1 צפייה בגלריה
מימין למעלה: ליאור רביב, דויד פתאל, איציק אברכהן, ליאורה עופר, לילך אשר טופילסקי, נטלי משען זכאי, חי גאליס, הראל ויזל, איתן בר זאב
מימין למעלה: ליאור רביב, דויד פתאל, איציק אברכהן, ליאורה עופר, לילך אשר טופילסקי, נטלי משען זכאי, חי גאליס, הראל ויזל, איתן בר זאב
מימין למעלה: ליאור רביב, דויד פתאל, איציק אברכהן, ליאורה עופר, לילך אשר טופילסקי, נטלי משען זכאי, חי גאליס, הראל ויזל, איתן בר זאב
(צילום: אביגיל עוזי, רוני בלחסן, עמית שעל, אריאל בשור, רפי דלויה, סיון פרג', יח"צ, אוראל כהן, שלמי מזרחי)
24 מבכירי המשק, בהם כל ראשי הבנקים הגדולים, ערכו פגישה חריגה עם נשיא המדינה יצחק הרצוג בבית הנשיא בירושלים, והביעו תמיכה במתווה שלו - עוד לפני שהוצג. "אי אפשר לעשות שינויים עם אקדח לרקה. תעצרו את הרכבת, תעצרו את הטירוף", הם קראו לקואליציה בפגישה שהוגדרה "דחופה", ונערכה לאחר שקודמו חוקים נוספים במהפכה המשפטית.
בפגישה היו בכירי המשק נחרצים בעמדתם שיש לעצור את תהליך החקיקה, והזהירו שאם המהפכה המשפטית תעבור כפי שהיא ייגרם נזק כבד לכלכלה הישראלית. הם אמרו כי כבר עתה אומרים להם כי עסקים יימנעו מלהגיע לישראל. "מישהו חייב ללחוץ על הברקס, לאירוע הזה יש השפעה קטלנית על מדינת ישראל", הזהירו.

ראשי המשק הגיעו לנשיא כדי לתת לו רוח גבית לפני הצגת מתווה הפשרה שלו, שככל הנראה לא יקרה מחר. ייתכן שהמתווה יוצג מחר, אבל הדבר עדיין לא נקבע. "המסרים שלך הם תקווה מאוד גדולה", אמרו להרצוג. הם אמרו לנשיא כי אף שאינם יודעים מה תכלול הצעתו, הם כבר תומכים בה. "כל מה שתניח יעזור למדינה לשמור על הדמוקרטיה שלה", חזרו ואמרו.
בשבוע שעבר אותם בכירים החברים ב"פורום העסקים" הזהירו במכתב מפני ההשלכות האפשריות של החקיקה. היום כאמור הם פגשו את הרצוג. ראשי הבנקים שהגיעו לפגישה הם דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים; אורי לוין, מנכ"ל דיסקונט; משה לארי, מנכ"ל בנק מזרחי טפחות; חנן פרידמן, מנכ"ל בנק לאומי; סמדר ברבר צדיק, מנכ"לית הבנק הבינלאומי.
בנוסף הגיעו לפגישה החריגה גם ליאורה עופר - יו"ר ובעלים מליסרון; לילך אשר טופילסקי - שותפה בכירה בקרן פימי; איתן בר זאב - יו"ר דירקטוריון ביג ויו"ר דירקטוריון אפריקה נכסים; הראל ויזל - מנכ"ל ובעלים קבוצת פוקס; יצחק אברכהן - יו"ר שופרסל; אייל חנקין - מנכ"ל קבוצת עזריאלי; דנה עזריאלי - יו"ר קבוצת עזריאלי; חיים גבריאלי - יו"ר תנובה; יאיר המבורגר - יו"ר הראל; ויקטור שמריך ועידו נויברגר - מייסדי ווליו בייס, שוק ההון; צחי נחמיאס - יו"ר דירקטוריון ובעלי מגה אור; נתן חץ - בעלים ומנכ״ל אלוני חץ נדל"ן ואנרגיה מתחדשת; שחר תורג'מן - יו"ר התאגדות רשתות המסחר ויו"ר בריל מותגי אופנה והנעלה; גיל אגמון - בעל השליטה בחברת דלק רכב; ישי דוידי - מייסד ומנכ"ל קרן פימי; עמרי פדן - יו"ר ובעלים של חברת אלוניאל בע"מ; נדב צפריר- מייסד ושותף מנהל TEAM8; אילן בירנפלד - יו"ר דלויט ישראל.
הפגישה נערכה לאחר שמליאת הכנסת אישרה הלילה בקריאה ראשונה וברוב של 61 תומכים מול 52 מתנגדים את חוק השפיטה, הכולל את פסקת ההתגברות ואת הגבלת בג"ץ מלפסול חוקים רגילים. אמש אישרה מליאת הכנסת בקריאה ראשונה – לאחר דיון של ארבע שעות – את חוק הנבצרות, בתמיכתם של 61 ח"כים, בהם ראש הממשלה בנימין נתניהו, מול 51 מתנגדים.
הצעת חוק השפיטה קובעת כי בג"ץ יוכל לבטל חוקים רק בהרכב מלא ובתמיכה של 12 מתוך 15 שופטים. במקרה של פסילת חוק – הכנסת תוכל לחוקק אותו שוב באמצעות פסקת ההתגברות, מבלי שבית המשפט יוכל לבטלו בשנית. באשר לחוק הנבצרות, ההצעה מבקשת לקבוע שראש הממשלה ייצא לנבצרות אך ורק על רקע אי-מסוגלות פיזית או נפשית, וקובעת מגבלות על אופן קביעת הנבצרות.
פרופ' ידידיה שטרן, מוביל אחד הצוותים שעובדים על מתווה הנשיא, אמר היום ל-ynet radio כי "אנחנו רוצים ראשית לשמר את ה-DNA של מערכת המשפט במובן של עצמאות ויושרה פנימית, שאיננה נעשית באמצעות לחצים פוליטיים, דהיינו בית המשפט צריך להיות עצמאי, ואני חושב שזה חייב להיות ברור לכולם. מצד שני אנחנו כן חושבים שצריך לשנות את מערך הסמכויות בין הרשות השופטת לשתי הרשויות האחרות".