שר הביטחון יואב גלנט נפגש הערב (חמישי) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, אחרי שזומן אליו פחות משעה להצהרה שתכנן למסור בעניין הקריאה לעצור את חקיקת שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. הפגישה ארכה 20 דקות. מי שצפוי לנאום הערב הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהודיע כי ימסור "הצהרה חשובה", כמה שעות לפני המראתו ללונדון שנדחתה לשעה 4:00 לפנות בוקר. עם הגעת גלנט הודיעה לשכת נתניהו כי הצהרת ראש הממשלה נדחתה מ-20:00 ל-20:40.

4 צפייה בגלריה
(צילום: אלכס קולומויסקי, EPA)
4 צפייה בגלריה
רכבו של יואב גלנט מגיע ללשכת ראש הממשלה
רכבו של יואב גלנט מגיע ללשכת ראש הממשלה
רכבו של גלנט בכניסה ללשכת רה"מ
(צילום: שלו שלום)
גלנט תכנן לקרוא בנאום לעצור את החקיקה, אחרי שהבוקר פרסם נחום ברנע ב"ידיעות אחרונות" שהוא כבר הציע לראש הממשלה נתניהו לעשות זאת. השניים ניהלו בשבועיים האחרונים שיחות שהוגדרו "קשות", אולם נתניהו השיב בשלילה ודרש להמשיך לקדם ולאשר את החוק. גלנט הציג לנתניהו נתונים מדאיגים של השפעת החקיקה על הנכונות של קצינים וחיילים להתנדב לשירות מילואים. גם ראש שב"כ רונן בר נפגש עם ראש הממשלה נתניהו, והציג בפניו תמונה קודרת. יחד עם זאת, לא נכנס מידע מודיעיני חדש וחריג שקשור לעמדת אנשי הביטחון בנוגע לחקיקה.
ראש הממשלה זימן את שר הביטחון ללשכתו כדי להבין מה הוא התכוון להגיד בהצהרה, וקודם לכן נפגש עם שר המשפטים יריב לוין. השר גלנט הציג לנתניהו את התמונה שמשתקפת בצבא נוכח החקיקה והסירוב לעצור. גלנט בעיקר השמיע לנתניהו את המצב שהוא שומע בצבא, ונתניהו בעיקר האזין. בעקבות המפגש הודיע הערב גלנט כי ביטל את ההצהרה המתוכננת שלו, ומלשכתו נמסר כי שר הביטחון הציג לנתניהו "את השפעת תהליכי החקיקה על צה"ל ומערכת הביטחון. לבקשת ראש הממשלה ולאור הצהרתו המתוכננת הערב, שר הביטחון דוחה בשלב זה את הצהרתו".
מאחורי הקלעים, לחצו על גלנט עשרות פעילי ליכוד שלא ידבר היום. מנגד, ראשי סניפים בליכוד קראו במכתב לראש הממשלה נתניהו להגיע למתווה מוסכם ולהידברות, והזהירו בין השאר מ"סימנים מדאיגים לפגיעה במערכת הכלכלית".
נתניהו קיבל בימים האחרונים מסרים חריפים מהצבא על התפרקות אפשרית, בגיבויו של השר גלנט שהעביר מסרים דומים. אתמול נפגש ראש הממשלה עם הרמטכ"ל הרצי הלוי שהזהיר מהתרחבות תופעת הסרבנות, ושלשום נפגש עם השרים דרמר וברקת. שר המשפטים לוין לא היה בפגישה, אלא הצטרף טלפונית לפרקים. מיד אחרי אותה שיחה, נשמע גלנט אומר יותר ויותר בשיחות עם חברי הליכוד שהוא דורש לעצור לחודש וחצי לדבר. מאחורי הקלעים פעל גלנט לאסוף סביבו ח"כים נוספים שיתמכו בקריאה, בזמן שהשר לוין פעל מול מפלגות הקואליציה וח"כים נוספים בליכוד במטרה "לנטרל" את שר הביטחון.
4 צפייה בגלריה
מכתב ראשי הסניפים לנתניהו
מכתב ראשי הסניפים לנתניהו
מכתב ראשי הסניפים לנתניהו

שרים וח"כים בליכוד תקפו את גלנט על הקריאות לעצור את החקיקה, ובכירים במפלגה אמרו כי "נתניהו מבין שאם יעצור את החקיקה יש סכנה גדולה לשלמות הקואליציה".
גם מפלגת עוצמה יהודית של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר תקפה את גלנט בהודעה מטעמה, ובה נאמר כי "גלנט הוציא את עצמו ממחנה הימין. מדובר בשר שנכנס בקולות של בוחרי הימין, אבל בפועל מנהל מדיניות אחרת. גלנט אחראי לחוסר התגובה בעזה, למדיניות הכלה כלפי הטרור, למעצרים מנהליים כלפי פעילי ימין, והיום מסתבר שהוא גם עומד לצד אלה שעוצרים את פעילות הממשלה ומונעים מהימין לממש את מדיניותו. הציבור בחר בממשלת ימין כדי לממש מדיניות ימין וחייבים להמשיך ברפורמה המשפטית".
4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
בן גביר. מפלגתו מאשימה: "גלנט הוציא עצמו ממחנה הימין"
(צילום: שלו שלום)
נתניהו כבר הזהיר בעניינו של השר גלנט השבוע. בשיחה עם ראשי הקואליציה, טרם פרסום המתווה ה"מרוכך" של הקואליציה לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, אמר נתניהו כי גלנט יתפטר אם לא תהיה פשרה במהפכה המשפטית. נתניהו ציין כי גלנט הבהיר לו שהמצב בצבא בעייתי מאוד בעקבות הרפורמה וקיים חשש ממשי מהתפשטות הסרבנות, לאחר שמאות אנשי מילואים מחיל האוויר הודיעו שלא יתייצבו לאימונים. הוא אמור היה לבחון איך תתקבל הפשרה החדשה בצבא, וככל הנראה לא היה שבע רצון - עם המשך ההפגנות.
ההפגנות נמשכו גם היום במסגרת "יום השיתוק הלאומי", כלשון מארגני המחאה. בין השאר נחסמו נתיבי איילון לכשעתיים וחצי על ידי המפגנים, וחסימות נוספות היו בכביש החוף ובכביש 4. המשטרה הפעילה אמצעים לפיזור הפגנות נגד המוחים בכמה מוקדים - והפעילה גם מכת"זית לצד פרשים שפעלו לפינוי המפגינים. בשעה 19:00 צפויה להתקיים צעדת מחאה שתצא מקניון איילון ברמת גן לעבר בני ברק. מארגני המחאה החליטו על המחאה בבני ברק מאחר ש"בשבועות האחרונים ניצבים חברי הכנסת החרדים בחזית ההפיכה המשטרית, לא פחות מרוטמן ומלוין. נראה שאחרי שנים של סטטוס קוו, ההנהגה החרדית הכריזה עלינו, הציבור הליברלי, מלחמה. על כן, נגיע בהמונינו לבני ברק, העיר שבה גרה מרבית ההנהגה החרדית כדי לומר לה - עד כאן", כלשונם.