מליאת הכנסת אישררה היום (רביעי) ברוב עצום של 99 חברי כנסת את הצהרת הממשלה המתנגדת להכרה חד-צדדית במדינה פלסטינית. מפלגת העבודה החרימה את ההצבעה, 11 חברי כנסת (מהסיעות הערביות) התנגדו.
רוב חברי יש עתיד, המחנה הממלכתי וישראל ביתנו הצביעו בעד, אך ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו - יוזם ההצעה: "בדקתי את זה עם הממשל האמריקני, אין דבר כזה. הצעת ספין". לפיד הסביר כי הצביע בעד כי מפלגתו מתנגדת לצעדים חד-צדדיים, גם אם אינם נמצאים על השולחן, ומחה בפני נתניהו: "כל מה שרצית זה שהכנסת לא תדבר על זה שאתה הראש ואתה האשם". שגריר ארה"ב בישראל, נזכיר, אמר בעצמו השבוע כי "זו לא המדיניות" של הממשל, חרף דיווחים שונים בארה"ב שהצביעו על כך.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו יאיר לפיד
בנימין נתניהו יאיר לפיד
נתניהו בירך בעברית ובאנגלית, לפיד תמך - ועקץ
(צילום: עמית שאבי, אביגיל עוזי)

נתניהו בירך על העברת ההצבעה ברוב גדול וכמעט חסר תקדים, ונאם במליאה בעברית - וגם באנגלית. "אני מברך את חברי הכנסת, כולל מהאופוזיציה, שהצביעו היום ברוב עצום בעד הצעתי שישראל תתנגד שיכתיבו לה באופן חד-צדדי להקמת מדינה פלסטינית", אמר. הוא התייחס לרוב החריג, גם בדבריו באנגלית, במסר לעולם: "אני לא זוכר הרבה הצבעות, אפילו לא זוכר מעט הצבעות, שהכנסת הצביעה ברוב של 99, כמעט 100 חברי כנסת, מתוך 120 על הצעה כלשהי".
לדברי נתניהו, "הכנסת התאחדה היום ברוב עצום נגד הניסיון להכתיב לנו הקמת מדינה פלסטינית. תכתיב כזה לא רק שלא יביא שלום - אלא גם ירחיק אותנו ממנו. ההצבעה מעבירה מסר ברור לקהילה הבינלאומית, ואני אפנה לקהילה הבינלאומית באנגלית: עם ישראל ונבחרי הציבור מאוחדים כפי שלא היו מעולם. אנשי מדינת ישראל מאוחדים היום כפי שלא היו מעולם. שלום יכול להיות מושג רק אחרי שאנחנו נשיג ניצחון מוחלט על חמאס".

לפני שעלה לנאום, נצפה נתניהו לוחץ יד בחיוך עם השר גדעון סער, חרף היריבות הידועה בין השניים ובצל דיווחים על התחממות היחסים ביניהם מאז הצטרפה המחנה הממלכתי לממשלה. צפו:

ובתוך כך, גם יו"ר הציונות הדתית שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חגג את תוצאות ההצבעה, ואמר כי "עם ישראל מאוחד בהתנגדותו למדינה פלסטינית. מעולם הכנסת לא ידעה קונצנזוס כה רחב". לדבריו, "המתווה הבינלאומי שביקש לכפות על מדינת ישראל הקמת מדינת טרור שתסכן את קיומה נהדף במהלך שהובלתי בממשלה, וכעת חברי הכנסת - ברוב עצום של 99 חברים - קבעו זאת באופן הכי ברור שיכול להיות. לא תוקם מדינת טרור בלב ארץ ישראל, עם ישראל כולו עומד מאוחד מול הלחץ הבינלאומי. אני קורא לידידינו בעולם - אל תפעלו נגד מדינת ישראל ואל תסכנו את קיומה".
ההצעה עלתה היום על שולחן הכנסת לאחר ששלשום דחתה הקואליציה את ההצבעה על הצעה שהגיש בסוגיה ח"כ זאב אלקין - כדי שזו תהיה הצבעה על הצהרת הממשלה. רוב הסיעות בקואליציה ובאופוזיציה תכננו להצביע בעד ההחלטה עוד בתחילת השבוע - ובכך לאשרר את החלטת הממשלה מיום ראשון על התנגדות להכרה חד-צדדית במדינה פלסטינית, זאת בצל "תוכנית הבזק" שלפי הדיווחים מקדמת ארה"ב מול מדינות באזור.
לפי הדיווח ב"וושינגטון פוסט", שהתפרסם בשבוע שעבר, ארה"ב וקבוצה קטנה של מדינות מהמזרח התיכון מנסות להשלים במהירות תוכנית מפורטת ומקיפה לשלום במזרח התיכון בין ישראל לפלסטינים, כולל לוח זמנים "קשיח" להקמת מדינה פלסטינית. לפי הדיווח, ייתכן שהתוכנית תוכרז תוך כמה שבועות. הדחיפות בניסיון להשלים תוכנית שכזו, כך נטען, קשורה ישירות לניסיון להפסקת הלחימה בעזה ולשחרור החטופים. גורמים אמריקניים וערביים אמרו כי הפסקת אש ראשונית, שאמורה להימשך שישה שבועות, תעניק זמן לפרסום התוכנית לציבור, לגיוס תמיכה ולכמה צעדים ראשונים למימוש התוכנית, כולל הקמת ממשלה פלסטינית זמנית.