3 צפייה בגלריה
"זה לא תלוי במפקדים". משה גבילי (מימין) וחוסיין ביסאן
"זה לא תלוי במפקדים". משה גבילי (מימין) וחוסיין ביסאן
"זה לא תלוי במפקדים". משה גבילי (מימין) וחוסיין ביסאן
(צילום: אלעד גרשגורן)
משבר השכר במשטרה - הפנים מאחורי המספרים: אחרי חשיפת הזינוק במספר השוטרים המתפטרים בשל השכר הנמוך לצד העבודה השוחקת, מנתונים שהגיעו לידי ynet ו"ידיעות אחרונות" עולה כי מתחילת השנה התפטרו יותר מ-400 שוטרים, 101 מהם בחודש מאי האחרון - אחרי חתימת הסכם השכר עם האוצר. מדובר במספר שיא, והמצב צפוי להחריף: מספר השוטרים שיתפטרו עד סוף השנה צפוי להסתכם בכ-1,000. כעת מספרים השוטרים על העבודה השוחקת, השעות הבלתי אפשריות על חשבון הזמן עם המשפחה - ועל השכר העלוב.
"השתחררתי עם כאב לב ועזבתי ארגון שאני מאוד אוהב, רק בגלל חוסר התגמול לעומת ההשקעה שלי". כך אומר רס"ר חוסיין ביסאן (36), נשוי ואב לשניים, שפרש לפני חודשיים משירות במשטרה בגלל תנאי השכר הירודים.
3 צפייה בגלריה
כוחות משטרה שעות לפני לווית העיתונאית
כוחות משטרה שעות לפני לווית העיתונאית
"אי אפרש להקים בית, להינשא ולהתחייב על משכנתה עם 6,500 שקלים בחודש". ארכיון
(צילום: AFP)
"זו העבודה הכי מעניינת בעולם אבל הכי פחות מתגמלת בעולם", מספר ביסאן, ששירת כבלש במחוז ירושלים ובצפון והיה ממקימי היל"פ (היחידה למלחמה בפשיעה) במרחב גליל של המחוז הצפוני. "אם נחלק את השכר שלי לפי שעות העבודה נגיע לפחות משכר של ילדים בחופש הגדול. אין קשר בין שעות העבודה, המאמץ והסיכון, לבין המשכורת. זה מה ששבר אותי בסוף. יש לי משפחה לפרנס ויש לי אחריות כלכליות כלפי שני הילדים שלי. ממה שאני שומע מחברים, צפוי גל פרישה גדול מהמשטרה על רקע תנאי השכר וזה מאוד עצוב".
גם רס"ל משה גבילי (40), נשוי ואב לשניים ששירת כבלש במרחב שפלה, פרש לפני כחודשיים בגלל תנאי השכר. "מגיל צעיר חלמתי להיות שוטר, ולפני כשלוש שנים הגשמתי את החלום", הוא מספר. "הייתי בין המבוגרים ביותר בקורס השוטרים, שאלו אותי מה פתאום אני רוצה להיות שוטר בגיל כמעט ארבעים ועניתי שזו שליחות, הרבה מעבר לעבודה. המשכורת הראשונה שלי הייתה 6,000 וקצת שקל. קיבלתי שוק, אבל הרצון להמשיך ולתרום ניצח. בסוף החלטתי לפרוש כי אני לא יכול להמשיך לעבוד ולקיים משפחה עם שכר של בייבי סיטר. היום אני עובד ברשת מלונות בינלאומית גדולה ומרוויח יותר מכפול מאשר במשטרה".

גבילי סיפר על העבודה הקשה בתור שוטר וההקרבה: "אחרי שסיימתי את הקורס, נכנסתי למסלול עבודה מאוד מפרך, הן בשעות הלא נוחות, לילות, שבתות וחגים, נאלצתי להשאיר את משפחתי לבד בליל הסדר וביום העצמאות וכמעט בכל חגי ישראל, המצב הכלכלי בבית התחיל ללחוץ, מהעבודה הקודמת שלי ירדתי בין 60%-70%, זו קריסה כלכלית.
"כשנפלה ההחלטה אצלי לפרוש פניתי למפקד התחנה ולמרות ניסיונותיו להשאיר אותי בתפקיד, המשכתי עד למ"מ סגן מפקד מרחב השפלה, הצגתי את השכר הנמוך שלי ולא הייתה להם תשובה. זה לא תלוי במפקדים, זכיתי במפקדים הטובים ביותר של המשטרה ולצערי ידיהם כבולות בנושאי שכר, ואני לא יכולתי להמשיך ולעבוד ולקיים משפחה, התמודדתי עם הרבה ויתורים כלכליים ופשוט המשכורת ריסקה אותי".
3 צפייה בגלריה
תלושי שכר של שלושה שוטרי סיור מתחילים
תלושי שכר של שלושה שוטרי סיור מתחילים
"גם דירה בעפולה היא חלום רחוק". תלוש שכר של שוטר מתחיל
גם גבילי מספר כי הוא ממש לא יוצא דופן בהחלטתו לפרוש. "יש לי חברים צעירים במשטרה וכולם משתפים אותי בתכנית שלהם לפרוש בגלל תנאי השכר, הם לא יכולים להקים בית, להינשא ולהתחייב על משכנתה עם משכורת של 6,500 שקלים בחודש. היום אני עובד ברשת מלונות בינלאומית גדולה והשכר שלי הוא יותר מכפול ממה שהיה לי במשטרה. אין לי הקפצות, ויש לי חגים עם המשפחה העובדים שכפופים לי היום משתכרים הרבה יותר ממה ששוטר מקבל וזה צורב לי את הנשמה. היום, רק הטובים ביותר מתגייסים למשטרה ולצערי השכר שובר אותם ושולח אותם לסקטור הפרטי".
מור משולם (30) מעפולה נשואה לרס"מ אוהד, (32), סייר במשטרת עפולה, והם הורים לשניים. "דירה בבעלותנו בעפולה היא חלום רחוק וכל יום אנחנו רואים איך הוא מתרחק מאיתנו יותר", היא אומרת. "אפילו דירה בפריפריה של עפולה אנחנו לא מסוגלים לקנות. בעלי כבר חושב על התפטרות מהמשטרה למרות שהוא מאוד אוהב את העבודה. אבל עם שליחות לא קונים דירה ולא הולכים למכולת. אין אף מקצוע במדינה שהוא יותר שוחק ותובעני מעבודה של שוטר. הוא כמעט ונהרג פעמיים במהלך פעילות מבצעית".
גם בעלה של שובל דיטלוביץ (33), רס"ר סרגיי, משרת כסייר במשטרת עפולה מזה חמש שנים. "היום לא היינו יכולים לרכוש דירה", אומרת שובל, "בעלי מרוויח כעשרת אלפים שקל אחרי שהוא נותן משמרות, שבתות, לילות וחגים ללא הכרה. סרגיי מאוד אוהב את המשטרה ואת המקצוע, אבל אנחנו מדברים לא מעט על האפשרות שהוא יעזוב. בשוק הפרטי יחטפו אותו. הציבור לא מבין כמה הרבה השוטרים נותנים וכמה מעט הם מקבלים".