3 צפייה בגלריה
היום הראשון ללימודים בבית הספר ענבלים במודיעין
היום הראשון ללימודים בבית הספר ענבלים במודיעין
ההערכה במשרד החינוך: 300 אלף יאספו את הבדיקות המהירות ביום האחרון
(צילום: יריב כץ)
קרוב ל-50 אלף ילדי הצהרונים בגני הילדים ובכיתות הנמוכות של בתי הספר היסודיים יחזרו היום (רביעי) בבוקר לפעילות בתום חופשת סוכות - ומחר תחזור מערכת החינוך כולה אחרי שבועות ארוכים של תקופת החגים. מנהלי הצהרונים הונחו שלא לאפשר את כניסתם של הילדים שלא יציגו הצהרת הורים חתומה על תוצאה שלילית בבדיקות האנטיגן, וכך גם בבתי הספר שיקבלו מחר את פני התלמידות והתלמידים.
מנתוני משרד החינוך עולה כי עד כה 1.15 מיליון בדיקות ביתיות נאספו עבור הילדים בגילאים 3-12 מתוך כ-1.6 מיליון הבדיקות שהוקצו, ולפי ההערכות כ-150 אלף תלמידים הם מחלימי קורונה שפטורים מהבדיקות. במשרד החינוך מעריכים כי היום יגיעו קרוב ל-300 אלף הורים שטרם לקחו את ערכות הבדיקות ממוקדי החלוקה של מגן דוד אדום.
משרד החינוך נערך לחזרת התלמידים כפי שהתכונן ל-1 בספטמבר באמצעות פתיחת חדרי מצב מחוזיים וארציים במטה, תגבור מאות מוקדנים למתן מענה של פניות מצד מנהלים, מורים והורים, וכן נערכות סימולציות מקדימות לצד דריכות השיא נוכח הציפייה לעלייה בתחלואה עם החזרה מהחופשה.
3 צפייה בגלריה
פתיחת שנת הלימודים בבית ספר נחשונים באריאל 1.9.2021
פתיחת שנת הלימודים בבית ספר נחשונים באריאל 1.9.2021
חוזרים ללמוד אחרי שבועות בבית
(צילום: יאיר שגיא)
ההכנות למבצע "אנטיגן 2" החלו עוד לפני חג הסוכות, כשהפעם מדובר בבדיקה שחובה לעבור כתנאי לחזרה ללימודים, בניסיון למנוע מתלמידים מאומתים להיכנס למוסדות החינוך אחרי מפגשים המוניים, מופעים וטיולים. במשרד מעריכים כי הבדיקות צפויות לגלות לפחות 4,000 תלמידים מאומתים.
עם זאת, הורים שדיווחו אמש על תוצאת אנטיגן שלילית בפורטל הבחינו כי התוצאה שנקלטה הייתה דווקא חיובית. גננת בצהרון מאזור ירושלים אמרה ל-ynet כי גילתה את התקלה כשפתחה את מצג הנתונים של הגן שלה. "נדהמתי לגלות על חמישה ילדים חיוביים והתקשרתי להורים לשאול לשלומם. ההורים הופתעו ואמרו שהילדים בריאים ואף שלחו לי תצלום של הבדיקה", סיפרה הגננת. "במקום לעסוק בחינוך אנחנו צריכות להתעסק בפורטלים וכבר בהתחלה הפורטל קרס". ממשרד החינוך נמסר כי התקלה אותרה ותטופל עוד הלילה.

היום בשעות הבוקר יקבלו ההורים מסרון ממשרד החינוך ובו קישור לטופס הצהרה מקוון שניתן למצוא גם בפורטל ההורים, ומי שאין באפשרותו למלא הצהרה מקוונת יוכל להציג הצהרה רגילה בפני מנהלי המוסדות. במקרה שבו תלמיד או תלמידה יגיעו למוסד החינוכי ללא הצהרה על תוצאת בדיקה שלילית וקיים קושי לאסוף אותם, הם יורשו להיכנס לשטח המוסד החינוכי - אך יופרדו משאר התלמידים בזמן שההורים יתבקשו לאסוף את ילדיהם בהקדם.
בתי הספר התבקשו להסביר ולהכין את ההורים מבעוד מועד ובכל דרך אפשרית להימנע מהבאת ילדיהם ללא הצהרת בדיקה שלילית לטובתם ולטובת חבריהם לספסל הלימודים. גם מנהלי בתי הספר התבקשו להיערך לתרחישים ומקרים שבהם יגיעו תלמידים ללא הצהרה ולקבוע מי יוצר קשר עם ההורים ולהכין מקום המתנה ראוי עד לאיסופם, כמו גם למנות איש צוות חינוכי שישגיח עליהם ולארגן חומר למידה לזמן ההמתנה. "יש לפעול תוך רגישות מירבית ולדאוג לתלמידים בכל זמן שהייתם בהמתנה לאיסוף", הדגישו במשרד החינוך בחוזר מיוחד שנשלח למנהלים. "יש לעשות הפרדה בשיח ובתיאום עם היועצת הבית ספרית ובדרך שאינה מוחצנת ככל האפשר על מנת לשמור על כבודם".
גם הגננות הונחו כי במקרים שהורים שיסרבו לאסוף את ילדיהם יש לדווחו למפקחות על הגנים, מנהלי מחלקות הגנים ולאגף החינוך ברשות המקומית. במסגרת ההיערכות של משרד החינוך התקיימו פניות יזומות למנהלי בתי הספר כדי לבדוק אם הם זקוקים לעזרה והדרכה, ועד כה שוחחו אנשי המשרד עם 53% מהמנהלים.
במסגרת התוכנית של "מגן חינוך" שמתקיימת ברשויות האדומות נדגמו עד כה 7,000 תלמידים ו-240 מהם נמצאו מאומתים. עד עתה נרשמו כ-432 מוסדות לתוכנית, שמותנית באישור של 70% מההורים, כשהיעד הוא 1,000 מוסדות עד סוף אוקטובר.
3 צפייה בגלריה
היום הראשון ללימודים בבית ספר בית הכרם בירושלים
היום הראשון ללימודים בבית ספר בית הכרם בירושלים
הורים שלא יציגו תצהיר - ילדיהם יופרדו מהתלמידים
(צילום: AFP)
לפי החלטת קבינט הקורונה, הפיילוט למתווה "כיתה ירוקה" (לפיו רק ילד מאומת ייכנס לבידוד בעוד שחבריו יעברו מדי יום בדיקת קורונה) יימשך עד 15 באוקטובר, אז תתקבל החלטה על האופן שבו תפעל מערכת החינוך ותמשיך לקיים את שגרת הלימודים בקורונה. נכן לעכשיו הפיילוט התבצע בשבע כיתות בשלושה בתי ספר שונים, וממצאיו הראו כי ביום הראשון והשני התגלו חולים - אך החל מהיום השלישי כבר לא. כמו כן, החל מיום ראשון יידרשו צוותי ההוראה להציג תו ירוק או תוצאה שלילית לקורונה מ-24 השעות האחרונות לפני ההגעה לעבודה.
יו"ר ארגון המורים רן ארז פנה לרה"מ בנט וביקש לדחות את חובת החיסון השלישי למורים בעוד חודשיים. לדבריו, מתבצעת פגיעה אנושית ובלתי-מידתית ברבבות מורים שהתחסנו בשתי מנות וטרם הספיקו לקבל את המנה הנוספת. ארז ציין כי מחציתם לא מתנגדים לחיסונים וכעת ייאלצו להישאר בבית ללא זכאות לשכר או לחל"ת - בזמן שתלמידי העל-יסודיים לא מחויבים בתו הירוק ויכולים להגיע לבתי הספר גם אם הם נשאים של הנגיף ללא ידיעתם.

מעונות היום פתחו בעיצומים עוד לפני השביתה

במקביל, מעונות היום שבפיקוח המדינה אשר הכריזו על שביתה החל מיום ראשון, יתחילו בעיצומים כבר מהבוקר - וייפתחו רק בשעה 10:00 במחאה על המחסור בכוח אדם והשכר הנמוך.
"הממשלה כופה עלינו לפתוח בשביתה, בסירובה לנהל איתנו משא ומתן", מסרו הארגונים. "פנינו לשרת הכלכלה ולשר האוצר לשבת איתנו לפני כניסת החג השני לשולחן משא ומתן על מנת למנוע את העיצומים והשביתה, ולצערנו עד לרגע זה טרם קיבלנו התייחסות. במקום לחבק את הילדים אנו יוצאים להאבק על עתיד חינוך הגיל הרך. מעונות היום המפוקחים סובלים ממחסור של מאות עובדות ועובדים עקב השכר הנמוך, התנאים המורכבים ופערי השכר המשמעותיים ביחס לסייעות גני הילדים בשלטון המקומי - זו הפקרות".
פורסם לראשונה: 22:52, 28.09.21