אחרי חצות משוטטים ברחובות פריז פעילים שנאבקים בבזבוז האנרגיה. כשהם מבחינים בחנות שעובדיה השאירו את אורות הניאון דולקים הפעילים מטפסים על קירות וצינורות, מחפשים את המתג וסוגרים את האור. מדובר בצעד קטן, אבל סימבולי, שמלמד על הצעדים שמשקיעים בימים אלה באירופה כדי לחסוך באנרגיה. היבשת נחושה "להיגמל" מהתלות שלה בגז הטבעי והנפט של תעשיית האנרגיה הרוסית. מדינות ביבשת הודיעו על שורת צעדי חסכון כדי שמפעלים לא יצטרכו להיסגר ובתי המגורים יישארו מחוברים לחשמל ועם מיזוג אוויר דולק.
המהנדס קווין הא וחבריו החלו לפעול נגד בזבוז האנרגיה של העסקים בפריז עוד לפני שרוסיה פלשה לאוקראינה, והחלה לצמצם את אספקת הגז לאירופה – בתגובה לסנקציות שהטיל עליה המערב. קווין ושאר הפעילים טוענים כבר תקופה ארוכה שכל אזרחי צרפת יכולים לתרום למאבק בבזבוז האנרגיה. המסר שמעבירים בימים אלה שרים בממשלות ביבשת, ראשי ערים ועובדי ציבור אחרים זהה כמעט לחלוטין למסר של הפעילים הצרפתים. בשיטוט לאורך השאנז אליזה בפריז קרא קווין בן ה-30 לכל האזרחים "לעשות את הדברים הנכונים" שיפחיתו את צריכת האנרגיה של כלל האוכלוסייה.
13 צפייה בגלריה
פעילים למען חסכון ב אנרגיה מכבים אורות של חנויות ב פריז צרפת
פעילים למען חסכון ב אנרגיה מכבים אורות של חנויות ב פריז צרפת
מכבים את האורות של העסקים ברחובות פריז
(צילום: AP)
רוסיה כבר ניתקה את אספקת הגז לכמה מדינות באירופה, ומדינות אחרות חוות צמצום דרמטי. הרשויות באירופה חוששות שאם אספקת הגז הרוסית ליבשת תנותק לחלוטין, החורף הקרוב יהיה קר יותר, חשוך יותר ויצרני פחות. גורמים רשמיים ביבשת אומרים שהכרחי לחסוך בגז כעת, כדי שבהמשך יהיה ניתן לחמם את הבתים ולהמשיך את פעילות המפעלים ותחנות הכוח.
"אירופה צריכה להיות מוכנה", אמרה נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין. "כדי לעבור את החורף, בהנחה שיש ניתוק מלא של הגז הרוסי, אנחנו צריכים לחסוך בגז כדי למלא בהקדם את מאגרי הגז שלנו. כדי לעשות את זה אנחנו חייבים להפחית את צריכת הגז. אני יודעת שזו משימה גדולה לכל האיחוד האירופי, אבל זה הכרחי כדי שנשמור על עצמנו".
אנייס פאנייה-רונשר, השרה לשינוי אקולוגי בממשלת צרפת, מזהירה שלמרות המאמצים של אירופה לייצא גז ונפט ממדינות אחרות – כל קושי שיצוץ בחורף הקרוב יהיה רק קדימון למה שעתיד לקרות אם רוסיה תנתק לחלוטין את אספקת הגז ב-2023. "אם משלוחי הגז ייפסקו עד סוף השנה, זה אומר שתהיה לנו שנה שלמה בלי גז רוסי, ולכן החורף הבא יהיה קשה אף יותר", אמרה לסנאט הצרפתי.
כדי להתמודד עם משבר הגז מדינות באירופה קוראות לתושבים לקצר את זמן המקלחת, לכבות את האור, להחליש את המזגן ולעשות כל מה שניתן כדי לחסוך באנרגיה.
13 צפייה בגלריה
גל חום ב אירופה צרפת 40 מעלות ב פריז
גל חום ב אירופה צרפת 40 מעלות ב פריז
בסוף יולי: 40 מעלות בפריז. החום מכה באירופה, שצריכה לחסוך באנרגיה לקראת החורף
(צילום: EPA )
גרמניה, הכלכלה הגדולה באירופה והמדינה המאוכלסת ביבשת, מקבלת כשליש מהגז שלה מרוסיה. משבר הגז הרוסי עלול לפגוע בה באופן קשה במיוחד, והחיסכון באנרגיה בעיצומו: האורות ברחובות כבים, הטמפרטורה בבריכות הציבוריות יורדת והרשויות שואפות להתאים את הטמפרטורה במזגנים למבצע החיסכון: בבניין הרייכסטאג בברלין, שבו נמצא הפרלמנט הגרמני, יורידו בחורף הקרוב את הטמפרטורות במשרדים של המחוקקים בשתי מעלות – ל-20 מעלות צלזיוס.
כדי לחסוך באנרגיה הרשויות כבר לא מאירות את כיפת הזכוכית המפורסמת של הרייכסטאג. גם בניין עיריית ברלין, המוזיאון היהודי, שני בתי אופרה והפסל "עמוד הניצחון" כבר לא יוארו בשעות הלילה, יחד עם עוד כ-200 אתרים אחרים בבירה הגרמנית.
13 צפייה בגלריה
הרייכסטאג בברלין
הרייכסטאג בברלין
כיפת הרייכסטאג בברלין כבר לא תהיה מוארת בלילה
(צילום: shutterstock)
13 צפייה בגלריה
הרייכסטאג בברלין
הרייכסטאג בברלין
(צילום: shutterstock)
בבריכות העירוניות במינכן סוגרים את הסאונות, וירידו את טמפרטורת המים בבריכות. בעיר האנובר בצפון גרמניה לא יהיו מים חמים במקלחות של הבריכות הציבוריות – כחלק מתוכנית של העירייה לצמצם את צריכת האנרגיה ב-15%. רוברט האבק, סגן הקנצלר של גרמניה ושר הכלכלה, אמר שכמות האנרגיה שיחסכו הגרמנים "תעזור לנו לעבור את החורף ולהתכונן לחורף הבא". הוא אמר שהוא בעצמו קיצר את זמן המקלחת שלו. "זה יהיה תובעני, אבל אנחנו נצליח לנהל את זה".
בהולנד השיקה הממשלה את קמפיין "להוריד את המתג". היא קוראת לתושבים לצמצם את זמן המקלחת שלהם לחמש דקות בלבד, להשתמש בשמשיות ובמאווררים במקום במזגנים ולהשאיר את הכביסה להתייבש בשמש - במקום להפעיל מייבש.
בתוך כך, היום הודיעה ממשלת הולנד על מחסור לאומי במים כתוצאה מחודשים צחיחים ולוהטים. "למחסור במים כבר יש השפעה שלילית, במיוחד על הספנות והחקלאות", אמר מארק הרברש – שר התשתיות והמים. הוא קרא להולנדים "לחשוב בזהירות אם הם צריכים לשטוף את המכונית או למלא את הבריכה המתנפחת שלהם עד הסוף. הולנד היא מדינה של מים – אבל המים שלנו יקרים לנו".
13 צפייה בגלריה
גל חום הולנד אמסטרדם עובדי עירייה מתיזים מים על גשרים כדי שהמתכת לא תימס וייתקע
גל חום הולנד אמסטרדם עובדי עירייה מתיזים מים על גשרים כדי שהמתכת לא תימס וייתקע
הקיץ באמסטרדם. הולנד מתייבשת
(צילום: AFP )
13 צפייה בגלריה
גל חום הולנד אמסטרדם מזרקה
גל חום הולנד אמסטרדם מזרקה
(צילום: EPA )
באיטליה ממליצה הממשלה להגביל את טמפרטורות החימום והקירור בבניינים ציבוריים. בספרד, שבקיץ האחרון סובלת מגלי חום קיצוניים, אושר חוק שמטיל הגבלות על הטמפרטורה של המזגנים במשרדים, בחנויות ובאולמות האירועים: בחודשי הקיץ תאסור ספרד להוריד את הטמפרטורות במזגן מתחת ל-27 מעלות באותם מקומות ציבוריים, ובחורף הרף המקסימלי של החימום הוא 19 מעלות. הדלתות יישארו סגורות כדי לא לבזבז חשמל, והאורות בחלונות הראווה יכובו אחרי 22:00.
ראש הממשלה פדרו סאנצ'ס ביקש מעובדי המשרדים להפסיק להגיע לעבודה עם עניבות, בתקווה שכך יפחת הרצון להדליק את המזגן. כדי לשמש דוגמה הוא הגיע לאחרונה למסיבת עיתונאים ללא עניבה.
13 צפייה בגלריה
מזגנים במדריד
מזגנים במדריד
מזגנים במדריד. הטמפרטורה במשרדים תוגבל ל-27 מעלות
(צילום: רויטרס)
13 צפייה בגלריה
מדריד
מדריד
(צילום: רויטרס)
בצרפת שואפת הממשלה לצמצם את צריכת האנרגיה ב-10% עד 2024. גם העיריות מנהלות מלחמה בבזבוז, והודיעו שקנסות יוטלו על עסקים ממוזגים שמשאירים את הדלתות פתוחות - מה שגורם לעובדים להגביר את עוצמת המזגן ולהעלות את צריכת האנרגיה.
בעיירה אורליין בדרום מערב צרפת, למרגלות הפירנאים, הרחובות חשוכים מדי לילה החל מ-11 ביולי. העירייה מכבה את 1,770 פנסי הרחוב מ-23:00 עד 06:00, והודיעה שהכסף שהיא תחסוך יושקע בבניית כבישים ובתחזוקה של העיירה שבה 8,000 תושבים.
"אין שום סיבה להשאיר את האורות בלילה", הצהיר ראש העיירה, יאניק בובי. הצעד הבא שלו יהיה לשכנע את תושבי העיירה לחסוך בחימום בכיתות כשבתי הספר ייפתחו. "אנחנו הולכים לבקש מההורים לשים סוודרים על הילדים שלהם, כל מה שלא עולה כסף. לצערנו אין לנו ברירה".