ועדת הנובל מתייצבת לצד הנשים האיראניות: בשיא של שבוע הנובל, הוכרזה היום (שישי) נרגס מוחמדי - אסירה איראנית הפעילה למען זכויות נשים ונגד עונש המוות ברפובליקה האיסלאמית - כזוכה בפרס נובל לשלום. "זהו רגע היסטורי עבור המאבק למען חופש באיראן", מסרה משפחתה של מוחמדי.

מוחמדי, שנשלחה ב-2016 ל-16 שנות מאסר, הפכה השנה - בצל מחאת החיג'אב - לאסירה פוליטית בולטת במיוחד שלא מהססת להשמיע את קולה. היא התבטאה בעד ההפגנות, ומחתה על התנאים בבית הסוהר. "היא לא נשארת בשקט, וזה לא מקובל על הממשלה האיראנית", אמר לאחרונה בן זוגה, שמתגורר בפריז. היום, אחרי שהוכרזה כזוכה, הוא אמר כי "הפרס הזה יחזק את המאבק שלה למען זכויות אדם. הפרס הזה מיועד לעם האיראני, פעילי זכויות אדם".
יו"ר ועדת נובל בריט רייס-אנדרסן כינתה את מוחמדי "לוחמת חופש". בפתח דבריה במעמד ההכרזה היא אמרה בפרסית את המילים "אישה, חיים, חופש" - אחת מסיסמאות המחאה נגד המשטר באיראן. "ועדת הנובל הנורבגית החליטה להעניק את פרס נובל לשלום לשנת 2023 לנרגס מוחמדי על מאבקה בדיכוי הנשים באיראן ומאבקה לקידום זכויות אדם וחירות לכולם", אמרה רייס-אנדרסן. היא אמרה שמוחמדי נכלאה 13 פעמים והורשעה חמש פעמים. בסך הכול נגזרו עליה 31 שנות מאסר.
מוחמדי היא האישה ה-19 שזוכה בפרס נובל לשלום והאישה האיראנית השנייה, לאחר שפעילת זכויות האדם שירין עבאדי זכתה בפרס ב-2003. לפני שנכלאה, מוחמדי הייתה סגנית נשיא מרכז מגיני זכויות האדם באיראן. היא הייתה מקורבת לעבאדי, שהקימה את המרכז. בשנת 2018 זכתה מוחמדי בפרס סחרוב לחופש המחשבה.
ממשרד הנציב העליון של האו"ם לזכויות האדם נמסר כי הענקת הפרס למוחמדי מדגישה את האומץ והנחישות של נשים איראניות. "ראינו את האומץ והנחישות שלהן מול פעולות תגמול, הפחדות, אלימות ומעצרים", נמסר. "הן הוטרדו בגלל מה שהן לובשות או לא לובשות. יש יותר ויותר צעדים משפטיים, חברתיים וכלכליים מחמירים נגדן. זה באמת דבר שמדגיש את האומץ והנחישות של נשות איראן וכיצד הן מהוות השראה לעולם".
1 צפייה בגלריה
הזוכה בפרס נובל לשלום - אסירה איראנית
הזוכה בפרס נובל לשלום - אסירה איראנית
הזוכה בנובל לשלום, נרגס מוחמדי
(צילום: NARGES MOHAMMADI FOUNDATION / AFP)
הזוכים בפרס נובל יוזמנו כולם לקבל את הפרס בטקס שייערך ב-10 בדצמבר, התאריך שבו מת אלפרד נובל. בעוד רוב הפרסים יחולקו בטקס בשטוקהולם, פרס נובל לשלום יוענק כרגיל בטקס באוסלו, כפי שביקש הממציא.
כל זכייה בפרס נובל נושאת בצדה מענק של מיליון דולר, ואם הפרס ניתן לכמה זוכים – הם מתחלקים בשלל. הכסף משולם מהעיזבון שהותיר נובל, וכדי לשמור על ערך מיליון הדולרים של הפרס נאלצה השנה הוועדה להגדיל את שוויו בקרונות שבדיות מ-10 מיליון קרונות ל-11 מיליון בעקבות הצניחה בערך המטבע השבדי.
בין המועמדים שהוזכרו בבורסת השמות לזכייה בנובל השנה נמצאו גם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי וגם יריבו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אלכסיי נבלני, ששרד ניסיון הרעלה. עם זאת, סיכוייו נחשבו נמוכים, משום שפעילי אופוזיציה רוסים זכו בפרס בשנה שעברה ובזו שלפניה.
במהלך השבוע הוכרזו הזוכים בפרסי הנובל בבריאות (החוקרים שמאחורי חיסוני הקורונה), בפיזיקה (על פיתוח "המצלמה" המהירה ביותר), בכימיה (למפתחי הנקודות הקוונטיות) ובספרות (לנורבגי יון פוסה). ביום שני יוכרזו הזוכים בפרס נובל בכלכלה.