יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד הציג היום (שני) תוכנית סיוע למילואימניקים ולבני משפחותיהם, שעה קלה לאחר דיון סוער בוועדת הכספים של הכנסת, שבמהלכו עלו טענות רבות כלפי יישום מתווה הפיצוי לעסקים.

"האנשים המופלאים האלה באו באחוזי התנדבות שאין להם אח ורע בשום צבא בעולם", אמר לפיד בפתח ישיבת סיעת יש עתיד. "הם מסכנים את חייהם - כל יום יש לנו מילואימניקים הרוגים - מפני שהם אוהבים את המדינה שלהם ודואגים למדינה שלהם. המדינה שלהם צריכה לאהוב אותם ולדאוג להם בחזרה. היא לא עושה את זה".
לפיד תקף את הממשלה ואמר כי "היא לא חשבה שזו חובתה לדאוג לאנשים האלה, שנקרעו באמצע החיים מהמשפחות שלהם ומהעסקים שלהם. ממשלה של 38 שרים, ואין בה אף שר אחד שקם בבוקר ויודע שהעבודה שלו זה לסייע למילואימניקים". עלות התוכנית היא 7.9 מיליארד דולר, או כדברי לפיד, "70% מהכספים הקואליציוניים".
יו"ר יש עתיד הציג כמה נקודות מרכזיות מהתוכנית: העלאת שכר המילואימניקים; לאחר החזרה מהמילואים, הגנה של חודשיים מפני פיטורים במקום 30 יום, והגנה דומה לבני ובנות הזוג; הטבות לסטודנטים שיצאו למילואים; סיוע למשקי הבית, כולל זכאות לרכישת קרקע בשכונות שמיועדות לאנשי מילואים - הוזלה משמעותית של הקרקע ואפשרות להתארגנות של קהילות של אנשי מילואים לדיור בר השגה; הקלות והטבות למשפחות צעירות שבהן אחד מבני הזוג יצא למילואים; הקלה בארנונה וצעדים נוספים לסיוע למילואימניקים שהם בעלי עסקים; בניית מודל פיצוי למעסיקים.
1 צפייה בגלריה
יאיר לפיד מציג בישיבת הסיעה את תכנית הסיוע הלאומית לנשות ולאנשי המילואים ולבני משפחותיהם
יאיר לפיד מציג בישיבת הסיעה את תכנית הסיוע הלאומית לנשות ולאנשי המילואים ולבני משפחותיהם
לפיד מציג את התוכנית
(צילום: עמית שאבי)
"המילואימניקים הם הכוח היצרני של המדינה. הם הקבוצה האנושית שעליה מבוססת הכלכלה ועליה מבוסס הביטחון הלאומי", הוסיף לפיד. "הגיע הזמן לתת עדיפות לאומית לכוח המשרת והעובד של מדינת ישראל. הגיע הזמן לחזק את המשפחות שלהם, בעיקר מדובר בנשים, בנות זוג שנשארו מאחור עם הילדים, עם דאגות הפרנסה. הגיע הזמן לחזק גם את המעסיקים שלהם".
הוא ציין כי התוכנית מבוססת ומתוקצבת על הכספים הקואליציוניים: "מדובר בכספים שהממשלה התחייבה להעביר לצרכי המלחמה. מה יותר 'צרכי המלחמה' מהלוחמים? במקום כסף לפוליטיקה ולמגזרים ולתחזוקת הקואליציה, את הכסף הזה צריך להשקיע במילואימניקים ובני משפחותיהם".