אחרי שבשבוע שעבר נשלחה כרמל מעודה, בעלת הפעוטון שהורשעה בהתעללות בפעוטות, ל-9.5 שנות מאסר בפועל - במה שהפך לעונש תקדימי - אמרו היום (יום ראשון) הורים שילדיהם נפלו קורבן להתעללות מצד גננות ומטפלות כי הם אמנם מברכים על החלטת בית המשפט, אך תהו מדוע במקרים שלהם הושתו עונשים קלים יחסית על על המורשעות.
כך למשל, על ספיר כהן, מטפלת מחיפה שהורשעה בהתעללות לאחר שהואשמה ב-13 סעיפי אישום, הושת עונש מאסר בן שנה ושלושה חודשים. לירון בן חמו, שבתה עברה התעללות על-ידי שתי סייעות - אחת מהן היא ספיר כהן, אמרה בריאיון לאולפן ynet כי לאחר מתן גזר הדין ההורים ביקשו לערער - אך "בפרקליטות אמרו כי הם מסתפקים בעונש הזה והחליטו שלא לערער".

מה המסר לדעתך מהסיפור הזה? רק כשזו פרשייה בפרופיל תקשורתי גבוה אז בית המשפט מתייחס? "כן, לצערי כן. אני מאוד שמחה על העונש שכרמל מעודה קיבלה כי זה תקדים עצום, ומצד שני זה גם קצת צובט לי את הלב שבמקרה שלנו המתעללת אצלנו - שמה שהיא עשתה לא פחות גרוע ממה שכרמל מעודה עשתה - קיבלה עונש כזה. זה פשוט מטורף הפער הזה בין 9.5 שנות מאסר לבין מה שראינו כאן".
גם לילך יעיש, אם לשני ילדים שעברו התעללות בגן "הקטנטנים של יעל" ברמת גן - פרשה שהייתה גם היא בפרופיל תקשורתי גבוה - אמרה כי "הענישה מגוחכת. במקרה שלנו מדובר בארבע נאשמות, בהן המנהלת יעל סבטו. כולן חתמו על הסדרי טיעון". היא הוסיפה כי כתב האישום נגד סבטו תוקן. "בכתב האישום המקורי נאמר שגם היא נצפתה מפעילה כוח כלפי הפעוטות ובסוף הואשמה באי-דיווח".
3 צפייה בגלריה
"מקווים שהעונש של מעודה יהיה הרף התחתון"
"מקווים שהעונש של מעודה יהיה הרף התחתון"
"מקווים שהעונש של מעודה יהיה הרף התחתון"
(צילום: יריב כץ)
בית המשפט גזר עליה חצי שנת מאסר על תנאי ופיצוי כספי להורים. יעיש טוענת כי לפי האישום, "19 ילדים מתוך 40 נפלו קורבן להתעללות וחשוב לומר שגם ילד שצפה במעשים מהצד נפגע וצולק כי הוא ראה הכול. זה שהוא לא מצולם לא אומר שהוא לא נפגע".
"סיגל אלקיים-וייס, הנאשמת הראשית, קיבלה עונש מאסר בפועל של 22 חודשים ו-3,000 שקל פיצוי לכל הורה", הוסיפה יעיש. "חשוב לציין שאת המקרה שלנו חשפתי במאי 2018 והוא פורסם חודש לאחר מכן, ביוני. כבר שלוש שנים אנחנו בתוך המסכת הזו. זה מרגיש כאילו ההורים הם אלה שנמצאים במאסר".
3 צפייה בגלריה
ספיר כהן
ספיר כהן
שנה ושלושה חודשים בכלא. ספיר כהן
(צילום: גיל נחושתן )
איך את מסבירה את הפער הזה בין העונש של כרמל מעודה לבין העונש של המעורבות בפרשה הזו? "קודם כל זה הסתכם בפחות, הן אפילו לא נכנסו לכלא. חשוב לציין שהנאשמת השלישית מתוך הארבע עוד לא קיבלה גזר דין. תראו כמה זמן אנחנו נמצאים בתוך הלופ הזה. זה דורש המון תעצומות נפש, הרבה כוח להתמודד, להיאבק להמשיך, אני עושה את זה יחד עם עוד פעילים רבים. ניסינו להילחם בכל החזיתות, זה מרגיש כמו מלחמה. זה קשה. מרגיש גם שהמצב היום שההורים שולחים את הילדים לגן כמו למלחמה, אתה שם אותו בריא ושלם ולא יודע איך הילד יחזור. מערכת המשפט לא עושה את עבודתה נאמנה וגורמת להורים להרגיש כאילו הם הנאשמים".
3 צפייה בגלריה
סיגל אלקיים וייס
סיגל אלקיים וייס
סיגל אלקיים-וייס בבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי )
לדיון הצטרף גם עומר להט, אב לשני ילדים שעברו התעללות בגן בחולון. הוא אמר כי הוא והורים אחרים "דורשים עונש הולם, קודם כל. אנחנו חושבים שמאסר - במקרה שלי זה היה עונש של שבעה חודשי מאסר בפועל שקוצץ לשבועות או חודשים ספורים. ילדים חוטפים מכות ומצולקים בגן, אולי לכל החיים; והגננת מקבלת חודשים זעומים בלבד בכלא. איזה מסר זה מעביר לחברה? איזה מסר זה מעביר למקרים הבאים? לילדים שלנו? האם הם מוגנים? האם המדינה עושה מספיק כדי שהם יהיו מוגנים? התשובה היא לא. אני חושב שצריך להשית עונשים הולמים שייתנו תחושת צדק לילדים".
להט הוסיף: "אני חושב שהעונש של כרמל מעודה, שהוא עונש ראוי, אך עם זאת מעט מדי לטעמי, בא בעקבות פעילות ענפה של הורים פעילים שלא הניחו לעניין הזה לרדת מסדר היום התקשורתי, הציבורי וכמובן הפרלמנטרי. הייתה נוכחות מאוד משמעותית של הורים בכנסת".
זה היוצא מהכלל שלא מעיד על הכלל, לפחות כפי שהיה הכלל עד כה. "נכון. זה יוצא מן הכלל, זה בפער משמעותי מהעונשים שאנחנו קיבלנו ואני מקווה שהעונש של כרמל מעודה יהיה הרף התחתון של הענישה ושמעתה נראה מספרים דו-ספרתיים והרבה יותר מזה".