ארבע שנים וחצי אחרי הרצח בחניון בקניון ברמלה, בית המשפט המחוזי בלוד הרשיע הבוקר (יום שלישי) את ויקטור קטן ברצח באדישות של אופיר חסדאי. בכך למעשה מקלים השופטים על קטן בן ה-76, שהפרקליטות האשימה ברצח בכוונה תחילה. משמעות ההחלטה היא שצפויה הקלה מסוימת גם בעונשו של קטן, שבכל מקרה הורשע ברצח וירצה מאסר ממושך.

4 צפייה בגלריה
דקלה אלמנתו של אופיר חסדאי ז"ל  והרוצח ויקטור קטן עם אשתו במחוזי לוד
דקלה אלמנתו של אופיר חסדאי ז"ל  והרוצח ויקטור קטן עם אשתו במחוזי לוד
ויקטור קטן, היום
(צילום: שאול גולן)
ראש הרכב השופטים, ליאורה ברודי, אמרה כי "כתב האישום הוגש בגין רצח בכוונה, אבל מצאנו לנכון להרשיע ברצח באדישות. דחינו את טענת הנאשם בנוגע לירי הראשון, שמדובר בהגנה עצמית. מוניקה (אשתו של קטן, ג"מ) לא הייתה בסכנה, ולא הייתה הצדקה לירי. לגבי הירי השני, דחינו את טענות הנאשם שבזמן הירי ידו רעדה והוא פעל מאוטומטיזם וטעות כנה".
"התרשמנו שבשניות הקריטיות בין היריות חש הנאשם תחושה פנימית של דאגה כנה לאשתו וחרדה של ממש לשלומה", אמרה השופטת. "הוא חש חוסר אונים וזעם. ציינו כי אמנם בהיבט המשפטי, אדם יכול לקבל החלטה כהרף עין (לרצוח, ג"מ), אבל על יסוד ניתוח מכלול הראיות במקרה לא הוכח שפעל מתוך רצון לגרום למות המנוח".
4 צפייה בגלריה
דקלה אלמנתו של אופיר חסדאי ז"ל  והרוצח ויקטור קטן עם אשתו במחוזי לוד
דקלה אלמנתו של אופיר חסדאי ז"ל  והרוצח ויקטור קטן עם אשתו במחוזי לוד
האלמנה דקלה בבית המשפט
(צילום: שאול גולן)
השופטת ברודי פנתה לאלמנה דקלה: "אנו משתתפים בצער המשפחה. אנחנו מקווים שעם סיום ההליך זה יעזור לך בהליך השיקומי גם עם הבנות, שתדעי שהפרק הזה מאחורייך. אנו מאחלים שלא תדעו עוד צער". האלמנה השיבה: "למה הוא לא בכלא? עברו ארבע שנים". השופטת ברודי: "המשפט לא כל כך פשוט, ועשינו עבודה אחראית ונתנו הכרעת דין מהר. השתדלנו במהירות, אך אי-אפשר להצליח בכל". בית המשפט דחה את ההחלטה בבקשת התביעה למעצר מיידי של קטן.
עם תום הדיון אמרה האלמנה דקלה: "אני שמחה שהוא אשם כמובן, ושהעונש יבוא כמו שצריך והוא יקבל מה שצריך לקבל. אני בטוחה. זו הקלה גדולה ואפשר לקחת נשימה ארוכה, כי זה קרה לפני ארבע שנים ולא ידענו מה קורה. אנחנו היינו פה לאורך כל הדרך ושמחים לפחות שהוא יקבל עונש. זה לא משנה אם הוא הורשע באדישות או רצח בכוונה תחילה, בסוף הוא יקבל את העונש".

ירי מטווח קצר

לפי כתב האישום, שהוגש על ידי עו"ד עינת בניטה, קטן החזיק ברישיון אקדח. ב-28 ביולי 2019, בשעה 14:06, הוא הגיע עם אשתו לקניון עזריאלי ברמלה ברכב שברולט והשניים החלו לחפש חניה בחניון. באותה עת, הגיעו לקניון חסדאי, אשתו ושתי בנותיהם הקטנות ברכב מאזדה, והחלו לחפש חניה בחניון כשאופיר נוהג. בשעה 14:10, יצאה אשתו של קטן מהרכב והחלה לחפש רגלית חניה כשקטן נוהג בשברולט ומחפש חנייה בעצמו.
בשלב מסוים איתרה אשתו של קטן מקום חניה. בסמוך לכך, הבחינו גם חסדאי ואשתו בחניה הפנויה באותה שורה והתקרבו אליה במאזדה. הנאשם הספיק להגיע לחניה זו, וחנה את רכב השברולט עם החזית לקיר, כאשר הרכב חורג מהקווים המסומנים על הכביש.
בשלב זה, עצר חסדאי את המאזדה, יצא ממנה, התקרב אל אשתו של קטן שעמדה מאחורי השברולט וצעק לעברה: "למה אתם חונים בשתי חניות?!". בין השניים התפתח דין ודברים, שבמסגרתו הכתה אשתו של קטן את המנוח באמצעות התיק שלה ובתגובה חסדאי צעק: "מה את מרימה עליי ידיים?!" והדף אותה בשתי ידיו. אשתו של קטן נפלה ארצה על ישבנה, וחסדאי התרחק מהמקום לעבר המאזדה.
4 צפייה בגלריה
אופיר חסדאי שנרצח אתמול במהלך ויכוח על חניית נכים ברמלה, ובנותיו
אופיר חסדאי שנרצח אתמול במהלך ויכוח על חניית נכים ברמלה, ובנותיו
אופיר חסדאי, אלמנתו ובנותיהם
קטן יצא מהשברולט לאחר שאשתו נפלה, התקרב לחסדאי, נעמד ביניהם וצעק לעברו: "למה אתה מרביץ לאשתי?!". לאחר מכן פנה חזרה לרכבו, ניגש לתיק שלו, ושלף את האקדח מהנרתיק. הוא חזר אל חסדאי - ובלי אזהרה ירה בו מטווח קצר, שפגע בחלקו העליון של ירכו הימנית.
המנוח שנותר עומד על רגליו זעק אל עבר קטן: "מה אתה יורה בי?!", כשאף אשתו צעקה לעבר קטן לחדול. לפי כתב האישום, קטן לא שעה לקריאות אלו, כיוון את האקדח לפלג גופו העליון של המנוח וירה לעברו ירייה נוספת, אשר פגעה בחזהו, בריאותיו ופילחה את ליבו. מותו נקבע תוך זמן קצר.
4 צפייה בגלריה
זירת הירי ברמלה
זירת הירי ברמלה
הזירה בחניון ברמלה
דקלה חסדאי, אלמנת המנוח, העידה במשפט: "ראיתי שאופיר הדף אותה (את מוניקה, ג"מ), שתפסיק להכות אותו. כנראה שהוא עשה זאת קצת בחוזקה והיא נפלה. כשהתחילה לקום, בעלה יצא מהרכב. הוא הוציא את הנשק שלו, ירה לאופיר ברגל. אופיר אמר 'אח, מה אתה נורמלי, מה אתה יורה בי?'. גברת קטן ביקשה ממנו שיפסיק לירות. היא עשתה 'לא, לא, לא, אל תירה בו'. אחרי שלוש שניות הוא ירה בו בחזה. הבת שלי יצאה מהאוטו. ראתה את אופיר שרוע והתחילה לצרוח 'אבא אבא'. הכנסתי אותה לאוטו. צעקתי 'אופיר, אתה שומע אותי?'. פעם ראשונה בחיים שהוא לא שמע אותי".
קטן שוחרר למעצר בית באיזוק אלקטרוני במהלך המשפט. הוא סיפר בעדותו על רגעי הירי: "זרקתי את הנרתיק של האקדח, וכנראה, אני לא זוכר, כבר דרכתי בדרך. נכנסתי בין מוניקה (אשתו של קטן) לאופיר חסדאי, מוניקה על הרצפה. לא הסתכלתי עליה כל הזמן, העיניים שלי על הבן אדם. 'מה הוא יעשה עכשיו?'. ראיתי שעוד שנייה הוא עומד לתת לה עוד מכה, זו הייתה הרגשה שלי. פחדתי מהנפילה שלה, מאוד פחדתי שתמות, העיקר שלא תקבל עוד מכה. זה מה שניסיתי לעשות, למנוע את זה, רק לעצור אותו. התקרבתי שניים-שלושה מטרים אליו, ואז יריתי לו ברגל כדור אחד, כנראה רק אחד. הידיים רעדו וכנראה נפלט כדור (נוסף, ג"מ). שלוש שניות או ארבע שניות גג. אני לא יודע איך יצא כדור".