4 צפייה בגלריה
פגישתם של בנימין נתניהו וג'ייק סאליבן בירושלים
פגישתם של בנימין נתניהו וג'ייק סאליבן בירושלים
"מחזק את הברית בינינו". נתניהו וסאליבן בפגישה
(צילום: קובי גדעון /לע"מ )
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום (חמישי) עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן, המבקר בישראל, בלשכת ראש הממשלה בירושלים. תחילה התקיימה פגישה מורחבת ובהמשך פגישה בארבע עיניים.
נתניהו וסאליבן דנו בפגישה בהתמודדות משותפת לעצירת תוכנית הגרעין האיראנית ופעילותה של איראן באזור. נתניהו הודה על התחייבות הנשיא האמריקני ג'ו ביידן כי לאיראן לא יהיה נשק גרעיני.
מלשכת ראש הממשלה נמסר כי השניים בירכו על חשיבות היחסים האסטרטגיים בין ישראל לארה"ב ועל הצורך בהעמקתם. כמו כן, נמסר שהם דנו בצעדים הבאים להעמקת הסכמי אברהם והרחבת מעגל השלום, "בדגש על פריצת דרך מול סעודיה". נתניהו התחייב לקדם קשרים רשמיים עם ריאד לאחר החתימה על הסכמי הנורמליזציה עם איחוד האמירויות ובחריין ב-2020, אך סעודיה קשרה כל מהלך כזה לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני.
4 צפייה בגלריה
פגישתם של בנימין נתניהו וג'ייק סאליבן בירושלים
פגישתם של בנימין נתניהו וג'ייק סאליבן בירושלים
דנו באיראן, הסכמי אברהם והפלסטינים. נתניהו וסאליבן בפגישה
(צילום: קובי גדעון /לע"מ )
4 צפייה בגלריה
פגישתם של בנימין נתניהו וג'ייק סאליבן בירושלים
פגישתם של בנימין נתניהו וג'ייק סאליבן בירושלים
נתניהו וסאליבן בפגישה המורחבת
(צילום: קובי גדעון /לע"מ )
נתניהו ציין בפגישה כי המהלכים האחרונים של הפלסטינים בזירה הבינלאומית הם "מתקפה על ישראל ומחייבים אותנו בתגובה". בהמשך היום צפוי סאליבן להיפגש גם עם בכירים פלסטינים.
"אני מכיר את הנשיא ביידן זה 40 שנים בתור ידיד גדול של ישראל, אני יודע כמה הוא בוטח בך בעניינים של ביטחון לאומי", אמר נתניהו בפתח הפגישה. "עליך לדעת שאנחנו רואים בכם שותפים נאמנים בעניינים של ביטחון משותף, וכמובן קידום השלום".
נתניהו הוסיף כי "היום אתה מגיע בזמן מיוחד של אתגרים רציניים לביטחון שלנו והזדמנויות נרחבות לשלום. אני משוכנע שדרך עבודה משותפת נוכל לעמוד באתגרים ולהגשים את ההזדמנויות. זה מחזק את הברית בינינו, שהיא יוצאת מן הכלל, ויכול גם לשנות את האזור וההיסטוריה. אני מצפה לדיון שלנו. העליתי לא מעט נושאים לדיון אחד, אך אינני סבור שמדובר בהגזמה. ככל שנעבוד יחד, נוכל להגשים את הפוטנציאל הגדול עבור העמים שלנו, האזור והעולם כולו".
בפגישה המורחבת השתתפו גם השר לעניינים אסטרטגים רון דרמר, ראש הסגל צחי ברוורמן, היועץ לביטחון לאומי וראש המל"ל צחי הנגבי, יועץ הנשיא ביידן לענייני המזרח התיכון ברט מקגורק, שגריר ישראל בארה"ב מייק הרצוג ושגריר ארה"ב בישראל תומאס ניידס.
4 צפייה בגלריה
פגישתם של אלי כהן וג'ייק סאליבן בירושלים
פגישתם של אלי כהן וג'ייק סאליבן בירושלים
כהן וסאליבן
(צילום: שלומי אמסלם /משרד החוץ)
מוקדם יותר היום קיימו הנגבי וסאליבן פגישת עבודה ראשונה, שבה הסכימו על המשך הדיאלוג הבין סוכנותי בנושא שיתוף פעולה אסטרטגי, בראשות היועצים לביטחון לאומי, במטרה לשמר את השיח המקצועי בנושא האיראני. כמו כן, הם דנו בהמשך שיתוף פעולה טכנולוגי אסטרטגי בין המדינות. בהמשך, נפגש סאליבן גם עם ראש המוסד דוד ברנע. השניים דנו באתגרים האסטרטגיים של המדינות ובחשיבות הרבה בהמשך שיתוף הפעולה בין גופי הביטחון בהתמודדות עימם.
לאחר מכן, התקיים מפגש וירטואלי של סאליבן והנגבי עם עמיתיהם היועצים לביטחון לאומי של איחוד האמירויות, שייח טחנון בן זאיד אל-נהיאן, ושל בחריין, שייח נאסר בן חמד אל-חליפה. הארבעה הצהירו על מחויבותם להעמקת הסכמי אברהם ודנו בצעדים מעשיים לקידום האינטרסים המשותפים באזור.
סאליבן נפגש גם עם שר החוץ אלי כהן, שאמר כי שיתוף הפעולה בין ישראל לארה"ב הוא הכרחי על מנת לעצור את תוכנית הגרעין האיראני וכי משרד החוץ ימשיך לפעול על מנת להסיר את איום הגרעין האיראני מעל ישראל, המזרח התיכון והעולם כולו. כהן הוסיף כי "הדרך להביא לשינוי התנהגות איראן היא באמצעות הפעלת לחץ מסיבי, מיידי וכוללני בכל תחום שבו לאיראן יש אינטרס".
שר החוץ הודה ליועץ לביטחון לאומי על התמיכה הפעילה של הממשל האמריקני בהסכמי אברהם וציין בפניו את התפקיד החיוני של ארה"ב בהרחבת שותפויות נוספות במסגרת הסכמי השלום וקידום הנורמליזציה במזרח התיכון. כהן גם ציין בפני סאליבן כי זו העת לרתום את האירופאים למאמצים להגברת הלחץ והסנקציות על איראן.
לפני הגעתו של סאליבן לישראל, שגריר ארה"ב ניידס הביע אתמול תקווה שיצליח לקדם את פתרון שתי המדינות עם הממשלה הנוכחית. בריאיון ל-ynet radio הוא אמר: "יש לי ביטחון גדול בראש הממשלה, שאמר פעמים רבות שהוא עם הידיים על ההגה. אנחנו נעבוד איתו, ואני מקווה שנצליח".
השגריר האמריקני הבהיר בריאיון כי למרות הממשלה הימנית, המדיניות של ארה"ב היא עדיין תמיכה מלאה בפתרון שתי המדינות. "החזון שלנו מאוד פשוט - אנחנו רוצים לשמור בחיים את פתרון שתי המדינות", הוא אמר. "לשמור על האזרחים הפלסטינים מבלי להתפשר על ביטחונה של ישראל. תמיד האמנו שפתרון שתי המדינות טוב לביטחון ישראל, ולא נעשה שום דבר שיפגע בביטחון הזה".