15 פעילים נהרגו הלילה (בין שני לשלישי) בתקיפות נגד יעדי המיליציות הפרו-איראניות באזור דיר א-זור ובאל-בוכמאל שבסוריה. לפי המרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם, ארגון אופוזיציה למשטר אסד הפועל מלונדון, התקיפות כוונו לעבר חוות בעיר אל-מיאדין, לעבר שתי מפקדות של המיליציות באל-בוכמאל, לעבר מטה באזור אל-עבאס ולעבר שכונת וילות בדיר א-זור.

בצהריים גורמי ביטחון ישראלים אישרו כי חיל האוויר תקף הלילה "יעדים משמעותיים" של משמרות המהפכה במזרח סוריה, ששימשו להברחות אמצעי לחימה לתוך ישראל. היעדים היו בתוך בסיסים של הצבא הסורי והופעלו על ידי ג'ואד עאפרי, ראש היחידה האיראנית בכוח קודס שפועלת להברחות אמל"ח לגורמי טרור בישראל ואחראית על הכוחות האיראניים בסוריה.
לפי המרכז הסורי, בדיר א-זור נהרגו שלושה אזרחים איראנים, בהם יועץ במשמרות המהפכה בהרוז ואחדי, שהיה אחראי על מרכז תקשורת שהותקף. לפי דיווח של ערוץ "סקיי ניוז" בערבית מפי מקורות איראניים, הדרגה של ואחדי הייתה "עקיד" - דרגה מקבילה לאלוף משנה. בנוסף, כך טען המרכז, נהרגו במתקפה גם תשעה אזרחים עיראקים ושני אזרחים סורים שעבדו עם משמרות המהפכה, וכן מהנדס אזרחי סורי. עוד נמסר כי 34 בני אדם נפצעו בתקיפות, בהם 24 פעילים במיליציות פרו-איראניות.
4 צפייה בגלריה
 היועץ הצבאי האיראני בהרוז ואחדי נהרג
 היועץ הצבאי האיראני בהרוז ואחדי נהרג
יועץ משמרות המהפכה בהרוז ואחדי. נהרג בתקיפה בדיר א-זור
התקיפה בשכונת הווילות בדיר א-זור, שלפי המרכז הסורי ממוקמת באזור בשליטת משטר אסד והמיליציות הפרו-איראניות, בוצעה כמה שעות אחרי שמטוס תובלה איראני נחת בנמל התעופה בדיר א-זור עם אנשי משמרות המהפכה וציוד לוגיסטי. לטענת המרכז הסורי, המטוס הגיע מדמשק והיה עמוס בציוד תקשורת ומצלמות שנלקחו במשאית למקום לא ידוע.
ברשת אל-מיאדין הלבנונית דווח הלילה כי צבא ארה"ב ביצע את התקיפות, אך בהמשך בכיר צבאי אמריקני ששוחח עם אל-ג'זירה הכחיש זאת. לדבריו, כלל לא היו תקיפות אמריקניות הלילה בסוריה. לפי המרכז הסורי, ככל הנראה, לפחות התקיפה בדיר א-זור בוצעה על ידי ישראל.
למרות ההכחשה האמריקנית, במשטר אסד מתעקשים שארה"ב היא שאחראית לתקיפות. משרד ההגנה בדמשק טען אחר הצהריים, אחרי שגם גורמים ישראלים אישרו שהייתה שם תקיפה ישראלית, כי הכוחות האמריקניים ביצעו הפצצות באמצעות כטב"מים וטילים בכמה עיירות, כפרים ומוצבים צבאיים בדיר א-זור ובפרבריה. "התקיפות הביאו למותם של שבעה אנשי צבא ואזרח אחד, ופציעת 19 אנשי צבא ו-13 אזרחים", מסר המשרד - וציין כי בתקיפות נגרמו גם נזקים "משמעותיים".
כאמור, לפי גורמי הביטחון הישראלים התקיפה כוונה ליעדים ששימשו לצורך הברחות אמצעי לחימה לתוך ישראל. ניסיונות איראניים להברחת נשק ליהודה ושומרון נמשכים כבר זמן מה, ובמרכז הניסיונות עומדים אנשי ארגמ"ן - ארגון המודיעין של משמרות המהפכה. הגוף היה מעורב באינספור ניסיונות לפגע בישראלים בחו"ל - טורקיה, קפריסין, איחוד האמירויות ועוד - וכעת שולח זרועות לתוך שטח ישראל ולשטחים. את העברת האמל"ח מבצעים אנשי אגף 4000, אגף המבצעים המיוחדים של ארגמ"ן, וכן יחידת המבצעים המיוחדים בכוח קודס על אדמת סוריה, בעזרה לוגיסטית של חיזבאללה.
4 צפייה בגלריה
סיכול הברחות אמל"ח באיו"ש שמקורם באיראן, על ידי כוחות הביטחון
סיכול הברחות אמל"ח באיו"ש שמקורם באיראן, על ידי כוחות הביטחון
אמל"ח שהוברח ליו"ש מאיראן ונתפס השבוע על ידי כוחות הביטחון
(צילום: תקשורת שב"כ )
4 צפייה בגלריה
סיכול הברחות אמל"ח באיו"ש שמקורם באיראן, על ידי כוחות הביטחון
סיכול הברחות אמל"ח באיו"ש שמקורם באיראן, על ידי כוחות הביטחון
סיכול הברחות אמל"ח באיו"ש שמקורם באיראן, על ידי כוחות הביטחון
(צילום: תקשורת שב"כ )
מעל הגוף הזה, המנהיג הרוחני של איראן עלי חמנאי, שהורה כבר לפני יותר משנה לארבעה גופים איראניים שארגמ"ן הוא החשוב שבהם, לעשות הכול כדי לא להסתפק בניסיון לפגוע בתיירים ובתושבים ישראלים בחו"ל, אלא לנסות ולנקום בישראל, בתוך ישראל. זאת כתגובה לפעולות שהאיראנים בטוחים שישראל ביצעה נגדם - לרבות התנקשות בבכירים, כמה מהם קרובים ויקרים לחמינאי, ופיצוץ מתקנים ובסיסים בתוך איראן.

חיל האוויר הפציץ בעומק לבנון - חיזבאללה שיגר מטח כבד לגולן ולגליל

במקביל לתקיפות בסוריה, התקיפות בלבנון נמשכות כל עת - ואחר הצהריים אישר צה"ל דיווחים בלבנון שמטוסי קרב של חיל האוויר הפציצו באזור אל-הרמל שבצפון-מזרח לבנון, כ-120 ק"מ צפונית למטולה. האזור הזה שוכן צפונית לבעלבכ, האזור העמוק ביותר בלבנון שעד כה צה"ל תקף מאז פרוץ הלחימה בחזית הצפונית, ולפיכך התקיפה היום היא המרוחקת ביותר במלחמה.

לפי דובר צה"ל התקיפות נעשו באזור בשם "זבוד" שליד אל-הרמל. הוא מסר כי מטוסי הקרב הפציצו מתחם צבאי ששימש את היחידה האווירית של חיזבאללה, בתגובה לשיגורים מוקדם יותר היום לעבר בסיס יחידת הבקרה האווירית באזור מירון. "במתחם הותקפו מנחת לכלי טיס ומספר מבנים צבאיים נוספים של ארגון הטרור", מסר דובר צה"ל. גורמים בצה"ל אישרו עוד לפני הודעת הדובר כי הצבא מרחיב את תקיפותיו, וציינו כי מטוסי קרב תוקפים יעדי חיזבאללה בבעלבכ. בנוסף, לפי דיווח של "אל-ג'דיד" הלבנוני, משאית קטנה הותקפה על ידי ישראל באזור ואדי א-נירה - שנמצא בין אל-הרמל לבעלבכ.
כמו שעשה אחרי התקיפות של צה"ל בבעלבכ בשבועות האחרונים, חיזבאללה נקם עם מטח כבד לצפון, של כ-40 רקטות. אזעקות נשמעו ברחבי הגליל העליון, גם ליד ראש פינה, וכן בקצרין שבגולן. חלק מהרקטות נפלו בשטחים פתוחים, וכמה בודדות יורטו. חיזבאללה קיבל אחריות על המטח, וטען כי הוא כוון לעבר "מוצב הפיקוד המרכזי במלחמה" שממוקם בגולן. בארגון הטרור הוסיפו כי ירי עשרות הרקטות בוצע בתגובה לתקיפת צה"ל באזור הרמל שבעומק לבנון מוקדם יותר היום.
פורסם לראשונה: 07:11, 26.03.24