכה חייל באגרוף פעיל שמאל בפניו, לאחר שהטיל אותו על הקרקע. בסרטון נוסף נשמע לוחם אחר בגבעתי אומר: "בן גביר הולך לעשות סדר במקום הזה. אין, אכלתם אותה. אני קובע מה החוק, ואתה פועל נגד החוק". בסרטון אחר הוא תועד אומר: "אני לא אוהב שמאלנים, אני אשבור לכם את הצורה".
בצה"ל מתלבטים כיצד לטפל בלוחמים שתועדו בסרטונים מחברון, לאחר שכאמור השניים הושעו. הרמטכ"ל אביב כוכבי גינה את התנהלותם. "התנהלות החיילים חמורה והאלימות שהופעלה אינה עולה בקנה אחד עם ערכי צה"ל ובכלל זה ערך הממלכתיות", נמסר מדובר צה"ל בתגובה לתיעודים שפורסמו.
3 צפייה בגלריה
אביב כוכבי ויאיד לפיד
אביב כוכבי ויאיד לפיד
"התנהלות חמורה שנוגדת את ערכי צה"ל". כוכבי
(צילום: חיים הורנשטיין)
האירועים מתוחקרים ע"י מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס. ואירוע האלימות נחקר על ידי המשטרה הצבאית, עם סיומה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית. הרמטכ"ל מסר: "אני מגנה בחריפות כל שימוש באלימות, פיזית או מילולית, ורואה בחומרה כל גילוי אלימות מצד חיילי צה"ל. האירועים חמורים ביותר ומנוגדים לערכי צה"ל ולפקודותיו".
לדבריו, "מפקדי צה"ל וחייליו נדרשים לבצע את המשימות בנחישות ובאופן מיטבי תוך שמירה על ערך כבוד האדם וממלכתיות. הנהלים וההנחיות מאפשרים לחיילים חופש פעולה כדי לבצע את משימתם, אך אסור להם להפעיל כח שלא לצורך ואסור להם לנהוג באלימות. מקור עוצמתו של צה"ל הוא בהיותו צבא מקצועי ומשימתי, ערכי וממלכתי".

"קריאת התעוררות": האיגרת של מח"ט גבעתי

רק בחודש שעבר, לאחר אירוע בו הוכה פלסטיני באותה גזרה, שלח מפקד חטיבת גבעתי, אל"מ אליעד מואטי, מכתב ללוחמים. "מדובר באירוע החורג מהנורמות הערכיות והמוסריות של צה"ל ופוגע באופן ישיר בערכים המצופים מאיתנו כלוחמים", כתב.
3 צפייה בגלריה
דף מפקד - ערכי צה"ל
דף מפקד - ערכי צה"ל
האיגרת ששלח מח"ט גבעתי ללוחמים
לדבריו, "לוחם בחטיבת גבעתי יפעיל את כוחו ויגיב באסרטיביות רק כאשר נשקפת סכנה לחייו או לחיי הסובבים אותו, ישתמש בנשקו לטובת הצלחה במשימו ויפעל באופן מידתי, מוסרי ומקצועי אל מול האתגרים והדילמות הכרוכים בביצוע המשימה המבצעית".
הוא ציין שני אירועים נוספים - בהם אירוע גניבת התחמות ממחנה שדה תימן - וחתם את האיגרת כך: "שלושת האירועים שציינתי אינם מבטאים את רוח גבעתי. חטיבתנו בולטת במפקדיה ולוחמיה האיכותיים במסירות ובהצטיינת בתחומים רבים. אני סומך עליכם, זכרו שגם תוך כדי לחץ מבצעי נדרשת אחריות אישית ושמירה על הכללים. זו קריאת התעוררות, אני מצפה מכל אחד ואחת לפעול באחריות, ויחד נעשה כל שביכולתנו על מנת להצטיין במשימות שצה"ל הפקיד בידינו".
פורסם לראשונה: 22:19, 25.11.22