כחצי יממה לאחר שמנכ"ל עיריית טירה עבד אלרחמן קשוע נרצח ביריות בעיר, גם שב"כ מעורב בחקירת האירוע. בעירייה הכריזו הבוקר (שלישי) על שביתה פתוחה. הלימודים לא יתקיימו בטירה וכל מחלקות העירייה יהיו סגורות עד הודעה חדשה. אחיו של הנרצח, חאלד קשוע, אמר הבוקר בריאיון ל-ynet Live כי "רצחו אותו בגלל קנאה ושנאה. אני מקווה שהרוצחים ייתפסו".
הוא היה בן אדם טוב עם לב זהב", אמר חאלד. "מתי שהוא היה יכול לעזור לאנשים הוא היה עוזר. הוא היה אבא לחמישה ילדים. הוא לא קיבל איומים בעבר, כלום. הוא היה מפחד רק מאלוהים. לרוצחים אני אומר - אלוהים ירצח אתכם".
4 צפייה בגלריה
ד"ר קשוע עבד אלרוחמן
ד"ר קשוע עבד אלרוחמן
מנכ"ל עיריית טירה עבד אלרחמן קשוע. נרצח ליד תחנת המשטרה
(צילום: עיריית טירה)
לדברי חאלד, "הקורבנות התפללו במסגד, והרוצחים הכלבים עקבו אחריהם. אני מקווה שהמשטרה תעקוב אחרי הכלבים האלה, המקום שלהם בכלא. אני קורא למשטרה - צריך לתפוס את הכלבים האלה ולשים אותם בכלובים או בבית כלא".
"אני ואחי הגדול קבענו שלא נעשה סוכת אבלים עד שיתנו לנו מידע שתפסו את הכלבים האלה", המשיך חאלד. "המשטרה תתפוס אותם והיא כבר יודעת מי הם, כי טירה זה מעגל סגור. הם יודעים הכול. מי שרוצים למצוא אותו מוצאים אותו. כמו במגזר היהודי, אחרי 10 שעות מוצאים את הרוצח. במגזר הערבי אומרים 'אנחנו לא מכירים'. הם יודעים הכול. אני מקווה שהרצח הזה יהיה אחרון בכל המגזר הערבי. אם המשטרה לא תמצא את הרוצחים אני מקווה שתיסגר תחנת המשטרה בטירה".
בנוסף לקשוע (60), באירוע הירי אתמול בטירה נורו שני בני אדם נוספים, חבר מועצת העיר מחמוד נאסר (60) ושייח מוכר (58), שנפצעו באורח קל ופונו לבית החולים מאיר בכפר סבא. השלושה נורו בזירה במרחק כמה דקות נסיעה מתחנת המשטרה בעיר, אליה הם נמלטו מיד לאחר שנפגעו. מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי אמר בטקס החלפת מפקד מחוז חוף של המשטרה כי "הנחינו את כל הגורמים, עם כל הכלים, לפענח את הרצח הזה". כאמור, הבוקר נכנס גם שירות הביטחון הכללי לתמונה.
4 צפייה בגלריה
משפחתו של עבדאלרחמן קשוע שנרצח בירי בטירה
משפחתו של עבדאלרחמן קשוע שנרצח בירי בטירה
"המדינה מפקירה אותנו". ראש העיר טירה
(מאיר תורג'מן)
4 צפייה בגלריה
הצהרתם של בנימין נתניהו ויואב גלנט מזירת הפגיעו בהר חברון
הצהרתם של בנימין נתניהו ויואב גלנט מזירת הפגיעו בהר חברון
"מילה אחת לא שמענו מראש הממשלה"
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
ראש העיר טירה, מאמון עבד אל-חי, אמר הבוקר כי מדינת ישראל מפקירה את החברה הערבית. "מדינת ישראל הפקירה אותנו ואת הביטחון שלנו", אמר. "ממשלות ישראל משחקות אותה כאילו שהן מעוניינות להפסיק את הרציחות ואת כל מה שקורה במגזר הערבי. אני חושב שהגיע הזמן שנחשוב בצורה מאוד משמעותית איך להגן על עצמנו ועל הילדים שלנו. ברור מאוד מההתנהלות של המדינה והממשלה שאנחנו בכלל לא נמצאים על השולחן שלהם".
הוא הוסיף: "תדמיינו לעצמכם אם מנכ"ל באחת הערים היהודיות היה נרצח, מה היה קורה. אפילו מילה אחת לא שמענו מראש הממשלה נתניהו. זה סמל של שלטון, מדובר במנכ"ל עירייה, עירייה מרכזית במגזר הערבי, וראש הממשלה לא רואה לנכון להגיד מילה אחת. אם חס ושלום היה נרצח איזה שומר באחת העיריות במגזר היהודי, אני בטוח שראש הממשלה היה עולה מיד לשידור, מקבל החלטות ומנסה להביא את הרוצחים לדין".

חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן מחד"ש-תע"ל התייחסה הבוקר ב-ynet Live לרצח בטירה, ואמרה: "זה מקרה מזעזע, לא רק בגלל שהבן אדם היה ידוע ובעל תפקיד מאוד חשוב ששירת את הציבור נאמנה בעיר, אבל גם עצם העובדה שהוא ניסה לברוח מהרוצחים וכנראה חשב שלהיכנס לתחנת המשטרה זה יגן עליו, אבל הוא נרצח ממש בפתחה של התחנה - זה מעיד לא רק על חציית קווים אדומים, שכבר נעשתה מזמן, אלא זה מראה בדיוק מה המצב בתוך האוכלוסייה שלנו".
תומא סולימאן אמרה כי למקרי הרצח הרבים בחברה הערבית אין קשר לתרבות. "לפני 10 שנים הייתה לנו אותה תרבות ולא היו לנו מקרי הרצח כאלה, תרבות לא מתפתחת תוך שנתיים. יש ארגוני פשיעה שהמשטרה לא רק שלא עושה איתם כלום, אלא יש לה אינטרס בהשתוללות הזו, אחרת איך אפשר להבין רצח אחרי רצח אחרי רצח? כבר פרסמו את השמות של ארגוני הפשיעה מזמן ועד היום לא נעשה איתם כלום. הם רק גדלים, צוברים כוח ומגייסים עוד".

"כנראה שלמשטרה יש אינטרס בהתפוררות הפנימית בתוך האוכלוסייה", אמרה תומא סלימאן. "אם היו 150 מקרי רצח באוכלוסייה היהודית, המשטרה הייתה עומדת מהצד ומסתכלת? אנחנו רואים איך זה קורה בתוך החברה שלנו, המשטרה לא קיימת. כמה מקרים הם פענחו מתחילת השנה? הם לא מפענחים מקרי רצח".
היא הוסיפה: "כשמישהו יודע שהוא יכול לירות, להפעיל טרור ולרצוח ואז להמשיך בחיים שלו כרגיל, ולהסתובב כמו אבו-עלי בתוך הכפר או העיר כי המשטרה לא קיימת ולא עושה איתו כלום, אז הוא ימשיך לעשות את זה. מפעל כלכלי שלם עומד מאחוריהם, הם גובים כספי פרוטקשן ואף אחד לא נוגע בהם. כנראה המשטרה החליטה שהיא נסוגה. המשטרה מגיעה ורושמת את המקרה, אבל לא חוקרת כמו שצריך".
4 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"מעל 150 נרצחים מתחילת השנה - והממשלה מתעסקת בהפיכה משטרית". גנץ
(צילום: מוטי קמחי)
גם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ התייחס למקרי הרצח בחברה הערבית וכתב בפייסבוק: "החברה הערבית מדממת - והממשלה דוממת. רצף האירועים הקשים ביממה החולפת - רצח של מנכ"ל עיריית טירה, רצח של צעיר שנורה בריינה וזריקת רימון לעבר בית של ראש עיר - הוא פשיטת רגל של החברה הישראלית כולה. מעל 150 נרצחים מתחילת השנה והממשלה מתעסקת בהפיכה משטרית - במקום בהצלת חיי אדם.
"הרצח הבא הוא עניין של זמן ונדרשות פעולות מיידיות לצד שינוי מדיניות כולל, כמו שהצענו ב"תוכנית איזנקוט". אני קורא לראש הממשלה לקחת אחריות, להפסיק להתעלם מחברה שלמה שמדממת ולהבין שיש כאן מצב חירום לאומי. זו לא בעיה של החברה הערבית, זו בעיה של מדינת ישראל כולה".