פרסום ראשון: שבעה חודשים מאז שהתכנסה בפעם האחרונה, צפויה ישיבת התכנון העליונה במינהל האזרחי להתכנס בשבוע הבא ולאשר בנייה בהתנחלויות. כך נודע ל-ynet. לפי ההערכות, התוכניות שיאושרו יכללו כ-2,200 יחידות דיור בשלל מקומות ברחבי יהודה ושומרון – ולא רק בגושי ההתיישבות, אלא גם במקומות הנחשבים למבודדים. מוקדם יותר דווח כי שר הביטחון בני גנץ אישר בניית כאלף יחידות דיור לפלסטינים בשטחי C.
2 צפייה בגלריה
סיוק בחירות של מפלגת ימינה באלקנה
סיוק בחירות של מפלגת ימינה באלקנה
בנייה בהתנחלויות. הפלסטינים קיבלו, וגם המתנחלים
(צילום: EPA)
זו תהיה הפעם הראשונה שמאושרת בנייה בהיקף שכזה למתנחלים בממשלת בנט-לפיד. ראשי מועצת יש"ע נאבקו שבועות ארוכים נגד מה שהם כינו "הקפאה" בבנייה בהתנחלויות, זאת לאחר תקופה ארוכה שבהן תוכניות בנייה ותשתיות נשארו על המדף ולא קודמו.
ראשי מועצות בהתנחלויות הביעו את מורת רוחם נוכח אי אישור התוכניות. ראשי יש"ע אף שיגרו מכתב לראש הממשלה נפתלי בנט, שבו דרשו לקדם את התוכניות. בין היתר יאושרו כאלף יחידות דיור לשלב הסופי של מתן תוקף.
לפי התוכנית כעת, בבית אל יאושרו 58 יחידות דיור, בהר ברכה 286 יח"ד, בכפר עציון 292, בקרני שומרון 83, בגבעת זאב 42, באלון שבות 105, בברקן 28 ובמעלה מכמש 14 יח"ד. בנוסף להפקדה יאושרו כ-1,315 יחידות דיור, בין היתר בהתנחלויות קרני שומרון (27 יח"ד), קדומים (377) וברבבה (399).
2 צפייה בגלריה
בנייה ב התנחלות אפרת ליד בית לחם
בנייה ב התנחלות אפרת ליד בית לחם
בנייה בהתנחלות אפרת שליד בית לחם. ארכיון
(צילום: AFP)
בקרב הנהגת המתנחלים ישנה מורת רוח גם עתה, למרות אישורי הבנייה הצפויים, והם דורשים אישורים ליחידות דיור נוספות. לפי מועצת יש"ע כמה וכמה תוכניות שקיוו שיאושרו הוסרו מסדר היום של ועדת התכנון העליונה, ובהן: 380 יחידות דיור בקדומים, 220 יחידות בטלמון, 190 באלון מורה ו-620 בעלי.
ביש"ע הודיעו כי בכוונת לקיים מחר "ישיבת חירום" במחאה מול משרד ראש הממשלה בירושלים. "אנו מתנגדים למהלך חסר התקדים לפיו מורידים מסדר היום תוכניות בנייה ביהודה, שומרון ובקעת הירדן, למרות שהן מוכנות לאישור. לא ייתכן שתוכניות שמחכות על שולחן המועצה במשך 8 חודשי הקפאה, לא יקודמו. זוהי עצירת פיתוח של ההתיישבות לשנים רבות קדימה ואנחנו לא נוכל להמשיך לשבת ולהמתין".
עוד נמסר מיש"ע: "כל ממשלה שלא מבינה את חשיבותה של ההתיישבות ולא בונה בה באופן רציף, ושכורכת בנייה ליהודים יחד עם בנייה לפלסטינים – אין לה זכות קיום. אנו דורשים להחזיר מיד את כל התוכניות שאושרו, לדיון וקידום. בימים הקרובים נצא למאבק שמטרתו קידום מסיבי של תוכניות בנייה ביהודה, שומרון ובקעת הירדן, כולל חזרה לעיקרון שבו כל תכנית מוכנה נכנסת לאישור וקידום תכנוני".