1 צפייה בגלריה
ניר אורבך ביציאה מישיבת סיעת ימינה
ניר אורבך ביציאה מישיבת סיעת ימינה
יקבל תפקיד בכיר בממשלה. אורבך
(צילום: יאיר שגיא)
חבר הכנסת ניר אורבך מימינה אמר למקורביו שיודיע בקרוב על תמיכתו בהקמת ממשלת האחדות בראשות יו"ר מפלגתו נפתלי בנט. כפי שפורסם ב-ynet בסוף השבוע, אורבך אמר למקורביו כי לדרך שעבר יחד עם בנט יש משקל כבד בהחלטתו. בתמורה לתמיכתו, בנט מייעד לו תפקיד בכיר בממשלה.
בימים האחרונים, על רקע לבטיו של אורבך, הוא לא ענה לשיחות שקיבל מראש הממשלה בנימין נתניהו - ואף צייץ בטוויטר כי "אין לי שום כוונה לנהל שיחות עם מי שלא נקפו אצבע בחודשיים האחרונים להקים ממשלת ימין".

הקואליציה תהיה מורכבת מחברי הכנסת של יש עתיד, כחול לבן, ימינה, העבודה, ישראל ביתנו, מרצ, תקווה חדשה ורע"מ. רק ח"כ אחד ממפלגות אלה צפוי להתנגד להקמת הממשלה - עמיחי שיקלי מימינה.
מאז הודעתו של נפתלי בנט על כוונתו להקים ממשלה עם יאיר לפיד הפעילו הליכוד והציונות הדתית לחצים כבדים על חברי ימינה, בניסיון לגרום להם לא לתמוך בממשלת השינוי. לאחרונה התמקד מסע הלחצים באורבך, שהיה "המתלבט האחרון". גם כעת עומדות בפני אורבך שלוש אפשרויות: להימנע ובכך למעשה לאפשר את הקמת הממשלה ברוב של 60 מול 59, להתפטר ולהכניס לכנסת את הבאה אחריו ברשימה שירלי פינטו שתומכת בהקמת הממשלה, או להצביע נגד. אם יבחר באפשרות השלישית יקטנו משמעותית סיכויי הקמת הממשלה, כיוון שאז יידרש גוש השינוי להסתמך על הימנעות של ח"כים מהרשימה המשותפת - דבר שרבים בימינה ובתקווה חדשה יתקשו לעכל.
מוקדם יותר היום הודיע יו"ר הכנסת יריב לוין כנהוג כי יאיר לפיד הודיע לו שעלה בידיו להרכיב ממשלה, אך סירב להגיד מתי יאפשר את ההצבעה על הקמתה. "חבר הכנסת יאיר לפיד הודיע לנשיא המדינה ולי כי עלה בידיו להרכיב ממשלת חילופין", אמר לוין. "בהתאם לחוק תיקבע ישיבה של הכנסת לצורך כינון הממשלה בתוך שבעה ימים, כלומר, עד יום שני, ד' בתמוז, 14 ביוני 2021. הודעה בדבר מועד ההצבעה לצורך כינון הממשלה תימסר לחברי הכנסת בהמשך".
בתגובה לדבריו של לוין זעמו כמה חברי כנסת, שקראו ללוין לקיים את ההצבעה כבר ביום רביעי הקרוב. בגוש השינוי מאשימים שהליכוד מעכב את ההצבעה על הממשלה החדשה כדי להרוויח זמן שבמהלכו יימשכו ביתר שאת הלחצים על חברי ימינה.