ההאשמה של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן השבוע שראש הממשלה בנימין נתניהו "אינו שונה מאדולף היטלר", וההשוואה שערך בין תקיפות צה"ל ברצועה ליחס שקיבלו היהודים מהנאצים, משקפות את הלך הרוח בטורקיה בימים אלה: האנטישמיות מרקיעה שחקים, והגיעה לרמתה הקיצונית ביותר אי-פעם.
12 צפייה בגלריה
נתניהו הוא קצב של עזה
נתניהו הוא קצב של עזה
"נתניהו הוא הקצב של עזה". הכותרת ב"ביטאון" של מפלגת ארדואן
12 צפייה בגלריה
מיצגי אנטישמיות בטורקיה
מיצגי אנטישמיות בטורקיה
דגל ישראל על הרצפה בשוק, כדי שהקונים יוכלו לדרוך עליו
בשווקים של טורקיה נפרסים דגלי ישראל על הרצפה כדי שאנשים ידרכו עליהם. בובה בדמותו של ראש הממשלה נתניהו נתלתה מעל גשר בעיר אפיונקאראהיסאר. באיסטנבול הוצבו בפתחי חנויות שלטים שבהם נכתב "כניסת יהודים אסורה". באנקרה הונפה כרזת ענק שבה הוצג נתניהו כחזיר, עם צלב קרס והכתובת: "ישראל רוצחת תינוקות".
זה לא הכול. בסופרמרקטים הוצבו שלטים הקוראים להחרים מוצרים ישראליים. על קירות רוססו ציורים של מחבלי חמאס מסתערים ברחפנים, מעוטרים בתגית "מבול אל-אקצה", השם שהעניק חמאס בגאווה למתקפת הטרור שלו. בכניסה לתחנות המטרו באיסטנבול הודבקו פוסטרים שבהם נכתב "ישראל רוצחת". כתובת דומה ריסס אדם בכניסה לבית הכנסת עץ החיים באיזמיר, אך במקרה זה הוא נעצר בזמן אמת.
האווירה הזו מקבלת גיבוי מגבוה. כמה מהכותרות הראשיות שפורסמו לאחרונה בעיתון "ייני שפאק", ביטאונה הלא רשמי של מפלגת השלטון של ארדואן, הן "חייבים לשים קץ למדינת הטרור הזאת", "העולם חייב להשמיד את הווירוס הזה" ו"נתניהו הוא הקצב של עזה". לאחרונה ניפק ארדואן הצהרה אנטישמית נוספת, ואמר שחזון "הארץ המובטחת של ישראל" מסכן את השלמות הטריטוריאלית של טורקיה ולכן ההגנה על טורקיה מתחילה בעזה.
12 צפייה בגלריה
מיצגי אנטישמיות בטורקיה
מיצגי אנטישמיות בטורקיה
"ישראל רוצחת תינוקות". נתניהו כחזיר עם צלב קרס בכרזה בטורקיה
12 צפייה בגלריה
מיצגי אנטישמיות בטורקיה
מיצגי אנטישמיות בטורקיה
"ישראל טרוריסטית". דמותו של ראש הממשלה תלויה מגשר טורקי
12 צפייה בגלריה
בית הכנסת עץ החיים באיזמיר שרוסס עליו ישראל הרוצחת
בית הכנסת עץ החיים באיזמיר שרוסס עליו ישראל הרוצחת
כתובת הנאצה על בית הכנסת עץ חיים באיזמיר
במילים אחרות אמר ארדואן כי אם עזה תיפול, לישראל יהיה די מרחב נשימה כדי להמשיך בפרויקט הארץ המובטחת. אחרי ההצהרה הזאת פורסמה בעיתון הטורקי "סבאח" מפה שבה הוצגו גבולות הארץ המובטחת, הכוללים גם את צפון קפריסין, כלומר קפריסין הטורקית. מיד לאחר פרסום המפה החל בצפון קפריסין קמפיין נגד מכירת קרקעות ליהודים, "כדי שלא נהפוך לפלסטינים מספר 2", והחל קידומו של חוק המגביל מכירת קרקעות כזו ליהודים ולישראלים.

היוזמה: הקפאת נכסי ישראלים עם אזרחות טורקית

מפלגת חיזבאללה הטורקית HÜDAPAR (מפלגת המאבק החופשי), החברה בקואליציה של ארדואן ומורכבת מסונים ממוצא כורדי, יזמה לאחרונה הצעת חוק לבטל את אזרחותם הטורקית של מי שמחזיקים גם באזרחות ישראלית ולקחו חלק ב"רצח העם בעזה". לפי ההצעה יש להקפיא את כל הכספים והנכסים שלהם ולהזרים אותם לקופת האוצר הטורקית. בהצעה נכתב כי "אם וכאשר נוכל לתפוס בטורקיה את אותם אזרחים שלקחו חלק ברצח העם בעזה, נטיל עליהם מאסר עולם".
12 צפייה בגלריה
העולם צריך להשמיד את הוירוס הזה
העולם צריך להשמיד את הוירוס הזה
"העולם צריך להשמיד את הווירוס הזה". כותרות ההסתה
בד בבד, כאשר צבא טורקיה הרג כורדים בצפון סוריה קרא מנהיג מפלגת חיזבאללה הטורקית להפוך את טורקיה למדינה פדרלית במקום מדינה ריכוזית, כך שלכורדים יהיו זכויות אוטונומיות אזוריות. על הרקע הזה החלו ויכוחים בין המפלגה לבין מפלגתו של ארדואן, שכרתה ברית גם עם הלאומנים הטורקים המתנגדים למדינה פדרלית. בשל המתיחות הזאת צפוי ארדואן לסכל את הצעת החוק. אלמלא הוויכוח הזה, הוא היה עלול לשתף איתה פעולה.
"מצב האנטישמיות בטורקיה הוא הגרוע אי פעם", אומר ד"ר חי איתן כהן ינרוג'ק, מומחה לטורקיה במרכז דיין באוניברסיטת תל אביב, "ולמרות זאת הטורקים עדיין זהירים. אני עדיין לא רואה שהגענו לרמה של ניתוק יחסים, אבל רמת האנטישמיות כיום בטורקיה חסרת תקדים. הבעיה המרכזית היא שכשאנשים מבצעים מעשים אנטישמיים הם לא מודעים לכך שהם אנטישמיים. דוגמה לכך היא עיתונאים בכירים מאוד שקוראים לשלול את זכות הקיום של ישראל, ועיתונאי אחר שאיים על יהודי טורקיה בנימוק שהם עדיין לא גינו את מדינת ישראל על ה'טבח' בעזה".
12 צפייה בגלריה
מיצגי אנטישמיות בטורקיה
מיצגי אנטישמיות בטורקיה
כתובת גרפיטי המצדיעה לרחפנים של חמאס שהשתתפו בטבח שאותו מכנה ארגון הטרור "מבול אל-אקצה"
12 צפייה בגלריה
מיצגי אנטישמיות בטורקיה
מיצגי אנטישמיות בטורקיה
קריאות להחרים מוצרים מישראל בסופרמרקטים
אותו עיתונאי בכיר, מוראט אוזר מהעיתון "אקשאם", אמר על יהודי טורקיה בריאיון לטלוויזיה: "כשהמסגדים בעזה מופצצים אתם עדיין יכולים להתפלל בבתי הכנסת שלכם פה בטורקיה. אתם רוצים להטריף אותנו? כפי שנאלצנו לגנות את הרצח במגזין 'שרלי הבדו', אתם חייבים לגנות את מעשי ישראל בעזה".

20 מיליון צייצנים, ולישראל אין תשובה בטורקית

ד"ר ינרוג'ק אומר כי לאחרונה מסתמנת מגמה מדאיגה נוספת: אחרי מתקפת טרור של הארגון הכורדי PKK נגד הצבא הטורקי, שבה נהרגו 12 חיילים טורקים, האשימו פרשנים רבים בעיתונים ובערוצי חדשות מרכזיים את ישראל ואת ארה"ב בתכנון המתקפה, בטענה שזו דרכן לנקום בטורקיה על מדיניות החוץ הפרו-פלסטינית שלה. לדבריו מדובר בעליית מדרגה מדאיגה בהאשמות, משום שה-PKK נחשב לארגון המערער את הביטחון הלאומי הטורקי.
12 צפייה בגלריה
מיצגי אנטישמיות בטורקיה
מיצגי אנטישמיות בטורקיה
בדרך לקופה דורכים על הדגל. שנאת ישראל בשוק בטורקיה
12 צפייה בגלריה
מיצגי אנטישמיות בטורקיה
מיצגי אנטישמיות בטורקיה
הכתובת "אין כניסה ליהודים" בחנות
12 צפייה בגלריה
חובה להשמיד את מדינת היהודים
חובה להשמיד את מדינת היהודים
קריאה "להשמיד את מדינת היהודים" בעיתון המזוהה עם מפלגתו של הנשיא הטורקי
למרות הזינוק באנטישמיות, יש להדגיש כי טורקיה טרם החליטה לשבור את הכלים. ספינות מסחר טורקיות ממשיכות להפליג לישראל, וטורקיה אינה חוסמת את הזרמת הנפט דרכה מאזרבייג'ן לארץ, אולם הדבר נובע מההשפעה האזרית עליה. היום הודיעה טורקיה על מעצר של 32 פעילי דאעש שתכננו לפגוע בבתי כנסת, כנסיות ובשגרירות עיראק בטורקיה. שלושה מהעצורים זוהו כבכירים בארגון הטרור.
מול התגברות האנטישמיות בטורקיה, ישראל נראית חסרת אונים: ההסברה הישראלית בטורקיה אינה קיימת, וניסיון לפתוח חשבון טוויטר בטורקית שישיב מלחמה בזירה ההסברתית קרס מסיבות בירוקרטיות מביכות. גורמים הבקיאים בסוגיה אומרים כי הגיעה העת שמשרד החוץ יפתח חשבון טוויטר כזה, בדומה לחשבונות שהוא מפעיל בפרסית, בערבית ובאנגלית, משום שבטוויטר יש כ-20 מיליון משתמשים דוברי טורקית. במהלך מבצע "שומר החומות", למשל, מספר הציוצים נגד ישראל בטורקית היה גדול ממספר הציוצים בערבית.