יותר מחודש חלף מאז שאיימו מעונות היום המפוקחים המיועדים לגילי 3-0 שישבתו במידה שלא יינתן מענה למחסור החמור בכוח אדם שעליו הם מתלוננים. גם הערב (א'), פחות משבוע לפקיעת האולטימטום שהציבו, עדיין לא נמצא פתרון עבורם – והם צפויים להתחיל לשבות ביום ראשון הבא.
מעונות היום של ויצו, נעמת, אמונה ונשי חירות, צפויים לשבות החל מיום ראשון ללא הגבלת זמן – דבר שיותיר עשרות אלפי פעוטות והורים שייאלצו להישאר בבית. גם ביום רביעי, עם החזרה מחופשת חג שמחת תורה, צפויים מעונות היום לנקוט עיצומים ולפתוח את המסגרות בשעה 10:00.
2 צפייה בגלריה
אסתר, מנהלת משפחתון
אסתר, מנהלת משפחתון
(צילום: יואב דודקביץ')
כשבוע לפני פתיחת שנת הלימודים הודיעו מעונות היום שיפתחו את שנת הלימודים כסדרה, בעיקר כדי לתת זמן להורים להיערך - וגם כדי לנסות ולמצות את הליך גיבוש המתווה והמשא ומתן מול הממשלה. עם זאת, במעונות הזהירו שאם לא יינתן להם מענה מצד הממשלה – הם לא ימשיכו לפעול לאחר החגים.
"הממשלה כופה עלינו לפתוח בשביתה בסירובה לנהל איתנו משא ומתן", נמסר מראשי הארגונים המפעילים את המעונות. "ממשלת ישראל מתנערת מאחריות על החינוך לגיל הרך ומזניחה אותו. במקום לחבק את הילדים אנו יוצאים להיאבק על עתיד חינוך הגיל הרך. מעונות היום המפוקחים סובלים ממחסור של מאות עובדות ועובדים עקב השכר הנמוך, התנאים המורכבים ופערי השכר המשמעותיים ביחס לסייעות גני הילדים בשלטון המקומי - זו הפקרות".
2 צפייה בגלריה
הפגנה של מעונות היום בצומת קפלן בת"א
הפגנה של מעונות היום בצומת קפלן בת"א
מטפלות מפגינות בתל אביב. מחסור בכוח אדם, שכר נמוך
(צילום: מוטי קמחי)
במעונות היום מועסקות יותר מ-16 אלף עובדות בתפקידי מנהלות, מחנכות-מטפלות, מבשלות ועוד. לטענת הארגונים המפעילים את המעונות, המחסור במטפלות לא מאפשר טיפול מיטבי בילדים. בנוסף, השכר הנמוך ביחס לתנאי העבודה הקשים מקשים מאוד על גיוסו ושימורו של כוח אדם איכותי במוסדות אלו, מה שמשפיע בסופו של דבר גם על איכות הטיפול בתינוקות ופעוטות שמגיעים אליהם אל המוסדות.
ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "אנו תמהים על פניית הארגונים. משרד האוצר החל בשיח עם הארגונים החתומים על המכתב לפני החג מיד לאחר פנייתם, ובעקבותיו נקבע שיועברו נתונים חסרים וכן נקבע דיון המשך לתחילת אוקטובר. זאת ועוד, חלק מדרישות הגורמים שחתומים על המכתב דורשות עבודת מטה מעמיקה, וכידוע להם, היא תתקיים לאחר העברת האחריות על התחום למשרד החינוך. נקיטה בצעד של השבתה תפגע בהורים העובדים ולא תקדם את התהליך. משרד האוצר ימשיך בשיח ענייני עם כלל הגורמים בתחום".
מאגף מעונות היום במשרד הכלכלה נמסר בתגובה: "אנו מכירים בדרישות הארגונים להעלאת התעריף, הארגונים פנו גם למשרד האוצר בנושא ומתנהל מולם שיח, טרם החגים נערכה פגישה עם שרת הכלכלה והתעשייה בה עלו הפערים ואנו מקווים כי ימצא פתרון בהקדם".