4 צפייה בגלריה
 ח'ליל עבד אלחאלק מחמד דויכאת
 ח'ליל עבד אלחאלק מחמד דויכאת
חליל דויכאת בבית המשפט והרב שי אוחיון
(צילום: יריב כץ)
חליל דויכאת (46), שנאשם ברצח של הרב שי אוחיון בפתח תקווה, הודה בצהריים (שלישי) בבית המשפט המחוזי בלוד במיוחס לו במסגרת הסדר טיעון - והורשע בעבירה של רצח בנסיבות מחמירות של מעשה טרור. במסגרת ההסדר יוגש כתב אישום מתוקן והוסכם על מאסר עולם חובה, והפרקליטות תבקש גם פיצוי מרבי. מנגד, האישום של החזקת סכין נמחק.
הפיגוע סמוך לצומת סגולה אירע ב-26 באוגוסט 2020 בשעות הצהריים. אוחיון, תושב פתח תקווה בן 39, נשוי ואב לארבעה ילדים, נדקר למוות על-ידי דויכאת, בן 46 מהכפר רוג'ייב שבאזור שכם. מחקירת שב"כ עלה כי דויכאת דקר למוות את הרב אוחיון ממניע לאומני.


4 צפייה בגלריה
זירת אירוע הדקירה בפתח תקווה
זירת אירוע הדקירה בפתח תקווה
זירת פיגוע הדקירה בפתח תקווה
(צילום: AP)
אלמנתו של הרב אוחיון מסרה בתגובה להרשעת המחבל כי "זה התבקש שהמחבל יודה בפשע הנתעב והמרושע שביצע. אנחנו לא מתכוונים לוותר על דבר מהעונש המירבי שהחוק מאפשר ואף יותר מזה. העונש הראוי הוא שהמחבל יירקב בכלא עד יומו האחרון ללא שום תנאים ושמשפחתו תגורש מהארץ. מי שמעז לפגוע בתושבים חפים מפשע לא ראוי שהוא או מי מבני משפחתו שערבים לו יהיו זכאים להתגורר בארץ הזו. בעלי היה אדם ישר ואוהב אדם באשר הוא, בעל, אבא, בן ואח כל כך מסור, אוהב, אהוב ומאוד מאוד חסר".
עו"ד חיים בלייכר מארגון "חוננו", המייצג את בני משפחתו של אוחיון, מסר בתגובה: "המחבל הורשע ברצח של הרב שי אוחיון השם ייקום דמו בשל היותו יהודי. הגיע הזמן שנביט במציאות, כיצד הגענו למצב שיהודים נרצחים ברחובות הערים? מדינת ישראל כמדינה חפצת חיים חייבת להילחם בטרור ובתומכיו בכל דרך".
מכתב האישום השגיש עו"ד רועי רייס מפרקליטות מחוז מרכז עלה כי דויכאת שקל וגיבש החלטה להמית באמצעות סכין אזרח או חייל ישראלי ויהודי, "למען פלסטין, העם הפלסטיני, מסגד אל-אקצה ואללה". בכתב האישום צוין כי הנאשם נטל סכין ממטבח אתר הבנייה שבו עבד, הכניס אותה לכיס מכנסיו ויצא מהאתר. אחר כך חיפש קורבן והזדמנות מתאימים לביצוע הפיגוע במשך כשעה.
4 צפייה בגלריה
בתיה לבל ועורך דינה חיים בלייכר
בתיה לבל ועורך דינה חיים בלייכר
עו"ד חיים בלייכר. "איך הגענו למצב שיהודים נרצחים ברחובות הערים?"
(צילום: אבי חי)
4 צפייה בגלריה
עו"ד רועי רייס
עו"ד רועי רייס
עו"ד רועי רייס מהפרקליטות
(צילום: יריב כץ)
בשעה 13:15, כך לפי כתב האישום, הבחין דויכאת ברב שי אוחיון ז"ל שצעד מולו. הוא שלף את הסכין מכיס מכנסיו, דקר את הרב אוחיון שלוש דקירות עמוקות ופצע אותו פצעים אנושים. עובר אורח שהבחין במתרחש זרק לעבר הנאשם חפץ, וזה הניח למנוח. הנאשם החזיר את הסכין המגואלת בדם לכיס מכנסיו והחל להתרחק, תוך שהוא שוקל לדקור באופן דומה ישראלים יהודים נוספים. לאחר מכן השתלטו שוטרים על הנאשם ועצרו אותו.
מחקירת המחבל עלה כי כמה ימים לפני הפיגוע הוא שהה בשטח ישראל, זאת בניגוד להיתר העבודה שקיבל, שלפיו הוא רשאי לעבוד בישראל אך צריך לחזור לאזור מגוריו בסוף כל יום עבודה. עוד עלה כי לקראת הפיגוע הוא הצטייד בסכין, שאיתה הגיע אל הצומת ובאמצעותה דקר למוות את הרב אוחיון. במהלך החקירה הוא שחזר את מעשיו.