במהלך החצי הראשון של שנות ה-90 עסקו יחידות המודיעין והחקירות המיוחדות של מצ"ח באתגר שהתקשו מאוד לפצח - סוחרי סמים לבנונים וישראלים שהסתייעו בחיילים ובקצינים בצה"ל, ששירתו לאורך גדר הגבול עם לבנון, כדי להעביר את המטען שלהם - כמויות אדירות של סמים, מעבר לגדר, לתוך ישראל.
3 צפייה בגלריה
סיכול הברחות אמל"ח באיו"ש שמקורם באיראן, על ידי כוחות הביטחון
סיכול הברחות אמל"ח באיו"ש שמקורם באיראן, על ידי כוחות הביטחון
אמל"ח שהוברח לאיו"ש מאיראן ונתפס השבוע על ידי כוחות הביטחון
(צילום: תקשורת שב"כ )
הסמים, או שנשארו בתחומי המדינה וגרמו לאזרחים, רובם צעירים, להתמכר לקוקאין ולהרואין, או שהועברו הלאה, למדינות נוספות. באופן זה הפכה ישראל לציר מרכזי בהברחה, והעובדה הזו - העברת טונות סמים בשווי מיליונים רבים, הגדילה באופן משמעותי את נפח הרווחים של הפשע המאורגן בישראל, והעצימה ביחס ישר את כוחו.
כמה מהחשודים המרכזיים בסיוע לסוחרים היו מיחידות הגששים של צה"ל. מצ"ח ביקשה שורת אישורים מיוחדים מהפיקוד העליון של הצבא כדי לפעול נגד אותם חשודים, אבל האחרון, משורת סיבות ורגישויות, אף אחת מהן לא רלוונטית לצורך למגר את הפשיעה, לא נענה ברוב המקרים.
בנובמבר 1993 כתב אחד מאנשי מצ"ח, שהקדיש חודשים ארוכים לניסיון שנחסם ונכשל לאסוף מספיק ראיות, אזהרה חריפה לממונים עליו: "המשך ההתעלמות בפועל של צה"ל מהקשרים שבין מבריחי סמים מלבנון לחיילים וקצינים בצבא תיגמר בכי רע, הרבה יותר רע אפילו מהברחת טונות של סמים מסוכנים. קרטלי הסמים מלבנון פועלים כולם בהרשאת, אם לא בהשראת, ארגון הטרור חיזבאללה. אני חושש מאוד כי מתן חופש דהפקטו, באין לנו, למצ"ח או למשטרת ישראל, מספיק אמצעים והרשאות, לאותם עברייני צמרת, לגייס משתפי פעולה בתוך יחידות האחראיות על הגנת הגבול הצפוני, תביא בסופו של דבר לגיוס של אותם קצינים לטובת המטרות האמיתיות של החיזבאללה - איסוף מודיעין בתוך ישראל ופיגועים נגד אזרחיה או נגד חיילי צה"ל ובסיסיו".
3 צפייה בגלריה
סיכול הברחות אמל"ח באיו"ש שמקורם באיראן, על ידי כוחות הביטחון
סיכול הברחות אמל"ח באיו"ש שמקורם באיראן, על ידי כוחות הביטחון
תיעוד האמל"ח האיראני
(צילום: תקשורת שב"כ )
האזהרה הזו נפלה על אוזניים ערלות עד שב-2006 הוכה הצבא כולו בהלם כשאלוף-משנה עומאר אל הייב, קצין הגששים הראשי של פיקוד צפון, נעצר, הורשע ונשלח למאסר של 15 שנה בגין ריגול חמור, מגע עם סוכן זר וסחר בכמות עצומה של סמים. המידע שמסר, לצד סיוע רב אחר, תרמו תרומה משמעותית ביותר לפיגועים של הארגון.
הכל היה צפוי מראש: חיבור וחיבוק בין פשע מאורגן, הרבה כסף, מניעים נסתרים וארגון טרור שיידע לנצל את ההזנחה והרגישות, נידונים להיגמר בקטסטרופה. מבצע השב"כ וצה"ל שהתנהל בחודשים האחרונים ללכידת אמל"ח רב שהגיע מלבנון, הוא הוכחה נוספת לכך. ממשלת ישראל מתירה למשפחות הפשע להפוך את רחובות הכפרים והערים הערביות בישראל למערב פרוע, עם סצנות שלא היו מביישות את ניו יורק או שיקגו בימים האפלים ביותר של משפחות המאפיה.
ובמקום שבו אין בעיה לירות בתושבים בלי אבחנה, לזרוק רימונים לבתיהם של ראשי מועצות ונבחרי ציבור, לקחת טרקטור ולאיים על מפעילו שייסע איתו לתוך חנות תכשיטים - והמשטרה שהשר הממונה שלה מקל בחלוקת נשק ועסוק בסרטוני טיקטוק, משטרה מעונה ומיוסרת שקצרה ידה מלהושיע - במקום כזה כמעט ברור שיום אחד יבינו ארגוני הטרור שיש פה פוטנציאל אדיר. פוטנציאל של אנשים רקובים, שאין להם בעיה לשלוח את החיילים שלהם לכל מטרה, כמו להפעיל את רשתות הברחת הסמים שלהם מלבנון לטובת הברחת אמל"ח והעברתו למחבלים בשטחים. העיקר שישלמו מספיק.
3 צפייה בגלריה
סיכול הברחות אמל"ח באיו"ש שמקורם באיראן, על ידי כוחות הביטחון
סיכול הברחות אמל"ח באיו"ש שמקורם באיראן, על ידי כוחות הביטחון
רבים מפרטי הפרשה אסורים בפרסום. חלק מהאמל"ח שתפסו כוחות הביטחון
(צילום: תקשורת שב"כ )
פרטים רבים עדיין לא מותרים לפרסום. בצד אחד של הפרשה נמצאים אנשי ארגמ"ן, ארגון המודיעין של משמרות המהפכה, גוף שהיה מעורב באינספור ניסיונות לפגע בישראלים בחו"ל - טורקיה, קפריסין, איחוד האמירויות ועוד – וכעת שולח זרועות לתוך שטח ישראל ולשטחים. מעל הגוף הזה, המנהיג הרוחני עלי חמינאי שהורה כבר לפני יותר משנה לארבעה גופים איראניים שארגמ"ן הוא החשוב שבהם, לעשות הכל כדי לא להסתפק בניסיון לפגוע בתיירים ובתושבים ישראלים בחו"ל, אלא לנסות ולנקום בישראל, בתוך ישראל. זאת כתגובה לפעולות שהאיראנים בטוחים שישראל ביצעה נגדם - לרבות התנקשות בבכירים, כמה מהם קרובים ויקרים לחמינאי, ופיצוץ מתקנים ובסיסים בתוך איראן.
את העברת האמל"ח מבצעים אנשי אגף 4000, אגף המבצעים המיוחדים של ארגמ"ן, וכן יחידת המבצעים המיוחדים בכוח קודס על אדמת סוריה, בעזרה לוגיסטית של חיזבאללה. מספיק לראות את רשימת האמל"ח שנתפס כדי להבין את גודל הבעיה:
שני מטעני רסס היקפי BTB15 חמישה מוקשי נ"ט איראני מדגם YM-2 וחמישה מרעומים ארבעה מטולי M203; חומר נפץ C4 במשקל 15 ק"ג; עשרה ק"ג חומר נפץ סמטקס; 13 טילי כתף נ"ט; 15 מטולי RPG, בנוסף ל-16 רקטות RPG-7 ו-25 רימוני יד; 33 רובי M4 ו-50 אקדחים.
הבעיה הגדולה היא כמובן מה לא נתפס ,ויש השערות אצל קהילת המודיעין שלא מעט, לרבות אמל"ח תקני מתוצרת רוסית שהאיראנים ניסו להבריח לשטחים כדי לסייע בתיכנון פיגועים רבי עוצמה.
אך הפיגועים ביהודה ושומרון הם עוד הבעיה הקטנה. הצרה האמיתית היא חילחול האמל"ח הזה, תאוות הנקם של חמינאי, לחיבור עם משפחות הפשע. המטען שהתפוצץ בפארק הירקון בספטמבר 2023, יום שישי בבוקר, ליד מסלולי ריצה של רבים, בהם גם לא מעט סלבריטאים, הוא דוגמה אחת לאפשרות לשגר חיילים של משפחות פשע, או סתם פושעים שמוכנים לעשות הכל תמורת כסף, ולפעול בעומק מדינת ישראל. דוגמה נוספת היא הרצון של מפקד ארגמ"ן לפגוע בעובדי מדינה ישראלים שמפריעים לו.
הזנחת הפשע המאורגן בישראל, משפחות הפשע במגזר הערבי בפרט, והאופן שבו ההזנחה הזו מצמיחה יכולת איראנית לאסוף מודיעין בתוך ישראל ולנסות לפגע במטרות נקודה בתוך ישראל, צריכה להיות גם היא חלק מוועדת החקירה שתקום, אם תקום, לחקירת אירועי 7 באוקטובר. יש סיבה מדוע לא היו לישראל סוכנים משמעותיים בעזה, יש סיבה מדוע חמאס ידע לאתר אותם ולרצוח אותם. גם היא קשורה באותו עניין.
פורסם לראשונה: 00:00, 26.03.24