נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, ובכירי הבית הלבן, הזהירו את ישראל מפני שינוי בדעת הקהל העולמית ככל שהלחימה בעזה תימשך, וכעת אפשר לראות סימנים נוספים למגמה הזאת. עד כה מרבית סקרי דעת הקהל שנערכו בארצות הברית בעקבות טבח 7 באוקטובר הראו תמיכה בישראל ובמלחמתה בחמאס. אולם כשזה נוגע לדור הצעיר, התמיכה הזאת הולכת ונשחקת במהירות.
כעת סקר חדש מצא ש-51 אחוזים מהצעירים האמריקנים בגילי 24-18 מאמינים שהפתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא סופה של מדינת ישראל ומסירתה לידי חמאס והפלסטינים. בסקר קודם, שנערך מיד אחרי מתקפת הטרור של חמאס, רק 26 אחוזים מהצעירים החזיקו בעמדה זאת.
2 צפייה בגלריה
הפגנה פרו-פלסטינית בלוס אנג'לס
הפגנה פרו-פלסטינית בלוס אנג'לס
הפגנה פרו-פלסטינית בלוס אנג'לס
(צילום: Damian Dovarganes / AP)
הכותרת
המלחמה על ביטחון היהודים בעולם
26:33
32 אחוזים מהמשיבים הצעירים אמרו כי הם מאמינים בפתרון שתי המדינות, 17 אחוזים חשבו שצריך לבקש ממדינות ערב לקלוט את האוכלוסייה הפלסטינית. זאת בניגוד לקבוצות הגיל האחרות שנסקרו, שהעדיפו באופן ברור את פתרון שתי המדינות. רק 4 אחוזים מהאמריקנים בגיל 65 ומעלה חושבים שצריך לשים קץ למדינת ישראל.
בשאלה במי אתם תומכים בסכסוך ענו חצי מהצעירים - בעד חמאס. בשאר קבוצות הגיל יש כמובן תמיכה רבה יותר בישראל, ובקרב בני ה-65 ומעלה 96% תומכים בישראל לעומת 4% בחמאס.

רובם המוחלט של צעירים בארה"ב (60 אחוזים) מאמינים שמתקפת הטרור של חמאס הייתה מעשה מוצדק, שנבע ממצוקתם של הפלסטינים וכי ישראל מבצעת בהם רצח עם. אחוז מובהק אף יותר (67 אחוזים) מהצעירים מאמינים כי יהודים הם "מדכאים", עמדה ש-73 אחוזים מכלל המשיבים כינו "אידיאולוגיה שקרית". על רקע המתיחות באוניברסיטאות והשימוע בקונגרס, 53 אחוזים מהצעירים אמרו שסטודנטים צריכים להיות רשאים לקרוא לרצח עם של יהודים ללא השלכות.
בקרב כלל האמריקנים, ראש הממשלה בנימין נתניהו זוכה לתפיסה חיובית יותר (36 אחוזים מחזיקים בעמדות חיוביות לגביו, לעומת 26 אחוזים בעמדות שליליות), שינוי קל לטובה לעומת הסקר הקודם. 12 אחוז בלבד מחזיקים בדעות חיוביות על אבן מאזן מול 27 אחוז שמחזיקים בדעות שליליות.

גם רמת החשיבות שנותנים האמריקנים לסכסוך פוחתת. בסקר הקודם 12 אחוזים מהמשיבים טענו כי זה הנושא החשוב ביותר שניצב כיום בפני ארצות הברית, אולם בסקר הנוכחי רק 7 אחוזים מציינים זאת. הנושא חשוב להם באותה מידה כמו בטיחות בבתי ספר, וקצת יותר מעסיק אותם מנגיף הקורונה. בראש רשימת הנושאים המעסיקים את הציבור בארה"ב - אינפלציה ועליית מחירים (33 אחוזים), הגירה (28 אחוזים) תעסוקה (23 אחוזים) ופשיעה וסמים (18 אחוזים).
גם התמיכה בנשיא ביידן בכל הנוגע לניהול המלחמה הולכת ופוחתת: 42 אחוזים מהמשיבים מסכימים עם הצורה שבה הוא מנהל את המשבר, לעומת 45 אחוזים בסקר הקודם. מרבית האמריקנים השיבו כי הם לא מעוניינים שביידן או טראמפ ינצחו את בחירות 2024 לנשיאות, אולם כשנדרשו להכריע בין שניהם - נרשמה העדפה לטראמפ: 48 אחוזים מעדיפים שהוא יחזור לבית הלבן, לעומת 42 אחוזים שמעדיפים שביידן ימשיך לכהונה נוספת.
הסקר בוצע בידי חוקרים מאוניברסיטת הרווארד וחברת הסקרים "האריס פול", והוא נערך בשבוע שעבר, 14-13 בדצמבר. את תוצאותיו המלאות אפשר לקרוא פה.