בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר היום (שלישי) שבע שנות מאסר על אחמד דאוד (23) וריזק ג'רבוע (37) ושש שנות מאסר על ראאד ג'רבוע (40) שהשליכו בקבוק תבערה לבית בשכונת עג'מי ביפו במהלך מבצע "שומר החומות" בשנת 2021, ופצעו באורח קשה ילד בן 12, מוחמד אל-עג'ו. בהתאם להסדר הטיעון שנחתם בין הצדדים, יפצו השלושה את משפחת הילדים ב-850 אלף שקלים.
1 צפייה בגלריה
הבית השרוף
הבית השרוף
סלון הבית שהוצת ביפו

השופטת מעיין בן ארי גזרה את דינם לאחר שהם הודו והורשעו במסגרת הסדר טיעון. דאוד וריזק ג'רבוע הורשעו בעבירות של חבלה בכוונה מחמירה והצתה, וראאד ג'רבוע הורשע בעבירות של סיוע לחבלה בכוונה מחמירה, סיוע להצתה והחזקת נשק.
מכתב האישום המתוקן שהגישה פרקליטות מחוז תל אביב עולה כי הנאשמים סיכמו ביניהם להצית בתי מגורים בשכונת עג'מי, בעיצומה של תקופה מתוחה בחברה הישראלית שבה התעורר גל של הפרות סדר והתפרעויות אלימות. בהמשך לכך, השלושה נפגשו בביתו של ג'רבוע והכינו בקבוקי תבערה. בשעות הלילה, השליכו אחמד וריזק בקבוקי תבערה לעבר שתי דירות מגורים סמוכות, תוך שהם גורמים לנזק ברכוש. בהמשך השליכו בקבוק תבערה לעבר דירה ברחוב אחר, בה שהו באותה עת בני משפחה. כתוצאה מזריקת הבקבוק התלקחה אש שפגעה בילד בן 12 ובאחותו בת ה-11.

בכתב האישום המקורי, הפרקליטות ייחסה לשלושה מניע לאומני - לאחר שנטען כי הם חיפשו לפגוע ביהודים, אך פגעו בערבים. עם זאת, בהסדר הטיעון הוחלט להסיר את מניע זה. באותו אישום לדאוד ולריזק ג'רבוע יוחסו ריבוי עבירות מעשה טרור של ניסיון לרצח וריבוי עבירות מעשה טרור של הצתה. לראאד ג'רבוע יוחס ריבוי עבירות סיוע למעשה טרור של ניסיון לרצח, ריבוי עבירות סיוע למעשה טרור של הצתה ושיבוש הליכי משפט.
"השלושה פעלו מתוך מניע לאומני וכדי לעורר פחד או בהלה בקרב הציבור היהודי ביפו", נטען בכתב האישום המקורי. "הם סיכמו ביניהם להביא למותם של יהודים באשר הם יהודים, בדרך של הצתת בתי מגורים של יהודים על יושביהם. המטרה הייתה להצית את הדירות ולשרוף את יושביהן באש עד מוות". אך השלושה גרמו כאמור לפגיעה בילדים ממוצא ערבי, ובהסדר הטיעון העבירה שונתה ונסיבות מעשה הטרור הוסרו.
עורכי הדין אסף שביט וטליה קלמרו מפרקליטות מחוז תל אביב (פלילי) מסרו לאחר גזר הדין כי "בית המשפט הביא לנגד עיניו משפחה תמימה שבליל בלהות מצאה את עצמה עם בקבוק תבערה שנזרק לביתה ונשרף בו ילד בן 12 - לעיני כולם". לדבריהם, "כל הורה יודע שזה הסיוט הכי גדול שיכול להתרחש. העובדה כי האירועים התרחשו בתקופה מתוחה וכללו תכנון מראש מדגישה את חומרתם ואת הפגיעה הרבה בערכים המוגנים של שמירה על חיי אדם וגופו".
עורך דין שרון קינן שייצג את ריזק ג'רבוע מסר בתגובה כי "ההגנה הצליחה להראות שהמניע היה לא לאומני. לאחר שנשמעו טענותינו תוך מתן משקל להסדר סולחה בין הצדדים ראה בית המשפט לנכון לגזור את העונשים הללו".