פרקליטות המדינה הגישה בצהריים (יום חמישי) לבית המשפט המחוזי מרכז כתב אישום נגד אחמד זידאת (25) ומחמוד זידאת (45) מבני נעים (נפת חברון), שביצעו את הפיגוע ברעננה שבו נרצחה עדנה בלושטיין ונפצעו עוד 18 בני אדם.
4 צפייה בגלריה
מחמוד זיאדת אחמד זידאת
מחמוד זיאדת אחמד זידאת
מימין: מחמוד זידאת, בן דודו של אחמד
(צילום: יריב כץ)
מכתב האישום, שהוגש באמצעות עו"ד רועי רייס מפרקליטות מחוז מרכז, עולה כי מחמוד הוא דודו של אחמד, ולשניים מעולם לא היה היתר כניסה, עבודה, לינה רישיון או שהייה בישראל. למרות זאת, במשך שנים, השניים נהגו לשהות ולהתפרנס בישראל במקומות עבודה שונים. בתקופה הרלוונטית, אחמד גם החזיק בתעודת זהות מזויפת של אזרח ישראלי.
השניים, מזוהי חמאס, תכננו לבצע פיגוע שבו יגרמו למותם של "כמה שיותר חיילים, שוטרים, או אזרחים ישראלים יהודים באזור יהודה ושומרון באמצעות פיגוע ירי, דריסה או דקירה המוני". לשם כך פעלו להשיג נשק מול פעילי חמאס, ובהמשך גם ניסו להשיג רכב, אבל ניסיונותיהם כשלו. לכן הם שהו עם סכין ו/או גרזן בסמוך לביתם, והמתינו לכוחות ביטחון כדי לדקור חייל, לחטוף לו את הנשק ולירות בכמה שיותר חיילים וישראלים יהודים נוספים. גם תוכנית זו, כשלה.
4 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע ברעננה
זירת הפיגוע ברעננה
זירת הפיגוע ברעננה
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
לפי כתב האישום, בדצמבר האחרון - תכננו השניים לגרום למותו של דובר צה"ל בערבית, סגן-אלוף אביחי אדרעי. הם תכננו להסתנן לישראל, כשאחמד יעקוב אחר אדרעי - ואם לא יצליח לפגוע בו באופן ספונטני, מוחמד יצטרף אליו לביצוע פיגוע יחד. מאחר שאחמד ראה את אדרעי באוגוסט 2022 במסעדה ברעננה, הוא החליט שהוא גר באזור המסעדה, והוסכם בין השניים כי יחפש אותו באזור זה של העיר.
כך, מדי ערב נהג אחמד לחפש את סא"ל אדרעי באזור המסעדה, אך הוא לא הופיע שם. הוא שכר דירה ברעננה באמצעות תעודת הזהות המזויפת שלו, אחרי שהסתנן לישראל דרך פרצה בגדר הביטחון באזור ג'נין, והחל לעבוד בעסק לשטיפת מכוניות. מחמוד הסתנן לארץ כשבוע אחריו, דרך אחד המעברים באזור ירושלים, והתגורר ועבד באזור כפר סבא.
כשלא הצליחו לאתר את אדרעי, החליטו השניים על תוכנית שלישית שבה יבצעו פיגוע דריסה ודקירה המוני, וימיתו כמה שיותר אזרחים ישראלים בעיר רעננה. לפי תוכנית זו, מחמוד יתחיל לעבוד עם אחמד בעסק לשטיפת מכוניות, וכך תהיה להם גישה לכלי רכב ריקים כשהם מצוידים בסכין או חפץ חד דומה. בנוסף, החליטו להתפצל כדי לגבות כמה שיותר קורבנות בשתי זירות נפרדות במקביל. בהתאם לתוכנית, מחמוד הצטרף לעבוד עם אחמד כשבעל העסק הסכים לערוך לו ניסיון של כמה ימים.
4 צפייה בגלריה
זירת הדריסה ברעננה, רחוב אחוזה
זירת הדריסה ברעננה, רחוב אחוזה
זירת הדריסה ברעננה, רחוב אחוזה
(צילום: טל שחר )
ב-15.1.24 בשעות הצהריים, נטל כל אחד מהם רכב שהיה בשטיפה בעסק כשהוא מצויד בחפץ חד והחלו בנסיעה ברעננה. אחמד הבחין בהולך רגל וכשהיה בטוח שהוא ישראלי יהודי האיץ לכיוונו ודרס אותו עם חזית הרכב במהירות ועוצמה כך שהרכב עבר את אי התנועה והתנגש ברכב אחר. בגלל שהרכב נתקע על אי התנועה, אחמד ירד ממנו כשהוא אוחז בסכין והסתער לכיוון רכב בו נהגה ג.ג, הבריח אותה ממנו, עבר את אי התנועה והחל בנסיעה נגד כיוון התנועה. כמה מטרים משם הבחין בזוג הולכי רגל צועדים על המדרכה, וכשהיה בטוח שמדובר בישראלים יהודים האיץ לעברם ודרס אותם עם חזית הרכב. כתוצאה מהפגיעה בהם הרכב בו נסע נתקע על המדרכה. אחמד ירד מהרכב וכשהבחין שאחד מהולכי הרגל בו פגע עם הרכב עדיין חי, רכן לעברו ודקר אותו בעוצמה בחזה עד שהסכין נשברה.
במקביל, מחמוד המשיך בנסיעה וחיפש התקהלות, עד שהבחין בכ-25 ישראלים יהודים בתחנת אוטובוס ובסמוך לה שכללה אוכלוסייה בגילי 9 עד 79. אחמד עלה על המדרכה, האיץ לכיוון ההתקהלות ודרס 18 מתוך 25 אנשים, תוך שהוא מתנגש בתחנת האוטובוס ומנפץ את זכוכית התחנה. כתוצאה מכך רכבו נתקע והוא נמלט מהמקום. בהמשך הגיעו כוחות הצלה ולקחו את הפצועים לבית החולים כשעדנה בלושטיין ז"ל פצועה באורח אנוש, ושניים נוספים באורח קשה. בבית החולים נקבע מותה של עדנה. ישנם פצועים נוספים שהועברו כשהם מורדמים ומונשמים לבית החולים ועד למועד זה, מצבם נותר קשה. בסמוך לפיגוע השניים נתפסו על ידי המשטרה.
4 צפייה בגלריה
אביחי אדרעי
אביחי אדרעי
אביחי אדרעי, דובר צה"ל בערבית היה היעד הראשוני לתקיפה
(צילום: דובר צה"ל)
בבקשת המעצר ציין עו"ד רייס כי: "הזדהותם העמוקה של המשיבים עם מעשי טרור המוניים כל כך מזוויעים, אכזריים ורצחניים שבוצעו ביום 7.10.23, מבצעיהם, וארגון הטרור שהובילם, ויציאתם לבצע בעצמם פיגוע טרור אכזרי ורצחני (לאחר שלא עלה בידם להוציא לפועל פיגועים קודמים להם קשרו ואותם ניסו לקדם) – הכל בעיצומה ובהקשרה מלחמה המתנהלת – מלמדת על אידיאולוגיה לאומנית קיצונית, להוטה, וחסרת רסן, של איבה כלפי יהודים, שמשמעותה מסוכנות מובהקת מצד המשיבים".
כתב האישום מייחס להם עבירות של רצח בנסיבות מחמירות (תכנון או הליך ממשי של שקילה וגיבוש החלטה להמית ומעשה טרור) בצוותא, מעשה טרור של ניסיון לרצח בצוותא, מעשה טרור של חבלה חמורה בנסיבות מחמירות בצוותא, פציעה בנסיבות מחמירות בצוותא מתוך מניע גזענות או עוינות כלפי ציבור, קשירת קשר לפשע של מעשה טרור, הכנה לביצוע מעשה טרור בצוותא, החזקת סכין שלא כדין בצוותא מתוך מניע גזענות או עוינות כלפי ציבור, כניסה וישיבה בישראל שלא כחוק, שימוש במסמך מזויף בנסיבות מחמירות, התחזות כאדם אחר, נהיגה ללא רישיון, שימוש ברכב בלא רשות בצוותא מתוך מניע גזעני או עוינות כלפי ציבור וחבלה במזיד ברכב בצוותא מתוך מניע גזענות או עוינות כלפי ציבור.